MÁTÓL KÖRBE KEREKEZHETŐ A TISZA-TÓ
Közel 3,3 milliárd forintból valósult meg a Tiszafüred és Poroszló között elkészült kerékpárút-szakasz, melynek köszönhetően mostantól biztonságosan lehet megkerülni két keréken a Tisza-tavat. A kerekezők eddig Poroszló és Tiszafüred közötti szakaszon csak a nagyforgalmú 33-as számú főutat használhatták, ami magas baleseti kockázatot hordozott, és sokakat tartott távol. Mivel a most átadott fejlesztés már megteremti a biztonságos közlekedés feltételeit, így remélhetőleg tovább élénkül a környék turizmusa.
Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese, valamint a térség országgyűlési képviselői és az érintett települések polgármesterei adták át 2020. június 20-án, szombaton, a főúttól fizikailag elválasztott új kerékpárutat. A Tisza-tó Poroszló felőli gátjától induló új útszakasz a főúttal párhuzamosan halad látványos hidakkal keresztezve az Eger és a Szomorka patakokat. Tovább haladva, majd a Tisza-folyón a főút hidjához rögzített új hídon, később az Öblítő csatorna felett kialakított egyedi kisműtárgyon keresztül éri el Tiszafüred belterületét. Tiszafüreden új vasúti átjárókon keresztezi a Debrecen–Füzesabony, valamint a Karcag–Tiszafüred vasútvonalat, és csatlakozik a város már meglévő kerékpáros hálózathoz.
Palkovics László innovációs és technológiai miniszter ünnepi beszédében elmondta, hogy „az Innovációs és Technológiai Minisztérium a kerékpározás infrastrukturális feltételeinek jobbításával a továbbiakban is támogatja a közlekedés zöldítését. 2010 óta mintegy 1300 km új kerékpáros útvonal fejlesztése történt meg Magyarországon. Hazánkban jelenleg több mint 9000 kilométer kerékpározásra ajánlott létesítmény található, országszerte mintegy 4000 km önálló kerékpárút vagy gyalog- és kerékpárút szolgálja ki a biciklizőket. A 2014-2020 közötti időszakban további jelentős fejlesztések valósulnak meg hazai és uniós támogatásból összesen több mint 200 milliárd forint értékben. A meglévő hálózat bővítésével belátható időn belül 6000 km önálló kerékpárút áll majd rendelkezésre Magyarországon. A teljes kerékpározható hálózat összes hossza 2030-ra megközelíti a 15 ezer km-t.”
A most elkészült új kerékpáros útszakasz nem csak két települést kapcsol össze, hanem az általa teljessé váló kerékpáros körgyűrű minden érintett települését egy hálózatba rendezi. Ennek a hálózatnak a középpontjában a Tisza-tó áll, amely hazánk egyik legkiemelkedőbb aktív- és ökoturisztikai paradicsoma lehet a jövőben. A terület felfedezettsége még jelentősen alulmúlja azt a turisztikai potenciált, amelyet ez a régió magában rejt. Azonban ez a most lezárult kerékpáros fejlesztés amellett, hogy a környékbeliek életét funkcionálisan segíti, jelentős mértékben hozzájárul a turizmus fejlesztéséhez, fellendítéséhez is. A koronavírus-járványt követően talán erre még soha nem volt akkora szükség, mint most.
„Két évvel ezelőtt a Tisza-tavat még csak 57 ezer biciklis tekerte körbe, azonban reményeink szerint a most átadott szakasznak köszönhetően ez a szám jövőre meghaladja a 100 ezer főt. A tó körül futó bicikliút az EuroVelo 11 és 14 magyarországi szakaszainak metszeteként a Nyugat-Európából érkező kerékpáros turisták számára is lehetőséget teremt a térség felfedezésére. A jövőben nagyon sok egyéb fejlesztéssel is segíteni kívánjuk nem csak a nemzetközi, de a hazai aktív turizmus növekedését, fejlődését is a régióban. Arra számítunk, hogy ez nem csak a kerékpáros, de a vízi turizmus fellendülését is lehetővé teszi majd, melynek egy jelentős mérföldköve volt az idén elindított Nyaralóhajózási program”, osztotta meg gondolatait Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos.
A szakaszon található hidak országosan is egyedivé teszik ezt a kerékpárutat. A 33-as számú főút Tisza-hídjának fejgerendáira új felszerkezetet épült 280 m hosszúságban. A tervezők nagy hangsúlyt fektetettek arra, hogy a kerékpáros híd szerkezete illeszkedjen az egymás mellé épített vasúti és közúti hidakhoz, minél jobban összhangban legyen az épített és a természetes környezettel is. A műtárgy összesen mintegy 350 tonnányi acélszerkezetének előszerelése a Tisza parton kialakított szerelőtéren történt. Majd ezt követően a hídelemeket egyenként, a folyó felettieket uszályokról, daruk segítségével emelték a helyükre.
Egy új, az úttól elválasztott szerkezetű 308 m hosszú híd épült az Eger-patak és egy új 86 m hosszú híd a Szomorka-patak fölé is, e hidak esetében különösen fontos szempont volt a tájba illeszthetőség. Mindhárom híd kapcsán elmondható, hogy a tervezők könnyed, hullámzó szerkezeteket álmodtak meg, amit az íves tartók könnyedségével, nagyobb támaszközök és kevesebb pillér alkalmazásával értek el. A kerékpárút keresztezi a Tisza öblítő csatornáját is egy kis műtárggyal, melynek különlegessége, hogy 90 fokban kézi erővel felnyitható. A 6 m hosszú kishíd Sárospatakon került legyártásra.
A beruházás és kivitelezés kapcsán Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese hozzátette, hogy „a tervezők nagy hangsúlyt fektetettek arra, hogy a kerékpáros híd szerkezete illeszkedjen az egymás mellé épített vasúti és közúti hidakhoz, minél jobban összhangban legyen az épített és a természetes környezettel is. Mindhárom híd kapcsán elmondható, hogy a tervezők könnyed, hullámzó szerkezeteket álmodtak meg, amit az íves tartók könnyedségével, nagyobb támaszközök és kevesebb pillér alkalmazásával értek el.”
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában hazai forrásból valósult meg. A kivitelezést a Hódút Kft. végezte.