Megkezdődött a próbacölöpözés az Y-híd építésénél

Látványos munkákkal folytatódik az Y-híd építése Miskolcon. A Vörösmarty utca kapacitásbővítését is magába foglaló beruházásnak köszönhetően, várhatóan 2022 végétől nagymértékben javul Miskolc egyik frekventált városrészének, Martinkertvárosnak az elérhetősége. A beruházásról Csöbör Katalin, a térség országgyűlési képviselője és Kiss Boglárka, a NIF Zrt. szóvivője tartott sajtótájékoztatót.

A projekt során részben előre gyártott elemekből álló, részben monolit vasbeton szerkezetű, 12+4 támaszú, háromágú, úgynevezett „Y-híd” épül, amely többek között kiváltja a szintbeli vasúti kereszteződést, ezzel jelentősen növelve a csomópont forgalomáteresztő képességét. A kivitelezési munkálatok korábban megkezdődtek, azonban eddig a terepi munkavégzés jellemzően az épületbontási munkálatokra koncentrálódott.

A közműkiváltások előkészítése, terveztetése nagy erőkkel zajlik, a híd terveit pedig jelenleg véglegesítik. A híd támaszrendszereinek előzetes kitűzése megtörtént, a próbacölöpözés helyét is kijelölték. A szakemberek jelenleg a próbacölöpözést végzik, amely a híd alapozás statikai tervének véglegesítéséhez szolgáltat majd valós idejű tényadatokat. A hidraulikusan megterhelt próbacölöp mérési eredményei alapján állapítják meg, hogy a tervezett cölöpök megfelelőek vagy esetlegesen módosításra lesz szükség.

A kivitelező ezt követően az Y-híd Vörösmarty és Kisfaludy utcák találkozásától keleti irányban tervezett támaszait alakítja ki, és a támaszok által határolt területen kezdi meg a híd és a kapcsolódó támfal építését. A munkálatok  jelenlegi fázisa 2021 elejéig tart, ezalatt a közforgalom a Pfaff Ferenc és Kisfaludy Károly utakon várhatóan fennmaradhat.

Csöbör Katalin, a térség országgyűlési képviselője elmondta: „A Modern Városok Program keretében 2018-ban jelentettük be, hogy megszületett a kormányhatározat az Y-híd megépítéséről. Tavaly ősszel leraktuk az alapkövet, most pedig megkezdődik az építkezés. Azt reméljük, hogy a beruházás 2022 végi átadásával megszűnnek a környéken csúcsidőben jelentkező torlódások. Mindazoknak pedig, akik ezen városrészek felől hagyják el Miskolcot, nem kell keresztülmenniük a Belvároson.”

Kiss Boglárka, a NIF Zrt. szóvivője arról számolt be, hogy a kialakult járványügyi helyzet és az ahhoz kapcsolódó intézkedések ellenére sincs különösebb csúszás az projekt ütemezésben. A kivitelező mindent megtesz a folyamatos előrehaladás érdekében.

A beruházás tavalyi alapkőletételén Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: A hazai közlekedési fejlesztésekből komolyan profitál Miskolc városa is: folyamatban vannak az M30 munkálatai a borsodi megyeszékhely és Tornyosnémeti között. Az épülő közel 60 kilométeres szakasz forgalomba helyezése után Budapestről Kassára végig autópályán lehet majd közlekedni. A gyorsforgalmi út befejezésével Magyarország 2022-re elsőként végezhet a Via Carpatia útvonal területére eső szakaszainak kivitelezésével.  A Baltikumtól a Fekete-tengerig nyúló folyosó az érintett országok keleti régióit összekötve bővíti majd Kelet-Közép-Európa belső, észak-déli irányú gyorsforgalmi kapcsolatait. A kormány tavaly emelt be az Útprogramba két, Miskolc gyorsabb és biztonságosabb megközelítését lehetővé tevő, helyi gazdaságélénkítő hatású beruházást: a 37. sz. főút Gesztely-Szerencs közötti szakaszának négysávosítását és a 26. sz. főút Sajószentpéter-Berente elkerülő megépítését. A város elérése nemcsak közúton, hanem vasúton is érezhetően javul, már zajlik a Rákos-Hatvan vonalszakasz korszerűsítése, a Füzesabonyig tartó folytatás a következő uniós ciklusban kaphat támogatást.

A beruházás az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában. hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést a He-Do Kft. végzi nettó 13,5 milliárd Ft értékben.

 

2020. április