Megnyitják az M2 gyorsforgalmi út Budapest és Vác közötti szakaszát a 2×2 sávos forgalom számára
A fejlesztésnek köszönhetően a főváros északi agglomerációjának lakosai Budapest és Vác között a teljes 19,6 km-es szakaszon végig 2x2 sávon haladhatnak. Az ünnepségen beszédet mondott: Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese, Dr. Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának miniszterhelyettese, Pest megye 4. sz. választókerületének országgyűlési képviselője, Tuzson Bence, a Miniszterelnökség közszolgálatért felelős államtitkára, Pest megye 5. sz. választókerületének képviselője, Dr. Tarnai Richárd, Pest megye kormánymegbízottja és Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese.
Az autóút Budapest–Vác közötti szakaszát 1996 és 1998 között építették, 2/A néven. A közel 20 km-es út 13,4 km hosszú szakaszán kétszer egy sávon lehetett közlekedni. Az elmúlt évtizedekben jelentősen megemelkedett a főváros északi agglomerációjának lakosságszáma, ezáltal a közutak forgalma is megnövekedett, így a korábbi 2×1 sávos közlekedés miatt az M2-es balesetveszélyes úttá vált. A beruházás során a teljes szakaszt kétszer két sávosra bővítették, középen elválasztó sávval, a meglévő pályaszerkezet pedig megerősítették, valamint a pálya burkolt leállósávot is kapott. A 2X2 sávos, burkolt leállósávokkal kialakított gyorsforgalmi úton a közlekedés gyorsabbá és biztonságosabbá válik, a balesetek száma csökkenni fog. Tehermentesülnek az átmenő forgalom alól a 2. sz. főút menti települések: Dunakeszi, Göd, Sződ, Sződliget, Fót, Csörög és Vác.
Az M2 gyorsforgalmi úton az M0 autóút és a Dunakeszi-Fót forgalmi csomópont között 80 km/h, a Dunakeszi-Fót forgalmi csomópont és Vác között 110 km/h sebességkorlátozás mellett haladhat a 2×2 sávos forgalom.
A beruházás részeként megújult 14 híd, épült 5 új, ebből egy az Aszód-Vác vasútvonal felett ível át. Az új fel- és lehajtó ágak kiépítésével Fótnál megvalósult félcsomópont közvetlen kapcsolatot teremt Budapest irányába. Sződligeten és Dunakeszi északi részénél új különszintű csomópontok kerültek megépítésre. A zajhatás csökkentésének érdekében összesen 2,8 km hosszúságban zajárnyékoló fal épült. A meglévő vízbázist összesen 6 km-es hosszúságban burkolt árok védi, továbbá összesen 4,5 hektáros területen csereerdőt telepítettek.
Dunakeszi és Göd között a 2. sz. főutat és az M2 gyorsforgalmi utat összekötő, külön beruházásban megvalósuló 2113 jelű utat forgalom számára 2019. október 3-án nyitják meg, mellyel egyidőben az összekötő út elérését biztosító, M2 gyorsforgalmi úton található új Dunakeszi északi csomópont megnyitása is megtörténik.
Az M2 autóút forgalmi csomópontjainál a 2×2 sávos forgalomterelés bevezetését követően lesz lehetőség a korábban forgalom alatt lévő elválasztó sávi üzemi átjárók beton terelőelemeinek beemelésére 2019. október 10-ig. Dunakeszin a Fóti útnál a 2101. jelű úton a felújítás alatt lévő felüljárót a kétirányú forgalom számára várhatóan 2019. október közepén nyitják meg, míg ugyanitt a fóti oldalon épülő körforgalom és lehajtó ág forgalom számára történő megnyitására 2019. október végén kerülhet sor.
Göd térségében az M2 autóút 26+000-26+700 km szelvényei között a Budapest irányába tartó pályán a távlati gödi csomópont gyorsítósávjának építési munkálatai folynak 2019. november második feléig.
