A Déli körvasút fejlesztése

A Déli körvasút fejlesztésének célja, hogy több elővárosi vonat tudjon bejönni az agglomerációból Budapestre. A terv az, hogy a vasút új megállók és új kapcsolatok révén versenyképessé válhasson Budapest közlekedésében.

A mostanihoz hasonló vasútfejlesztés Budapest belső területén több, mint 100 éve nem történt. Hosszú évtizedek óta ez az első olyan vasúti beruházás, amely Budapesten belül új megállókkal és sűrűbben járó vonatokkal nemcsak az ingázók, de a városban közlekedők hasznát is szolgálja.

A Déli körvasút fejlesztése során Kelenföld és Ferencváros között három új megállót építenek. A XI. kerületi Nádorkert megálló a budai fonódó villamoshoz és az Infoparkhoz, a Soroksári út környezetében lévő Danubius a dunaparti területekhez és a HÉV-hez, a Népliget megállóhely pedig az M3 metróhoz, az Üllői úthoz teremt közvetlen kapcsolatot.

A Déli körvasút fejlesztésének célja, hogy 10-15 percenként járjanak a vonatok. Ezzel létrejönne az összeköttetés az érdi, budaörsi és környező budai agglomeráció, Budafok-Nagytétény, Kelenföld, az újbudai egyetemváros, a Soroksári út térség; a Déli Városkapu, valamint a Népliget térsége, Kőbánya-Kispest, a reptér és a pesti agglomeráció között.

A Déli körvasút mellett élőkben korábban joggal merülhettek fel kétségek a fejlesztéssel kapcsolatban, ám az alábbi videóban is igyekeztünk bemutatni: az ott élőkre maximálisan tekintettel lévő, a zajszennyezést csökkentő, a környező zöldterületeket egy ekkora beruházás mellett leginkább kímélő vasútfejlesztést tervezünk.

A jelenlegi, a megengedett határértéket meghaladó zajterhelést a lehető legalacsonyabb szintre kell csökkenteni, ezért a Déli körvasút mentén Magyarország legmodernebb zajvédő fala épül majd fel és a vasút jelenlegi zaja várhatóan a felére csökken majd.

A vasút fejlesztése, a járatok sűrítéséhez szükséges új vágányok építése fák kivágása nélkül a helyszín adottságai miatt sajnos nem elképzelhető. A beruházás tervezése során minden lehetséges alternatívát megvizsgáltunk, és így jutottunk arra, hogy az animációs filmen látható megoldás, vagyis a maximum 200 fa kivágása okozza a legkevesebb faveszteséget.

A fejlesztéssel egyidőben elkezdődik a Hamzsabégi park megújítása is: a parkot színvonalas, a környéken élők igényeit maximálisan kiszolgáló közparkká kell fejleszteni. A park új funkciókkal (pl. egymástól elkülönített gyalogos- és kerékpárút, játszótér, kutyafuttató) is bővül, a tervezésbe pedig a helyieket is szeretnék bevonni.

A beruházásnak köszönhetően a vasút sokkal versenyképesebbé válhat, így Budapest jelentős közúti forgalomtól és ennek révén légszennyezéstől mentesülhet, Dél-Budán pedig hosszútávon több fa és nagyobb törzsátmérőjű faállomány lesz, hiszen a beruházásnak köszönhetően mintegy 2000 új fát ültetnek el a kerületben.