MAGASABB, ERŐSEBB ÁRVÍZVÉDELMI TÖLTÉS ÉPÜLT AZ M70 AUTÓÚT MENTÉN

A fejlesztésnek köszönhetően a jövőben Murarátkán elkerülhetőek, megelőzhetőek lesznek a települést hirtelen elöntő villámárvizek. A beruházáshoz kapcsolódóan Cseresnyés Péter, a térség országgyűlési képviselője, Gaál Róbert, a Nyugat-dunántúli Vízügyi Igazgatóság igazgatója, Mórocz József, a Magyar Közút Nzrt. Zala Megyei Igazgatóságágnak igazgatója és Kiss Boglárka, a NIF Zrt. szóvivője tartott sajtótájékoztatót.

A Letenyei-öbölzet elsőrendű árvízvédelmi töltései az 1970-es évek második felében épültek ki. Az M70 autóút építéséhez kapcsolódó részletes geodéziai felmérés megállapította, hogy a Mura menti védtöltés egy része nem felel meg a hatályos előírásoknak, 1-1,5 méterrel alacsonyabb a szükségesnél. A kivitelező feladata volt tehát a közútfejlesztési projekt keretein belül az árvízvédelmi töltés átépítése is. A beavatkozás a Mura töltését két helyszínen, összesen több mint 900 méteren érinti. Az egyik helyszínen a védett hullámtéri terület, a belterületi ingatlanok közelsége miatt vasbeton árvízvédelmi falat építettek a töltéskorona víz felőli oldalán. A Letenye – Lenti összekötő út keresztezésénél a védképesség folytonosságát fenntartó, ún. mobil kulisszazárás létesült.

Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium kereskedelempolitikai és fogyasztóvédelmi államtitkára, a térség országgyűlési képviselője elmondta, hogy jó döntésnek tartja, hogy a beruházó a projektbe foglalta az árvízvédelmi töltés építését. Mostantól 950 méternyi töltés garantálja a murarátkai lakosok védelmét. Az M70 autóút építése az év végéig befejeződik, ezzel egy korábban balesetveszélyes szakasz megszűnik.

Gaál Róbert, a Nyugat-dunántúli Vízügyi Igazgatóság igazgatója kiemelte, hogy beruházás jelentőségét nem annak hosszúsága adja, hanem a különleges megoldások, amelyeket az árvízvédemi töltés építésénél alkalmaztak. Egy szakaszokon vasbeton szerkezetet alakítottak ki, míg a másikon mobilgát kihelyezésére van lehetőség, amelynek működését ősszel sikeresen tesztelték.

Mórocz József, a Magyar Közút Nzrt. Zala Megyei Igazgatóságának igazgatója hozzátette, hogy a NIF Zrt.-vel közösen az utolsó simításokat végzik az autóúton. A legfontosabb feladatuk jelenleg a forgalomtechnikai jelzések kihelyezése és ellenőrzése, annak érdekében, hogy még az ünnepek előtt a Közút kezelésébe kerülhessen az M70 autóút ezen szakasza is.

Kiss Boglárka, a NIF Zrt. szóvivője a közúti beruházás előrehaladásáról azt mondta: A területen már a befejező munkálatok folynak (szalagkorlát finomszabályozása, vízépítési befejező munkálatok, forgalomtechnikai táblázás stb.). 2019. október 30-án megkezdődött az M70 főpálya és a kapcsolódó létesítmények műszaki átadás-átvétele, amelyet a forgalomba helyezési eljárás követ majd.

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, uniós és hazai forrás felhasználásával, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg. A beruházás kivitelezését a Colas Út Zrt., EuroAszfalt Kft. közös ajánlattevők végzik nettó 16,7 milliárd forint értékben.

2019. november