Kezdetét vette a 67. sz. főút Látrány elkerülő szakasz fejlesztése
A NIF Zrt. beruházásában a meglévő 67. sz. főút Látrány elkerülő szakaszát 2x2 forgalmi sávos, 110 km/h tervezési sebességű úttá fejlesztik a 67. sz. főút somogytúri körforgalmú csomópontja és az M7 autópálya különszintű csomópontja között.
Korábban már beszámoltunk a 67. sz. főút kivitelezésének I. üteméről, amely során Kaposfüred és Látrány elkerülő szakaszok között 33,2 km hosszon 2×2 sávos út épült, ebből több mint 20 km új nyomvonalon vezetett út.
Jelen beruházással párhuzamosan idén áprilisban vette kezdetét a 67. sz. főút fejlesztésének II. ütemeként a Kaposfüred elkerülő szakasz 2×2 forgalmi sávos úttá való átépítése, a 61. sz. és 67. sz. főutak különszintű csomópontja, valamint a Kaposfüred északi területén megépült turbó körforgalmú csomópont között.
A fejlesztés a meglévő útszakasz szelvényezés szerinti jobb oldalon valósul meg. A kialakítás ezen formája azért lett indokolt, mert a szelvényezés szerinti bal oldalon Natura2000 besorolású területek találhatóak.
A szakaszon Somogytúr és Visz között vadátjáró épül, Visz település bekötését egy különszintű csomópont biztosítja majd. Visz és Rádpuszta között újabb vadátjáró létesül, valamint egy különszintű földút átvezetés is épül Rádpuszta térségében, mely Kaposvár irányából lehajtási lehetőséget biztosít a Rádpusztára autózók számára. Az elkerülő a 67. sz. főút és az M7 autópálya csomópontjában ér véget. Itt a meglévő autópálya csomópont déli alcsomópontját turbó körforgalommá alakítják, melynek egyik ága Balatonszemes bekötését is biztosítja az Árpád utca és a csomópont összekapcsolásával.
A 67. sz. főút és az M7 autópálya csomópontjában hagyományos helyett dinamikus közvilágítási rendszert alakítanak ki.
A teljes szakaszon kiváltják az érintett közművezetékek, új üzemi hírközlő hálózatot építenek ki, valamint a teljes szakaszon vadvédelmi kerítés is létesül.
A Látrány elkerülő fejlesztésének köszönhetően Kaposvár és az M7 autópálya közötti közlekedés gyorsabbá és biztonságosabbá válik, javul Kaposvár megközelíthetősége, az infrastrukturális feltételek kedvező alakulása következtében növekszik a régió versenyképessége.
Móring József Attila, országgyűlési képviselő elmondta: A 67. sz. főút egy legendás út. A Kaposfüred és Latrány között megépült középső szakasz átadásával a somogyi megyeszékhely és a Dél-Dunántúl közelebb került a Balatonhoz és a fővároshoz is. A mostani szakasz kivitelezésének elindulásával pont kerül az „i”-re, hiszen 2024-re a régió teljes infrastruktúrája átalakul, a közlekedési hálózat kiépítése pozitív, értéknövelő hatással van a térségre.
Witzmann Mihály, országgyűlési képviselő hozzátette: Az első ütemként megvalósult 33 kilométer hosszúságú, 2×2 sávos szakasz után, újabb jelentős előrelépést sikerült elérnünk. A mai naptól ugyanis a Látrány Balatonlelle, illetve Visz és Balatonszemes települések közötti útszakasz bővítésével folytatódhat az építkezés, a kaposfüredi szakasz építése pedig már folyamatban van. Választókörzetem nyugati határán fekvő, a megyeszékhelyet a Balatonnal összekötő útszakasz fejlesztése nem csak Somogy megye, hanem a Dél-Dunántúl számára is stratégiai jelentőségű beruházás.
Szita Károly, Kaposvár polgármestere elmondta: A 67. sz. főút jelentősége igencsak meghatározó. Első sorban megteremti a biztonságos közlekedés lehetőségét, továbbá erős munkahely teremtő hatással bír, hiszen a 2×2 sávos fejlesztés következtében megnőtt a helyi befektetők száma, a teljes projekt befejezésének idejére a gazdasági szereplők jelenléte ugrásszerűen megnövekedni látszik. Fontos kiemelni továbbá, hogy a Kaposfüred és Somogy megye is technológiai ugrás előtt áll. Ez pozitív hatással lesz a munkabérekre is, hiszen a magasabb hozzáadott érték, magasabb jövedelmet generál.
Nagy Róbert, a NIF Zrt. vezérigazgatója kiemelte: A 46, 5 km-es szakasz megépítése során olyan innovatív megoldásokat alkalmaztunk, mint a Mernyeszentmiklós és Mernye közötti zenélő út vagy a 67. sz. főút és az M7 autópálya csomópontjában kialakítandó dinamikus közvilágítási rendszer. A rendszer lényege, hogy a forgalom nélküli esetekben a közvilágítás fényereje egy előre meghatározott értékre visszavételre kerül. Amennyiben azonban az elhelyezett érzékelők közeledő járművet érzékelnek, a fényerő a szabványban előírt mértékre áll vissza. Ezzel és a led technológiával a közvilágítás energiaigényében jelentős megtakarítás érhető el.
A beruházás az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Zrt. beruházásában, a STRABAG Általános Építő Kft. kivitelezésében, hazai forrásból valósul meg nettó 28.498.727.884 forint értékben.