Biztonságosabbá válik a 37-es főút közlekedése
Letették az alapkövét a 37. sz. főút Gesztely-Szerencs közötti szakasz 2x2 sávossá bővítésének. Fontos lépés ez annak érdekében, hogy a két település közötti 19 km hosszú szakaszon csökkenjenek a közlekedési veszélyforrások és a balesetek. A biztonságos közlekedési feltételek megteremtéséhez hozzájárul még az a négy új körforgalmú csomópont is, amelyeket a projekt keretében építenek ki.
A fejlesztés által a térség településein élők a főút Miskolc és Gesztely közötti 2×2 sávos szakaszához kapcsolódva gyorsabban és biztonságosabban érhetik el a megyeszékhelyet, ezáltal pedig közelebb kerülnek a folyamatosan bővülő gyorsforgalmi hálózathoz.
A beruházás részletes műszaki tartalmáról a korábbi sajtóközleményünkben olvashatnak.
A lőszermentesítést és a fakivágást márciusban fejezték be, június közepéig pedig a régészeti feltárásokat is elvégezték. Jelenleg a kerítések és reklámtáblák áthelyezése van folyamatban, elkezdődött a csomópontok átépítéséhez szükséges terelőút humuszolása, a hidak építésénél a szádolás, az útpálya bővítésénél pedig a humusz leszedése.
A főút Gesztely és Bekecs közötti szakasza rendkívül hófúvásveszélyes, ezért a hófúvás okozta balesetveszély megszüntetése érdekében a beruházás keretében sor kerül a hófúvást okozó uralkodó szélirány felőli (északi) oldalon mintegy 36 hektáron hófogó erdősáv, illetve 12 hektáron hófogó cserjesáv telepítésére és több mint 41 hektárnyi hólerakó sáv füvesítésére.
Ezen kívül a kivágott fák pótlására, illetve az úton közlekedők számára a változatos és esztétikus környezet biztosítása érdekében a meglévő környezeti adottságokhoz alkalmazkodó, döntően őshonos fafajokból közel 300 db fát és 27 ezer cserjét telepítenek a kibővített út déli oldalán.
2021 júliusában a tervek szerint megkezdődnek az útépítési és hídépítési munkák a szélesítendő jobb pályán. Még idén kötőrétegig megépülhet a teljes jobb pálya, a hozzátartozó párhuzamos utakkal, vízelvezetéssel, hidakkal és a csomópontokkal együtt. A munkálatok 2023-ban fejeződnek be, az elkészült szakaszt a növénytelepítési munkákat követően helyezik majd forgalomba.
Tóth Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára elmondta: „A kormány a tavalyi év végén döntött négy újabb közúti kivitelezési projekt megkezdéséről. Az építési beruházásokkal összefüggő kiadásokra összesen mintegy 430 milliárd forintot különítettünk el az éves költségvetésekben 2021 és 2024 között. E négy hálózatbővítő korszerűsítésből kettő is borsodi, a Sajószentpéter-Berente elkerülő út mellett a szerencsiek évtizedes álma is megvalósul. A négysávosra bővülő szakaszon gyorsabban, kényelmesebben és biztonságosabban lehet majd eljutni Miskolcra. Mivel az M30 már a megyeszékhelyig ér, a beruházás lényegében Szerencset is bekapcsolja a magas színvonalú közúthálózatba.”
A fejlesztésnek köszönhetően a város vonzóbbá válhat a munkahelyteremtő beruházók számára, az érintett települések lakóinak életminősége javul.
Koncz Zsófia, a térség országgyűlési képviselője elmondta: „Óriási öröm számomra, hogy ma letettük a megújuló és 4 sávossá bővülő 37-es út alapkövét! Ez egy szimbolikus, de mégis nagyon fontos mérföldkő, amely a következő 100 évünket határozza majd meg. Büszkén jelenthetem be, hogy az előkészítési munkálatok és a régészeti feltárások rendben és ütemezés szerint befejeződtek és néhány hét múlva 2021. júliusában megkezdődnek az útépítési és hídépítési munkák az útszakasz jobb oldalán. Mindenkitől türelmet kérek, hiszen a kivételezés kisebb-nagyobb korlátozásokkal jár – én pedig folyamatosan egyeztetek majd az illetékes szakemberekkel, és rendszeresen be fogok számolni az építkezés aktuális állásáról.”
Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója kiemelte: „Gesztely és Hernádkak között többsávossá, azaz turbókörforgalommá építik át a jelenlegi hagyományos, egysávos körforgalmat, amely így majd jelentősen nagyobb forgalmat tud átereszteni. Ezen kívül három egysávos körforgalom épül: az újharangodi, a Taktaharkány–Legyesbénye és a bekecsi csomópontban. Az újharangodi csomópont előtt mintegy 500 m hosszon – kísérleti jelleggel – RoadMesh acélhálót építenek be az aszfaltburkolatba, amely gátolja a nyomvályú-képződés kialakulását és a burkolatban jelentkező repedések áthidalásra is alkalmas, így növelve a burkolat élettartamát.”
A projektek a Kiemelt Társadalmi Igényeken alapuló közútfejlesztési (TIK) program keretében, hazai forrásból valósulnak meg. A kivitelezési munkáit a Duna Aszfalt Zrt. végzi nettó 21 milliárd Ft értékben.