ÜTEMTERVNEK MEGFELELŐEN HALADNAK A MUNKÁK A „KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁG JAVÍTÁSI PROGRAM A MÁV HÁLÓZATÁN” ELNEVEZÉSŰ PROJEKT II/A ÜTEMÉBEN

A NIF Zrt. beruházásában megvalósuló közlekedésbiztonságot növelő program során eddig négy útátjáró újult meg Ceglédbercel, Mende (Gyömrő), Sásd és Sárbogárd településeken; a fejlesztés Tápiószentmártonon és Farmoson folytatódik.

A vasút-közút szintbeni kereszteződésekben az utak hossz-szelvényét aszerint kellett kialakítani, hogy a vasúti átjárón közlekedő bármilyen korlátozás, illetve útvonalengedély nélkül közlekedő jármű biztonságosan, fennakadás nélkül tudjon áthaladni.

Ceglédbercelen a Budapest–Záhony vasútvonal és a 40. sz. főút keresztezésénél található vasúti átjárón a beruházásnak köszönhetően biztonságosabbá vált az áthaladás. Az útburkolat felújítása, a vízelvezetés átépítése, illetve a kapubehajtó, útcsatlakozás építése és megerősítése is befejeződött.

Mendén a vasúti átjáró magassági korrekcióját végezték el, valamint a vízelvezetést is rendezték. Mivel ezek a munkák földműszélesítéssel jártak, az út menti ingatlanok megközelítésére szolgáló felhajtók átépítésére is szükség volt.

Sásd állomásnál a 611. sz. főút és a 40. sz. Budapest-Pusztaszabolcs-Pécs vasútvonal átjárójának korszerűsítése valósult meg. A vasúti átjáróban új STRAIL elemek beépítését hajtották végre, felújult a vasúti átjáró környezetében lévő 611. sz. főút szerkezete. Továbbá sor került a 611. sz. főút szélesítésére is 360 m hosszon.

Sárbogárdon a 63. sz. főút és a 40. sz. Budapest-Pusztaszabolcs-Pécs vasútvonal vasúti átjárójának korszerűsítése történt meg. A vasúti átjáró környezetében a pályaszerkezetet felújították, balra kanyarodó sávok kerültek kialakításra. A 63. sz. főút és a 6305. sz. út csomópontjának átépítését, valamint az átjáróban gyalogos és kerékpáros átvezetés kiépítését hajtották végre. Gyalogos és kerékpáros út épült a 63. sz. főúttal párhuzamosan.

Tápiószentmártonon a kivitelezés 2020 októberében vette kezdetét. A beruházás során kiépül a 311. sz. főút mintegy 700 m egybefüggő új nyomvonala, valamint a 120. sz. vasútvonal. Ezen felül megújul az út kereszteződésében lévő vasúti átjáró és annak pályája. A vasúti megállóhelyhez buszfordulóval, P+R parkolóval, járdával és kerékpártárolóval ellátott új belterületi bekötő út épül.

A 311. sz. főút főpályáján a földműtükör elkészült. Az ökológiai átjárók a kapcsolódó terelőfalakkal való beépítése szintén megtörtént. A P+R parkolóhoz vezető úton folyamatban van a járda és útszegély építése, tartanak a vízépítési munkák, valamint a védőréteg építése. Szintén befejeződött az ivóvíz víziközmű vezeték és a gázvezeték kiváltása. Jelenleg a közvilágítás kivitelezése van folyamatban. A P+R parkoló bővítéséhez szükséges területen a terület előkészítési munkák befejezését követően megkezdődött a szegélyépítés.

A tápiószentmártoni beruházás előreláthatóan 2022. III.-IV. negyedévében ér véget.

Farmoson a kivitelezés 2021 márciusában kezdődött. A 311. sz. főút 1000 m egybefüggő hosszon új nyomvonalra történő helyezése, új vasúti átjáró, a vasúti megállóhelynél járda, buszforduló, vízelvezetés építése, biztosító berendezés és közvilágítás telepítése van kilátásba helyezve.

Jelenleg a külterületi szakaszon a humuszolási munkák, a töltésépítés és a védőréteg beépítése fejeződött be, folyamatban van az alapréteg terítése.

A Farmoson zajló fejlesztések lezárása 2022 augusztusára datálható.

Valamennyi felújított átjáróban az utat és a sínt biztonságosan összekapcsoló, nagy terhelhetőségű és hosszú élettartamú útátjárórendszert építettek ki. Kevesebb lesz az utazási idő, valamint a járművek üzemeltetési költsége. A beruházás hozzájárul a személyi közlekedésben és a vasúti teherszállításban a balesetek számának, valamint az anyagi károk csökkentéséhez.

Czerván György, a térség országgyűlési képviselője beszédében elmondta: „Nagy örömömre szolgál, hogy a fejlesztések által javul a vasúti közlekedés színvonala és az érintett közúti tranzitútvonalak biztonsága a választókerületben. Továbbá fontosnak tartom hangsúlyozni a beruházást megelőző lakossági egyeztetés szerepét”.

Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója kiemelte: „A mostanihoz hasonló fejlesztések nagy jelentőséggel bírnak mind a helyi lakosság, mind pedig az utazó közönség életében. Az infrastrukturális beruházások egyik legkiemelkedőbb célja, hogy kedvező körülményeket teremtsen, mindazonáltal megnövelje az utazási hajlandóságot. Mint látjuk, a mostani 6 projekt összekötő szerepet játszik Magyarország vasúthálózatában, ezáltal mindig szem előtt kell tartanunk az említett vasúti átjárókon-csomópontokon közlekedő gyalogos-, autós-, és vasúti forgalom igényeit. Fejlesztéseinket a közlekedők biztonságának maximális figyelembevételével kell megvalósítanunk”.

A beruházás nettó 3.575.581.706 forintból, az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, európai uniós (IKOP) finanszírozásban valósul meg.

2021. június