NÉGYSÁVOSSÁ BŐVÜLT AZ 54. SZ. FŐÚT KECSKEMÉTI SZAKASZA

Az M5 autópályát az 5. sz. főúttal összekötő út fejlesztésével jelentős mértékben javul Kecskemét elérhetősége, és a város déli ipari területén található vállalkozások kiszolgálása is. A kapacitásbővítésnek köszönhetően csökkennek az útszakaszon időszakosan jelentkező torlódások, ezáltal a közlekedők rövidebb idő alatt érhetik el az M5 autópályát.

Az új szakaszt az átutazók a település déli elkerülőjeként használhatják, amelynek köszönhetően a városban csökken az átmenő forgalom okozta környezeti terhelés, levegő- és zajszennyezés.

Az 5,7 km hosszú, 2×1 sávos útszakasz 2×2 sávosra bővítése mellett az északi oldalon közel 7 km egyesített szerviz- és kerékpárút, míg a déli részen 4,5 km földút épült.

A zavartalan közlekedést öt turbó körforgalom biztosítja, melyből három teljesen újépítésű, kettő pedig a meglévő egyszerű körforgalmak kibővítésével valósult meg.

A kerékpáros átvezetések érdekében négy új aluljárót alakítottak ki, egy meglévőt pedig meghosszabbítottak. A projekt keretében megépült egyesített szerviz- és kerékpárút az iparterületen lévő munkahelyek könnyebb és biztonságosabb elérését biztosítja a helyi lakosok számára. A beruházás keretében a főút melletti védőfásítás területén közel 3 ezer facsemetét ültetettek.

Dr. Salacz László, a térség országgyűlési képviselője elmondta: „Kecskemét fejlődésének meghatározó része az 54. sz. főút M5 autópálya és 5. sz. főút közötti szakasz kapacitásbővítése, négysávossá tétele. Ezzel jelentősen javul a város és annak déli ipari területén található vállalkozások elérhetősége. Emellett csökken az átmenő forgalom okozta környezeti terhelés a település déli elkerülőjét használók esetében. Összességében elmondható, hogy az új útszakasz már most hatékonyan beépült városunk úthálózatába, ezzel is elősegítve Kecskemét versenyképesebbé tételét. Külön üdvözlendő a jelentős mennyiségű facsemete, melyeket a védőfásítás területére telepítettek” – tette hozzá a képviselő.

Szemereyné Pataki Klaudia, Kecskemét polgármestere kiemelte: „Kecskemét az utóbbi években olyan gazdasági fejlődésen ment keresztül, amely minden eddiginél intenzívebb közlekedési infrastruktúra bővítést követel meg. Ezek a beruházások, a ma átadott szakasz pedig különösen fontos abban a tekintetben, hogy tehermentesítse Kecskemétet. Egyrészt sokkal kevesebb legyen a közlekedési dugó, másrészt csökkenjen a környezeti terhelés, és megvédhessük a sűrűn lakott városrészek levegőminőségét.”

Néhány adatot is közölt a polgármester arról, hogy az 54-es kapacitásbővítéséről: „Ezen a szakaszon napi átlagban 15 ezer gépjármű közlekedik, az úttal feltárt iparterületek összesen 660 hektárt tesznek ki, ahol megközelítőleg 8000 ember dolgozik.”

„A kormánytól minden segítséget megkapunk, mellette pedig az önkormányzat is jelentős forrásokat fektet be a komplex közlekedési infrastruktúra fejlesztésébe. Az elmúlt években Kecskeméten összesen 46 kilométer út, kerékpárút és járda épült mintegy 36 milliárd forint értékben. Az önkormányzat beruházásában 3 új körforgalom, a NIF Zrt. beruházásában pedig 10 új körforgalom jött létre”.

„Az 5. sz. főútnál 3 sávossá átépített turbókörforgalom egyedülálló, eddig ilyen méretű és geometriájú, jelzőlámpa nélküli körforgalom még nem készült hazánkban. Újszerűsége ellenére a tapasztalatok szerint a közlekedők hamar megszokták” – mondta Juhász Zoltán, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese. Az igazgató-helyettes hozzátette, hogy „az út környezetében az ipari létesítményeken túl mezőgazdasági célú területek is találhatók. A beruházás során különös figyelmet fordítottunk arra, hogy az út területéről mentett  több mint 37 ezer m3 humuszos termőréteg a közelben lévő jó minőségű termőföldeken hasznosuljon.

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, hazai forrásból valósult meg. A kivitelezést Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Kft. végezte nettó 8 770 174 593 forint értékben.

2020. augusztus