Megkezdődtek a hódmezővásárhelyi villamosvasút járműves tesztjei

Az áramátalakító épület működését, a felsővezeték áramfelvételét és -leadását tesztelik három napon keresztül Hódmezővásárhelyen, a tram train beruházásnál. A működési próbákat próbajárművel, a Szegedi Közlekedési Társaság egyik villamosával végzi a kivitelező. Az új tram-train hybrid járműveket már gyártják Spanyolországban. Az első szerelvény várhatóan januárban érkezik az országba, helyszíni tesztelése tervezetten jövő februárban kezdődhet el.

A működési próba megindítását az tette lehetővé, hogy Hódmezővásáshelyen a vasúti pálya és az áramellátási rendszer teljes hosszában (3850 vágányméteren) elkészült. A tram train járművek táplálására szolgáló 600 voltos egyenáramú vontatási rendszert (áramátalakító gépház, földkábel hálózat, villamos felsővezeték rendszer és az áramvizavezetési rendszer) is kiépítették. Folyamatban van még a közvilágítási oszlopokra szerelendő lámpatestek elhelyezése és a végleges burkolati jelek festése, azonban a városban nagy kiterjedésű forgalomkorlátozásra ezek miatt már nem kell számítani. A befejező munkákig az érintett utakon (a nyomvonal mentén) legfeljebb 30 km/órás sebességgel lehet haladni.

 

Az áramátalakító épület a gépészeti megoldásokkal elkészült. A központi forgalomirányító rendszer (KÖFI) intergrációját, a távfelügyelet kiépítését és a biztosító berendezés üzembe helyezését össze kell hangolni a nagyvasúti rész hasonló munkafázisaival.

A beruházás keretében megújult a nyomvonal mentén számos utca (Ady Endre utca, Andrássy út, Kálvin tér, Bajcsy-Zsilinszky utca), felújították a járdákat és a kerékpárutakat is. Az év végéig megtörténik a növények kiültetése, a beruházás keretében 469 fát, közel 13 ezer cserjét és ugyanennyi évelőt telepítenek.

A projekt nagyvasúti részén (22 km) a sínek lefektetése tavaly megtörtént. Jelenleg a Hódmezővásárhelyi Népkert – Szeged Rókus közötti szakaszon ágyazatrendezési, tereprendezési, nyomtávszabályozási és szükség szerinti helyeken tolatási padka tömörítési munkák zajlanak. Továbbá lokálisan kézi kisgépes sínköszörülés, míg a teljes vonalszakaszon nagygépes kitérő és vágányszabályozás is zajlik. Fenti munka kapcsán az érintett útátjárók – a géplánc haladási iránya szerint – rövid idejű (fél – egy órás) lezárása is várható. Az útátjárókban helyenként szalagkorlátot építenek, megkezdődött a forgalomtechnikai elemek kihelyezése is.

Hátra van még a biztosítóberendezés szerelésének befejezése, az útátjárók végleges biztosítási módjának kialakítása, a vasúti jelzőberendezések kihelyezése is. Ezek után lehet a nagyvasút – városi vasút közötti átmeneti szakaszon a biztosítóberendezést telepíteni és üzembe helyezni, majd beintegrálni a szegedi KöFi központba. A kivitelezés befejező állomása a teljes vasúti rendszerhez kapcsolódó tesztek elvégzése lesz.

A projekt keretében megújuló teljesértékű biztosítóberendezési rendszer megvalósítását követően a kivitelezésben érintett vasúti pálya alkalmas lesz az új tram-train szerelvények és vonatok 100 km/órás sebességgel történő közlekedtetésére.

A hódmezővásárhelyi szakaszon zajló és a nagyvasúti munkák befejezése is 2021 első felében tervezett. Ennek feltétele az új tram-train hybrid járművek megléte, amelyekkel a végső tesztelések is elvégezhetők. Sikeres műszaki átadás-átvétel után a leendő üzemeltetők (MÁV Zrt. és az érintett önkormányzatok) megkapják üzemeltetésre a kiépült infrastruktúrát.

A sikeres műszaki átadás-átvétel után kezdeményezheti az építtető NIF Zrt. a kiépült infrastruktúra hatósági használatbavételi eljárásait. Az engedélyek megszerzése 2021 nyarán-őszén várható.

A beruházás a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, hazai forrás felhasználásával valósul meg.

2020. december