Új autópálya csomópont készült el a Balatonnál
Az M7 autópálya új csomópontjával közvetlenül elérhetővé vált a 710. sz. főút, amely Balatonakarattyát és Balatonkenesét megkerülve Balatonfűzfőnél csatlakozik a 71. sz. főútba. A beruházásnak köszönhetően várhatóan a főszezoni torlódások is jelentősen csökkennek majd. Az átadási ünnepségen beszédet mondott Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Takács Szabolcs, Veszprém megye kormánymegbízottja, Kontrát Károly, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára, a térség országgyűlési képviselője, és Nagy Róbert, a NIF Zrt. vezérigazgatója.
A folyamatosan növekvő forgalom az M7-es autópálya Balatonaliga előtti szakaszán, a balatonvilágosi lehajtónál, valamint a balatonakarattyai körforgalomnál a nyári főszezonban jelentősen feltorlódott. A mostani fejlesztésnek köszönhetően az autósok az M7 autópályáról a nagy kapacitású 710. sz. főútra tudnak közvetlenül fel- és lehajtani, ezzel enyhítve a csúcsidőszakban eddig állandósult torlódás okozta problémát, kényelmetlenséget és balesetveszélyes helyzeteket. Emellett jelentősen csökken a menetidő a teljes értékű elkerülő úttá vált 710. sz. főúton, és a 71. sz. főút településeinek forgalom-terhelése is enyhülhet.
A beruházás fő elemeként egy új autópálya csomópont első ütemét építették meg. Az M7 autópálya jobb oldalán mintegy 2 km, a bal oldalán pedig közel 1 km gyűjtő-elosztó pálya került kialakításra, továbbá 2 km hosszban épültek meg a csomóponti ágak. A csomópont a későbbi M8 autópálya megépítésével válik majd teljes értékűvé.
A 710. sz. főút új szakasza 2,4 km hosszban került kiépítésre 2×1 sávban, 8,25 m burkolatszélességgel és 14,75 m koronaszélességgel. A 710. sz. főút Balatonakarattya térségében keresztezi a 7205. jelű összekötő utat, ahol szintbeni körforgalmi csomópont épült az út 700 m-es korrekciójával, teljessé téve ezzel a 710. sz. főutat az M7 autópályától. A 710. sz főút alatt megvalósult különszintű kerékpárút-átvezetés is, amely megteremti a Budapest-Balaton kerékpárút Balatoni Bringakörhöz való csatlakozását Balatonakarattyánál. Emellett 3,7 km hosszúságban szervizutak is épültek a projekthez kapcsolódó vízépítési, közmű kiváltási és egyéb építési munkákkal együtt.
Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kiemelte: A kormány a fenntartható gazdasági növekedés alapfeltételeként kezeli a magas szolgáltatási színvonalú közlekedési hálózatok fenntartását, folyamatos bővítését. A 2016 és 2024 közötti időszakban a közúthálózat korszerűsítésére szánt 3200 milliárd forint nagyobbik felét a magyar gazdaság jobb teljesítményének köszönhetően hazai forrásból tudjuk előteremteni. 2019-ben az eddigi legtöbb pénzből, összességében 566 milliárd forintból valósulnak meg közúti beruházások az Útprogramban. A kormány 2010 óta folyamatosan javítja Magyarország két legfontosabb idegenforgalmi célpontja, a főváros és a Balaton közötti közlekedés feltételeit. Megújult a dél-balatoni vasútvonal, idén ősszel megindult az észak-balatoni vasútvonal korszerűsítése, villamosítása, a már megkezdett fejlesztésekkel javul a Balaton kerékpáros elérhetősége és körbejárhatósága is.
Takács Szabolcs, Veszprém megye kormánymegbízottja elmondta: az M7-es autópálya és a 710. számú főút csomópontjának kialakítása, 710. számú főúti bekötéssel projekt jelentősen megkönnyíti majd mindazok életét, akik a Balaton északi partja felé és Veszprém megyébe, ebbe a méltán vágyott és népszerű régióba igyekeznek. Hozzátette: fontos része a fejlesztésnek, hogy a tervben lévő M8-as autópálya mielőbbi megvalósulását is előrevetíti azáltal, hogy a 8-as főút bővítését lehetővé tévő műszaki paraméterekkel készült. Szólt arról is: a kormányhivatal a beruházás hátterében sokrétű hatósági és engedélyezési munkát végzett.
Kontrát Károly, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára, a térség országgyűlési képviselője hangsúlyozta: Ennek az útnak a megépítésével a Balaton északi partján élők és a turisták számára is biztonságosabbá, kényelmesebbé és gyorsabbá vált úti céljaik elérése.
Nagy Róbert, a NIF Zrt. vezérigazgatója elmondta, a most átadott beruházás mellett a térségben több jelentős projekt is folyamatban van. Így például a Balaton Bringakörön Örvényes és Balatonakarattya között 43,5 km-en újulnak meg kerékpárutak, melynek részeként 2020 őszén elkezdődik a Balatonkenesét és Balatonfűzfőt érintő 4,2 km-es új kerékpárút építése is. Emellett a Keleti-medencéhez kapcsolódóan 2020. I. negyedévében indul a 8. sz. főút Veszprém déli elkerülő út I. ütemének megvalósítása is a 72. és 73. sz. főutak között 7,5 km hosszban új, különszintű csomópontokat is kialakításával.
Az uniós és hazai forrás felhasználásával megvalósult fejlesztést a DUNA ASZFALT Út és Mélyépítő Kft. és a HAZAI Építőgép Társulás Szolgáltató Zrt. végezte nettó 7,325 milliárd forint értékben.