LETETTÉK A MISKOLCOT TEHERMENTESÍTŐ ÚT ELSŐ ÜTEMEINEK ALAPKÖVÉT

A Miskolc tehermentesítő út I. és II. szakaszának fejlesztése a Vörösmarty utca kapacitásbővítését és az Y-híd megépítését foglalja magában. A beruházás alapkövét Dr. Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Dr. Alakszai Zoltán, Miskolc MJV jegyzője, Csöbör Katalin, Borsod-Abaúj-Zemplén megye 1. sz. választókerület országgyűlési képviselője és Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese tette le 2019. október 11-én.

A Vörösmarty utca 2×1 sávról 2×2 sávra történő kapacitásbővítő fejlesztése mintegy 570 m hosszban valósul meg kanyarodó sávok építésével. A Király és a Vörösmarty utcák keresztezésében a meglévő jelzőlámpás csomópont helyén új, korszerű, háromsávos, jelzőlámpával szabályozott turbó rendszerű körforgalmat létesítenek. A turbó körforgalom olyan többsávos csomópont, melyben párhuzamosan vezetett sávokat az útfelületből kiemelkedő bordákkal választanak el. Ezért alapfeltétel, hogy a közlekedők a tovább haladási irányuknak megfelelő forgalmi sávot válasszák, így a csomópontban az áthaladás gyorsabbá és biztonságosabbá válik.

A Soltész Nagy Kálmán és a Vörösmarty utca keresztezésében lévő jelzőlámpás csomópontot is átépítik, új kanyarodó sávok létrehozásával.

A beruházás során egy előre gyártott, valamint monolit vasbeton szerkezetű, vasút feletti, 12+4 támaszú, háromágú, ún. Y-híd épül, amely nagy mértékben javítja Miskolc egy frekventált városrészének, Martinkertvárosnak az elérhetőségét, az ott élők városközpontba történő gyorsabb eljutásának lehetőségét biztosítva.

A Kisfaludy utca 175 m-es korrekciója és burkolatépítése is megvalósul, valamint a Vörösmarty utca 160 m-es új szakaszát is kialakítják egy új jelzőlámpás csomóponttal együtt.

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: 2016 és 2024 között mintegy 1000 kilométernyi új szakasszal bővül a magas szolgáltatási színvonalú hazai közúthálózat. A közlekedési fejlesztésekből komolyan profitál Miskolc városa is: 2021-ben fejezzük be az M30 kivitelezését a megyeszékhely és Tornyosnémeti között. Az épülő közel 60 kilométeres szakasz forgalomba helyezése után Budapestről Kassára végig autópályán lehet majd közlekedni. Az Útprogramban valósul meg a Miskolci tehermentesítő út I. és II. üteme is, amely tartalmazza a közkeletű nevén Y-híd megépítését is. A 268 méteres, háromágú Y-híd két vasútvonal, a kapcsolódó rendezővágányok, lakó-, parkoló- és szervizutak fölött biztosít zavartalan tovább haladást. A fejlesztés magában foglalja a Vörösmarty utca kapacitásbővítését, a Kisfaludy utca korrekcióját és burkolatépítését is. A nettó 13,5 milliárd forintos beruházás elősegíti a Tiszai pályaudvar könnyebb megközelítését is, a munkálatok legkorábban 2022 végére fejeződhetnek be.

Dr. Alakszai Zoltán, Miskolc MJV jegyzője kiemelte: A gazdaságfejlesztés szervesen összekapcsolódik a város közlekedési rendszerének összehangolásával, ezért az Y híd kiemelkedő jelentőségű beruházás számunkra. Szimbóluma annak, hogy Miskolcot az itt élőknek építjük.

Csöbör Katalin, Borsod-Abaúj-Zemplén megye 1. sz. választókerület országgyűlési képviselője hangsúlyozta: Hosszú előkészítő munka előzte meg, hogy végre elindulhasson ennek a város számára kiemelkedően fontos tehermentesítő útnak a kivitelezése. A beruházás megkönnyíti a Tiszai pályaudvarhoz való valamint az itt élők belvárosba történő eljutását. A gazdaság fejlődésének szempontjából is fontos lesz a híd megvalósítása.

Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese a beruházás részleteivel kapcsolatban elmondta: Megtiszteltetés, hogy egy ilyen komplex városi beruházás részei lehetünk, hiszen egy teljesen átépülő városrészről van szó. A projekthez kapcsolódóan 100 férőhelyes P+R parkoló is létesül, így az intermodalitás irányába már az első lépést megtesszük. Az Y-híd több mint egy műtárgy, egy szimbolikus építmény lesz. Egy 12+4 támaszú hídról épül, városi környezetben máshol ilyen hazánkban nincsen. A beruházás során a környezeti elvárásokra is figyelünk. Mintegy 5600 köbméternyi gumibitumen beépítésére kerül sor. A gumibitumen alkalmazása számos előnnyel jár, például nagyobb a terhelhetősége, kisebb a kátyúk kialakulásának esélye, ezáltal hosszabb az élettartama és jobb az ellenálló képessége. Mindezek által alacsonyabb az út fenntartási költsége, illetve megoldást jelent a használt gumiabroncsok környezetbarát hasznosítására is.

A beruházás az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásban hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést a He-Do Kft. végzi nettó 13,5 milliárd Ft értékben.

 

 

 

2019. október