Az M2 autóúton és a Dunakeszi összekötő úton az útkoronán kívüli területeken továbbra is építési munkák folynak, melyhez kapcsolódóan 2019. november 30-ig lokális forgalomterelésekre lehet számítani.
Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese ünnepi köszöntőjében elmondta: A magyar kormány célja, hogy 2030-ra hazánk Európa öt legélhetőbb állama közé tartozzon. Ahhoz, hogy ezt a célt meg tudjuk valósítani megfelelő gazdasági eredményekre van szükség. A magyar gazdaság ma az Európai Unió egyik legdinamikusabban bővülő gazdasága. A megfelelő közlekedési infrastruktúra elengedhetetlen a gazdaság növekedéséhez; a vállalatok fejlődését, gyarapodását jó minőségű és megfelelő helyen haladó utaknak kell szolgálniuk. 2010-től a 2019. év végéig több mint 6000 km út újult, illetve újul meg hazánkban. 2010-ben csak 1272 km autópálya vagy autóút volt elérhető az országban, ma már több mint 1500 kilométernyi utat használhatnak a családok és a vállalkozások.
Dr. Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának miniszterhelyettese, Pest megye 4. sz. választókerületének országgyűlési képviselője kiemelte: Magyarország erősödik, és ez most már a Dunakanyar az autóútjain is látható. Évek, évtizedek és talán generációk álma vált valóra azáltal, hogy Budapest és Vác között 2×2 sávon lehet haladni. Nagyon fontos ez a fejlesztés minden itt élő számára. Jóval több mint 250 ezer ember mindennapi életét könnyíti meg ez a 2×2 sávosra bővítés. Az agglomerációban lakók, a Börzsönyben élők és a nyugat-nógrádiak is tudják használni ezt az utat. Jóval biztonságosabb lett ez a szakasz, sokkal gyorsabban el lehet jutni Budapestre is. A beruházás a térség iparfejlesztése szempontjából is fontos.
Tuzson Bence, a Miniszterelnökség közszolgálatért felelős államtitkára, Pest megye 5. sz. választókerületének képviselője a térség szempontjából értékelte a beruházást: Az ilyen beruházások segítenek abban, hogy a magyar családok mindennapjai élhetőbbek legyenek; akár 20 percet is nyerünk azzal, hogy egy ilyen út megépül. Lehetőséget biztosítunk a magyar gazdaság számára is, hiszen a kis és középvállalkozásoknak hatalmas segítséget nyújtanak ezek a fejlesztések. Vonzóvá teszi a térséget a nagyvállalatok számára is. 2022-re 60-70%-kal több lesz a gyorsforgalmi út, mint 2010-ben volt. 2030-ra el fogjuk azt érni, hogy minden településről 30 percen belül elérhető legyen egy négysávos út.
Dr. Tarnai Richárd, Pest megye kormánymegbízottja hangsúlyozta: 2010-ben elkezdtük az útfejlesztési programot. Az engedélyeztetési folyamatok gyorsítása által a beruházások is gyorsabban valósulhatnak meg. A beruházás során 4,5 hektár csereerdőt telepítettek, így több zöld felület keletkezett a beruházás után, mint ami korábban volt. Egyre több úton, egyre jobban tempóban tudnak haladni a közlekedők.
Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese ismertette a projekt főbb műszaki paramétereit: Egy régi vágy beteljesítése szakmailag és emberileg is nagy örömet jelent. Két évtizedes távlatról van szó. Fótnál létesül egy félcsomópont Budapest irányába, Sződligetnél és Dunakeszi északi részén egy teljes értékű csomópont könnyíti majd meg a kapcsolódást. A 2101. j. út mentén is több fejlesztés zajlik, részben a felüljáró felújítása és részben a körforgalom építése. Fontos hangsúlyozni, hogy mai naptól koronaélen belül lehetővé válik a 2×2 sávos szakasz megnyitása a forgalom számára.
A kivitelezést a STR+S-M2 Konzorcium (Strabag Építő Kft. és Strabag AG) végezte nettó 32.975.060.823 forint értékben.
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, uniós és hazai forrás felhasználásával a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósult meg.