MÁR ÉPÍTÉSI MUNKÁK IS ZAJLOTTAK A 23. ÉS 25. SZ. FŐUTAK BÁTONYTERENYE ÉS ÓZD KÖZÖTTI SZAKASZÁNAK TERVEZÉSE KAPCSÁN
Több mint 70 kilométeren a másodrendű főutak felújítása és 15 kilométeren új elkerülő út tervezése zajlik Nógrád, Heves és Borsod megyében. 2021 végére készülhetnek el a kiviteli tervek a 23. és 25. sz. főutak Bátonyterenye és Ózd közötti szakaszának rekonstrukciójához. Becsó Zsolt, Horváth László, Riz Gábor a térség országgyűlési képviselői, valamint Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója sajtótájékoztatót tartott a beruházás előkészítéséről.
2018 májusa óta zajlanak a 23. sz. és 25. sz. másodrendű főutak Bátonyterenye-Ózd-Bánréve (26. sz. főút) közötti szakaszainak fejlesztésével kapcsolatos előkészítő munkák. Jelenleg a terveket készítik a több mint 70 km hosszú meglévő főúti nyomvonal fejlesztéséhez, valamint négy új elkerülő út építéséhez.
A teljes tervezési feladat három megyét érint. Nógrád megyében a meglévő 23. sz. főút átépítésén kívül, Bátonyterenye és Nemti települések elkerülő útját, Heves megyében a meglévő 23. sz. és 25. sz. főutak rekonstrukcióján kívül, a Bükkszenterzsébet-Tarnalelesz-Szentdomonkos települések közös elkerülő útját, míg Borsod megyében a meglévő 25. sz. főút fejlesztésén kívül, Ózd-Hódoscsépány belső tehermentesítő útját tervezik meg.
A fejlesztés kapcsán – az új elkerülő utakon kívül – megtervezendő főbb műszaki tartalom szerint a meglévő útszakaszokon a 11,5 tonna tengelyterhelésű járművek forgalmának elviselésére alkalmas új pályaszerkezet, a jelenleginél szélesebb burkolat, valamint a 25. sz. főút Szentdomonkos-Borsodnádasd közötti szerpentines szakaszán kapaszkodósáv épülhet ki. Emellett megtörténik a meglévő csomópontok, hidak, közművek, illetve a jelenlegi vízelvezetés felülvizsgálata, átépítésének tervezése, a kerékpáros közlekedést szolgáló létesítmények kialakításával együtt. Ez 16 körforgalmú csomópont, 60 híd, 4 tengelysúlymérő állomás és 20 kilométer egyoldali, kétirányú, a forgalomtól elválasztott kerékpárút építését, valamint 103 autóbusz megállóhely felújítását jelenti.
A tervezéssel egy időben zajlik azoknak az erdei, ideiglenes megközelítő utaknak az építése, amelyek a beruházás keretében a Szentdomonkos-Borsodnádasd között lévő szerpentines hegyvidéki útszakaszon tervezett kapaszkodósávok kiépítéséhez szükséges 2-8 m magasságot is elérő támfalak tervezéséhez, a talaj állapotát feltáró geotechnikai fúráspontok megközelítését biztosítják majd.
Becsó Zsolt a térség országgyűlési képviselője szerint Nógrád megye a 21-es út felújításával kapta meg a neki járó figyelmet. „Számunkra ez volt a kulcs hiszen így tudunk bekapcsolódni az ország vérkeringésébe. A feladat azonban nem csak ennyi. A munka folytatódik tovább. Örömteli, hogy idáig eljutottunk a tervezésben.” – tette hozzá a képviselő.
Horváth László, Heves megye 2. sz. vk. országgyűlési képviselője elmondta: „Ebben a térségben mindent nehezebben adnak az embereknek, itt mindenért jobban meg kell dolgozni. Nehezebb az élet, de szeretünk itt élni. Folyamatosan dolgozunk a három megye fejlődéséért. Most a legnagyobb versenyhátrányokat szeretnénk leküzdeni ezzel az úttal. Ahol most tartunk az reményt keltő, mivel a kormány egymilliárd forintot fordít előkészítésre, a kivitelezés innen már csak egy lépcső.”
Riz Gábor, Borsod-Abaúj-Zemplén megye 3. sz. vk. országgyűlési képviselője azt mondta: „Egy húszéves álmunk válik valóra ezzel az útfelújítással. Az ózdiak egyik nagy vágya volt, hogy gyorsan eljuthassanak a fővárosba. Szerettek volna ugyanolyan jó minőségű úton haladni, mint mások. Több éves lobbizás van abban, hogy a jelenlegi tervezési szakaszban járunk, és már a talajmechanikai munkák is elkezdődtek.”
Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója a tervezés közben elvégzendő építési feladatokkal kapcsolatban elmondta: „Ritka, szinte egyedüli a NIF Zrt. eddigi gyakorlatában, hogy már a tervezés során építési munkákat kelljen végezni. Ennek oka az a speciális domborzati adottság, mely a Szentdomonkos-Borsodnádasd közötti szerpentines szakaszt jellemzi, és ahol a minisztériumi elrendelésnek megfelelően kapaszkodósáv kiépítését kell megtervezni. Ennek a plusz 1 sávnak az építése az erdős hegyoldalak mellett, csak az egyes helyeken 8 m-t is meghaladó szerkezeti magasságú- támfalak építésével valósítható meg. A tervezendő támszerkezetek műszaki paramétereinek meghatározásához olyan részletes, a meglévő talajviszonyokat jól meghatározó vizsgálatok szükségesek, melyekhez az egymástól jellemzően 150 m-re lévő helyszíneken, 15-25 m mély fúrásokkal zavartalan talajmintát kell venni. Az ezen fúrások elvégzésére alkalmas, mintegy 4 tonnás speciális fúróberendezésnek a megtámasztandó rézsűtest feletti fúráspontokhoz történő eljuttatásához, a meglévő természetes horpák mélypontjain át, illetve a főúttal párhuzamosan, a hegyoldal terepvonulatát, lejtését figyelembe vevő 50-100 m hosszú ideiglenes utak épültek, összesen 20 db helyszínen.”
A fejlesztés előkészítése az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg. A tervezési feladatokat a TRENECON Kft.-PARTNER Mérnöki Iroda Kft. – Via Futura Kft. konzorcium végzi közel nettó 1,1 milliárd Ft értékben.