Négysávos út épül Borsod-Abaúj-Zemplén megyében

A NIF Zrt. beruházásában a 37. sz. főút Gesztely és Szerencs közötti 19 kilométeres szakaszát kétszer két sávosra bővítik, építenek négy új körforgalmú csomópontot, emellett külön projekt keretében körforgalmú csomópont és tengelysúlymérő állomás is épül a 37. és 38. sz. főutak csatlakozásában.

A fejlesztés által a térség településein élők a főút Miskolc és Gesztely közötti 2×2 sávos szakaszához kapcsolódva gyorsabban és biztonságosabban érhetik el a megyeszékhelyet, ezáltal pedig közelebb kerülnek a folyamatosan bővülő gyorsforgalmi hálózathoz.

A beruházás a jelenlegi 2×2 sávos út végétől, a Gesztely és Hernádkak települések közötti körforgalmi csomóponttól indul, amelyet turbókörforgalommá építenek át. A fejlesztés vége eléri Szerencs belterületi szakaszát. A Gesztely–Hernádkak csomópont és a Bekecs, Béke úti csomópont között az út szélesítése jobb oldalra történik, míg onnan a szerencsi csomópontig a jelenlegi út két oldalát bővítik 1-1 sávval.

A szakaszon négy körforgalom épül. Ebből egy a már említett turbókörforgalom, illetve három egysávos körforgalom az újharangodi, a Taktaharkány–Legyesbénye és a bekecsi csomópontban.

A lőszermentesítési és fakivágási munkálatokat márciusban befejezték, áprilisban pedig régészeti feltárásokat végeznek. A tervek szerint májusban a jobb pályán megkezdődnek az útépítési és hídépítési munkák.

Még idén kötőrétegig megépülhet a teljes jobb pálya a hozzátartozó párhuzamos utakkal, vízelvezetéssel, hidakkal és a csomópontokkal együtt. A teljes beruházás pedig 2023. első felében készül el.

A szakasz kivitelezési munkáit a Duna Aszfalt Zrt. végzi nettó 21 milliárd Ft értékben.

A térségben külön projekt keretében a He-Do Építő Zrt. a 37. sz. és 38. sz. főutak találkozásánál meglévő csomópontot új körforgalmi csomóponttá építi át kerékpárút-átvezetéssel. Emellett a főutak körforgalomhoz csatlakozó ágai a gépjármű tengelyterhelés maximális mértékére (11,5 tonna) kapnak burkolatmegerősítést, amely megfelel a jelenleg érvényben lévő európai uniós szabályozásnak.

Az egysávos, négyágú körforgalomból Szerencs, Tarcal, Sátoraljaújhely, Sárga Borház irányába lehet majd kihajtani.

Az új tengelysúlymérő állomás a meglévő helyén fog újjáépülni, kiemelt szegéllyel ellátott sziget választja majd el a 37. sz. főút pályaszerkezetétől. A 742 millió forint értékben megvalósuló beruházás munkálatai 2021. március végén kezdődtek meg és 2021 augusztusában fejeződnek be.

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: „A kormány azon dolgozik, hogy a hazai közutak az ország minden részében európai színvonalú hozzáférést biztosítsanak a közlekedőknek. Kiemelt szakpolitikai cél, hogy bármely településről 30 percen belül elérhető legyen egy négysávos út. 2025-re ez az elvárás a hazai települések háromnegyede, tízből kilenc magyar ember esetében teljesül. A kormány tavaly decemberben négy újabb közúti kivitelezési projektre összesen mintegy 430 milliárd forintot különített el 2021 és 2024 között. E forrásbiztosítás teszi lehetővé a szerencsiek évtizedes álmának megvalósítását is, így hamarosan megkezdődik a 37-es főút Gesztelyig tartó, 19 kilométeres szakaszának négysávosra bővítése.”

Koncz Zsófia, a térség országgyűlési képviselője elmondta: „A választókerületemben élők 20 éves álma válik most valóra, hiszen Magyarország Kormánya 2020. november 11-én döntött a 37-es számú főút Gesztely és Szerencs közötti 19 km-es útszakaszának négysávosításáról, valamint négy új körforgalom építéséről. Külön projektként a tarcali elágazásnál is új körforgalom épül, ahol a kerékpárút átvezetésnek köszönhetően a Kopasz-hegy körül épülő kerékpárút a jövőben Bodrogkeresztúrt, Tokajt és Tarcalt összeköti majd Máddal. Ez a beruházás számunkra maga az út a fejlődéshez és út a hosszútávú sikerhez. Azon kívül, hogy szűkebb pátriánk közlekedése biztonságosabbá és gyorsabbá válik, új távlatokat nyit a turizmusban és a munkahelyteremtésben is.

Szeretném kifejezni a köszönetemet mindenkinek, aki ebben a munkában részt vett és azoknak is, akik a későbbiekben részt fognak venni. Édesapám 20 éves munkát fektetett abba, hogy ez az út megépülhessen mindannyiunk boldogulására, a zempléni térség gazdasági, turisztika fellendülésére Az út elkészültével az itt élők négy sávon közelíthetik majd meg Budapestet, több országhatárt és akár a tengerig is autózhatnak gyorsforgalmi úton.

Az előttünk álló időszak rugalmasságot és együttműködést is megkíván majd a Szerencs környékén élőktől, hiszen a kivitelezés forgalomlassítással és ezzel együtt megnövekedett utazási idővel fog járni. Ugyanakkor hiszem azt, hogy az út elkészülte hatalmas mérföldkő lesz a régió életében, és a következő 100 évet meghatározó – térségünk egyik legfontosabb fejlesztéseként tarthatjuk majd számon.”

Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese a projekt érdekességeit emelte ki: A 37. sz. főút Gesztely és Szerencs közötti szakaszán a középső elválasztást szinte a teljes hosszban fényvédő hálóval ellátott, két külön oszlopsorra kihelyezett szalagkorlát biztosítja majd, de egy hét kilométeres szakaszon úgynevezett Bluesystem közúti visszatartó rendszert (sodrony korlát) építenek be, amely ilyen hosszban Magyarországon eddig még nem épült. A 37. sz. és 38. sz. főutak találkozásánál  megépülő új körforgalmi csomópontban a közvilágítás a csomóponti ágakon – hasonlóan a 37-es úti körforgalmakhoz  – behaladás-érzékelőkkel lesz ellátva, ami a biztosítani tudja az energiatakarékos működtetését. 2023-ban a növénytelepítési munkákat követően bonyolítják le a műszaki átadás-átvételi eljárást és helyezik forgalomba az útszakaszt.

A projektek a Kiemelt társadalmi igényeken alapuló közútfejlesztési (TIK) program keretében, hazai forrásból valósulnak meg.

37. sz. főút Gesztely-Szerencs közötti szakasz 2×2 sávossá bővítése, a csomópont („Körforgalmú csomópont építése és tengelysúlymérő állomás létesítése a 37. és 38. sz. főutak csatlakozásában”) a térképen pirossal jelölve.

 

 

2021. április