2×2 sávosra bővítik a nyíregyházi Nagykörút délnyugati szakaszát

A NIF Zrt. beruházásában újabb belvárosi fejlesztést hajtanak végre Szabolcs – Szatmár – Bereg Megye székhelyén, Nyíregyházán. A régió dinamikus fejlődéséhez igazodva a NIF Zrt. kiemelt hangsúlyt fektet a térség infrastrukturális hálózatának bővítésére. Nyíregyházán, mint a nyugati irányú szállítmányozás egyik gócpontján, valamint egyetemvárosi státuszú megyeszékhelyen, a helyi gazdaság dinamikus növekedése miatt fejlesztések váltak szükségessé a város belterületi részein is. A vasútállomás közvetlen környezetében lévő Nagykörút kapacitásbővítését előirányzó beruházás alapkövét Dr. Szabó Tünde, sportért felelős államtitkár, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye 1. számú választókerületének országgyűlési képviselője, Dr. Vinnai Győző, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye 2. számú választókerületének országgyűlési képviselője, Dr. Kovács Ferenc, Nyíregyháza Megyei Jogú Város polgármestere és Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója közösen tették le.

Az elmúlt években Társaságunk több beruházást hajtott végre a város belterületén. 2019 októberében valósult meg a Nyíregyháza nyugati városrészeinek forgalmi terhelésétől mentesítő 8 km hosszúságú elkerülő szakasz. 2019-ben és 2021-ben körforgalmi csomópontok létesültek a városban. A Tiszavasvári úton megépült körforgalom már harmadik éve szolgálja a közlekedőket, az idei tanév kezdetére pedig a Kállói úton, a Tünde utca kereszteződést tettük biztonságosabbá, segítettük elő az ottani nagy forgalom gördülékeny levezetését.

Jelen beruházás során a Huszár sor és a Móricz Zsigmond utcát érintő nagykörúti szakasz – egybefüggően mintegy 1,2 km hosszú – meglévő, 2×1 sávos részének 2×2 sávosra történő kapacitásbővítése valósul meg. A fejlesztés továbbá 5 db jelzőlámpás csomópont és gyalog-kerékpárút, valamint az ezek átvezetését biztosító híd létesítését is magában foglalja. A projekt során az Érpataki főpályás keresztezésében a meglévő 2 db régi hídszerkezet helyett a 2×2 sávos út, járda, gyalog- és kerékpárút, valamint a 2 db lakossági utca becsatlakozását szolgáló, ezek méretigényéhez igazodó, „A” terhelési osztálynak megfelelő, mintegy 423 m2 pályafelületű, közel 60 m szélességű híd létesül. A közösségi közlekedés tekintetében a tervezési szakaszon 4 db autóbusz megállópár érintett.

Dr. Szabó Tünde, sportért felelős államtitkár, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye 1. számú választókerületének országgyűlési képviselője nyitó beszédében elmondta: „Mindig felemelő érzés, amikor új beruházás indulhat útjára, melynek eredményeként a jövőben olyan fejlesztéseket, beruházásokat adhatunk át az embereknek, amik az itt élő lakosok életkörülményeit javítják és hozzájárulnak a térség fejlődéséhez. Szerencsére az elmúlt időszakban sokszor vehettünk részt hasonló eseményeken, hiszen mind Nyíregyháza városa, mind Szabolcs-Szatmár-Bereg megye töretlenül fejlődik. A Magyar Kormány jól tudja, hogy egy versenyképes Magyarország versenyképes településekből áll össze, éppen ezért eddig is, és ezután is minden szükséges támogatást meg fog adni annak érdekében, hogy Magyarországon minden térségnek meglegyen a lehetősége a fejlődésre, az emberek életminőségének a javítására.”

Dr. Vinnai Győző, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye 2. számú választókerületének országgyűlési képviselője hozzátette: „Jelen fejlesztés történelmi jelentőséggel bír, hiszen megvalósulásával sikerül bezárnunk a Nagykörutat. A beruházásban érintett Simai út, a Huszár sor, és a Nagykörút nyugati részén élők régóta kérték ennek a szakasznak balesetveszélyességéből történő megépítését. Hiányzott az a láncszem, amely az alsóbb rendű utak vagy a kétszámjegyű főutak (36., 38. sz. út) irányába levezeti a forgalmat. Amennyiben ez az útszakasz elkészül, a 3317.sz. út (Simai út) biztonságosan megközelíthetővé válik. Nyíregyháza többet ad, folyamatosan épül, az infrastrukturális beruházások pedig stratégiai szerepet játszanak a térség fejlődésében.”

Dr. Kovács Ferenc, Nyíregyháza Megyei Jogú Város polgármestere kiemelte: „Ez valóban egy történelmi pillanat, hiszen 40 éve várnak a nyíregyháziak arra, hogy a város belső körgyűrűje 2×2 sávban teljesen kiépüljön. Azt, hogy most ünnepélyesen elhelyezzük ennek a szakasznak alapkövét, több éves előkészítő munka előzte meg. Szeretném megköszönni mindenkinek a munkáját, akinek feladata, szerepe volt ebben. Külön köszönet illeti a Kormányunkat a forrás biztosításáért, és a beruházó NIF Zrt-t, akikkel már számos, és jelentős közös projektünk volt. Gondoljunk csak a Nyugati elkerülő megépítésére, vagy városunk közlekedése szempontjából jelentős körforgalmú csomópontok fejlesztésére. Ez a partnerség is a garancia arra, hogy a nagykörút záró szakaszának megépülése a tervek szerint és határidőre elkészül majd.” 

Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatóját idézve: „Nyíregyháza felépítése közlekedési szempontból gyűrűs-sugaras szerkezetű. A gyűrű – Nagykörút – a belvárost öleli körül, melyhez sugárirányban csatlakoznak a megye területét feltáró fő – és összekötő utak. Forgalmi szempontból jelenleg a Nagykörút ezen szakasza a legkritikusabb, túlterhelt. A vasútállomásnál lévő 2×2 sáv 2×1 sávra történő szűkülete a forgalmat nehezen tudja elvezetni. A 2×2 sáv kialakítása beruházással nagyban hozzájárulunk a város kulcsfontosságú útvonalának tehermentesítéséhez és sikerül megteremtenünk a biztonságos közlekedés feltételeit.”

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést a KE-VÍZ 21 Építőipari Zrt. és a ZEMPLÉNKŐ Kft. végzi nettó 5.578.144.901 forint értékben.

 

Forrás: A beruházást a magyar állam finanszírozza.

2022. március