ÁTADTÁK AZ M44 GYORSFORGALMI ÚT LEGHOSSZABB SZAKASZÁT

Akár 20 perccel is csökkenhet Budapest elérése Békéscsabáról a Tiszakürt és Kondoros között átadott közel 62 kilométeres gyorsforgalmi útnak köszönhetően. A jó minőségű közlekedési infrastruktúra vonzóbbá teszi Jász-Nagykun-Szolnok és Békés megye érintett térségeit a munkahelyteremtő vállalkozások számára, élénkíti a helyi gazdaságot, javítja az életminőséget.

A teljes szakasz hazai forrásból zöldmezős beruházásként, új nyomvonalon épült, 2×2 sávos kialakítással, fizikai elválasztással és burkolt leállóöblökkel. A tervezési sebesség 110 km/h.
A beruházás két szintbeni csomópontot tartalmaz, Tiszakürtnél egy ideiglenes körforgalommal indul, és egy ideiglenes szintbeni csomópontban csatlakozik Kondoros után a meglévő 44-eshez. Ezek a csomópontok az M44 további szakaszainak megépítése után kapják meg végleges funkciójukat.
Tiszakürt és Kondoros között 4 külön szintű csomópont épült Kunszentmártonnál, a Martfű–Szolnok irányba vezető 442. számú főút keresztezésében; Szarvasnál a Szentesi út keresztezésénél; Kardosnál az M44 és a 44. sz. főút összekötésére és az üzemmérnökség kiszolgálására, illetve Kondorosnál a Nagyszénásra vezető út keresztezésében.
Cserkeszőlőnél és Kardosnál egyszerű pihenő, Békésszentandrásnál komplex pihenő létesült, elegendő szabad terület biztosításával egy üzemanyagtöltő állomás későbbi telepítéséhez.

A fejlesztés részeként elkészült a Kardosi mérnökségi telep is, melynek feladata az új gyorsforgalmi útszakasz üzemeltetése. E tevékenység ellátását segíti a szakaszon kiépített kamerarendszer és meteorológiai állomások, ide futnak be a segélykérő hívások is. A telepen külön épület valósult meg a rendőrség részére, ezzel is segítve a gyorsforgalmi úttal kapcsolatos feladataik ellátását.

Az új gyorsforgalmi út főpályáján összességében az átereszeken felül 46 db műtárgy épült: 20 aluljáró, 13 felüljáró, 7 vadátjáró és 6 ökológiai átjáró.

A beruházás különlegessége a 450 méter hosszú, kosárfüllel szerelt Körös híd, melynek ártéri nyílásaiba 176 db 43 m hosszú, 51 tonna súlyú vasbeton gerendát építettek be.

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: Az átadóval a Békéscsaba gyorsforgalmi bekötését biztosító M44 leghosszabb szakaszát vehetik birtokba az autósok. 2002 óta nem készült el egyszerre ilyen hosszban állami beruházásban épült gyorsforgalmi útszakasz. Az M44 elsőként forgalomba helyezhető szakasza annak is jelképe, hogy Magyarország kimagasló gazdasági teljesítményének köszönhetően képessé vált önerőből fejleszteni a hazai közlekedési infrastruktúrát.

Boldog István, a Jász-Nagykun-Szolnok megyei 4. sz. országgyűlési vk. országgyűlési képviselője azt mondta: óriási lépést tettünk két megye életében is, amelyeknek ez az első gyorsforgalmi útja. Nekünk országgyűlési képviselőknek arra kell törekednünk, hogy a lehető legszélesebb réteget érje el a fejlesztés, amelyen dolgozunk. Ez az útfejlesztés ilyen.

Dankó Béla, Békés megyei 2. sz. országgyűlési vk. országgyűlési képviselője azt mondta, hogy Békés megye kimaradt a rendszerváltozás után útfejlesztésekből, és ezt a hátrányt a mai napig érzi a megye lakossága. Ezzel a beruházással azonban nagy lépést tettünk a felzárkózás felé.

Herczeg Tamás, Békés megyei 1. sz. országgyűlési vk. országgyűlési képviselője kiemelte, hogy a kivitelezők szó szerint hegyeket mozgattak meg ennél a beruházásnál. Közel 4 millió m3 töltést emeltek és 22.000 m3 aszfaltot építettek be. Ezek a számok is jól mutatják a beruházás nagyságát.

Berkó Attila, Jász-Nagykun-Szolnok Megyei kormánymegbízott elmondta, hogy amikor autóba ülünk sokféle cél vezérel bennünket, ezek közül a biztonság, a kényelem és a gyorsaság az elsők között van. Ez az útszakasz mindhárom követelménynek megfelel, kiváló minőségben épült, határidőre.

Dr. Takács Árpád, Békés Megyei kormánymegbízott hangsúlyozta, hogy egy évtizedes álom vált valóra. A beruházás révén az ország éléskamrája be tud kapcsolódni az ország vérkeringésébe. A beruházás révén a települések fejlődnek, további feladatuk, hogy tartalommal töltsék meg Békés megyét.

Nagy Róbert Attila, a NIF Zrt. vezérigazgatója az M44 folytatásával kapcsolatban azt mondta: A 18 kilométeres Kondoros-Békéscsaba szakaszon már folyik a kivitelezés. A várható befejezés 2021 tavasz. Szintén dolgozik a kivitelező a Lakitelek és Tiszakürt közötti 9,9 kilométeres szakaszán is, melynek várható befejezése 2021 ősz. A Szentkirály-Lakitelek közötti rész (4,6 km) kivitelezőjének kiválasztására vonatkozó közbeszerzési eljárás folyamatban van. Továbbá már megvannak a Kecskemét és Szentkirály közötti 34,5 kilométeres szakasz kiviteli tervei és az építési engedélye is.  A tervek szerint a jövő évben elindulhat a területszerzés.

A beruházás az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg. A Tiszakürt-Kunszentmárton közötti 20,5 km hosszú szakasz kivitelezését a Duna Aszfalt Kft. – Hódút Kft. végzi 56,5 milliárd forint értékben, a Kunszentmárton-Csabacsűd közötti 20,5 km szakaszét az EuroAszfalt Építő és Szolgáltató Kft. – Swietelsky Magyarország Kft.- Soltút Kft.- A-Híd Zrt. konzorcium 43,98 milliárd forint értékben, a Csabacsűd-Kondoros közötti 20,4 km hosszú részét pedig a Duna Aszfalt Kft. – Hódút Kft. 45,2 milliárd forint értékben.

2019. október