Teljes hosszában kiépült és megújult a Budapest és Szentendre közötti kerékpárút
A Duna jobb partján az Eurovelo 6 nemzetközi kerékpárút hálózat részeként elkészült a Budapest és Szentendre közötti kerékpárút, amely népszerűsége miatt Pest megye egyik fontos közlekedésfejlesztési projektje volt.
Az Eurovelo 6 nemzetközi kerékpáros útvonal-kijelölés az Atlanti-óceántól egészen a Fekete-tengerig tart, Magyarországon 420 kilométer hosszan a Duna mentén halad. Jelenleg a szlovák határtól Budapestig tartó északi rész felújítása zajlik, a szentendrei az első elkészült szakasza.
Az útvonal korábbi kiépítettsége és állapota sok helyen nem felelt meg a megnövekedett kerékpáros forgalmi igényeknek. A beruházás célja ezért a kerékpárút települések közötti szakaszának fejlesztése volt, megteremtve a biztonságos kerékpározás lehetőségét.
A fejlesztés egy 5,61 km hosszú kerékpáros útszakaszt érintett a Budapest határán lévő Barát pataktól, a főváros meglévő kerékpáros hálózatát Szentendrével összekapcsolva. Az útvonal a 11. sz. főút forgalmától távol, jellemzően a budakalászi Duna parton, illetve annak közelében a Lupa tó mellett is elhalad. A szakasz egyik legszebb része Natura 2000 védettséget élvező ártéri erdőn át vezet.
Az új nyomvonalú kerékpárút építésén kívül leburkolták a meglévő földutakat, felújították a közvilágítást, valamint az ártéri erdőben vezető szakaszt is korszerűsítették. Szentendre közigazgatási területén épült egy pihenőhely, valamint további kettő megújult Budakalászon, lehetőséget biztosítva egy-egy rövid megállásra, a kerékpárok elhelyezésére. A kihelyezett kerti bútorok biztosítják az étkezés megoldását, valamint Budakalász közigazgatási területén megújuló pihenőhelyeken ivóvizet is tudnak tölteni a kerékpárosok.
A projekt leglátványosabb és legösszetettebb építménye a Szentendre határán lévő Dera-patak feletti, mintegy 36 m hosszú kerékpáros híd volt, amelynek tervezésekor fontos szempont volt a meglévő környezetbe illeszthetőség.
Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese elmondta: A kormány nemcsak idén, a koronavírus-járvány miatt, hanem az elmúlt évtizedben folyamatosan nagy figyelmet fordított a belföldi turizmust még vonzóbbá és élményekben gazdagabbá tevő fejlesztésekre, így a kerékpárutak fejlesztésére is. Mint mondta, amióta polgári-nemzeti kormány van Magyarországon, mintegy 1300 kilométer kerékpáros út épült, így jelenleg összesen több mint 9000 kilométer kerékpározásra ajánlott létesítmény található hazánkban, és ebből mintegy 4000 kilométer önálló kerékpárút vagy gyalog- és kerékpárút. A miniszterhelyettes arról is beszélt, hogy az Eurovelo 6 Budapest és Szentendre közötti szakaszának átadása a környéken élőknek és dolgozóknak most különösen fontos, hiszen Magyarországnak működnie kell, a kerékpározás pedig a járvány terjedésének megfékezése szempontjából is egy biztonságos közlekedési mód.
Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős kormánybiztos kiemelte, hogy nemcsak a kerékpáros túrázok számára fontos, hanem a biciklis munkába járást, a mindennapos kerékpározást is nagymértékben segíti a most átadott kerékpárút, amelyet már az átadási ünnepség előtt birtokba vehettek a bringások.
Hadházy Sándor, a térség országgyűlési képviselője elmondta, hogy ez az új szakasz lehetőséget biztosít a biztonságos kerékpározáshoz és erősíti a térség turisztikai lehetőségeit is. A legfontosabb szempont a folyamatosan, megfelelő biztonsággal és komforttal kerékpározható útvonal kiépítése volt.
Nyul Zoltán a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató helyettese elmondta, hogy a NIF Zrt. beruházásában intenzív kerékpárút-fejlesztési munkálatok zajlanak szerte az országban. A vezérigazgató-helyettes kitért arra is, hogy ez a beruházás is már egy szép példája a hálózati fejlesztésnek, de jól halad a kivitelezés az Eurovelo 6 Győr, Mártírok úti szakaszán is. Hozzátette: Az elkészült szakasz tejes mértékben a kerékpárosok kényelmét szolgálja, hiszen a meglehetősen rossz állapotban lévő kerékpárút felújítását követően mind az ingázók mind a túrázók, mind pedig a kirándulók biztonságosan biciklizhetnek a főváros és Szentendre között.
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, uniós és hazai forrásból valósult meg. A kivitelezést a HE-DO Kft. végezte nettó 850 millió forint értékben.