FOLYAMATBAN VAN AZ M85 AUTÓÚT CSORNA II. – SOPRON-KELET – FERTŐRÁKOS CSOMÓPONT KÖZÖTTI SZAKASZÁNAK KIVITELEZÉSE
Nagy erőkkel zajlik a földmű építése az M85 autóút Sopron gyorsforgalmi bekötését megteremtő Csorna II. - Fertőrákos csomópont közötti szakaszán. A fejlesztés során 2020 végéig 8 millió 300 ezer m3 földet mozgatnak meg. A kivitelezők jelenleg 3 millió 100 ezer m3 föld beépítésénél tartanak. A beruházásnál 2019. július 4-én sajtóbejárást tartottak a térség országgyűlési képviselői és polgármesterei.
A Csorna II. – Fertőrákos csomópont közötti 57,45 km hosszú szakasz négy részre bontva épül:
- Csorna II. – Fertőd-Endrédmajor csomópont közötti szakasz (20,05 km)
- Fertőd-Endrédmajor csomópont – Nagylózs közötti szakasz (15,6 km)
- Nagylózs – Sopron-kelet szakasz a Nagycenki Üzemmérnökséggel (15,4 km)
- Sopron-kelet – Fertőrákos csomópont közötti szakasz (6,4 km)
A kivitelezés mind a négy szakasz esetében az ütemterveknek megfelelően halad.
Útépítés tekintetében a humuszleszedési és a töltésalapozási munkákat követően jelenleg a nagytömegű földmű építése zajlik. A vállalkozók a következő időszakban megkezdik a földmű felső javító-védő rétegeinek a beépítését, és várhatóan az idei év folyamán összefüggő hosszabb szakaszokon elérik a pályaszerkezet alsó szintjét, ezzel megkezdődhet majd a ckt alapréteg építése is.
Vízépítés tekintetében a főpálya és az azt keresztező közutak alatti csőátereszek beépítése megtörtént, folyamatos a kereszt- és hosszcsatornák, valamint a mélyszivárgók építése is. A keresztező vízfolyások esetében a mederkorrekciókat kiépítették.
A műtárgyak készültségi foka a munkaszervezési feladatok miatt különböző stádiumban van. Jellemzően a szerkezetépítés (cölöpözés, közbenső támasz és hídfőépítés) zajlik, de megkezdődött a vasbeton hídgerendák gyártása és helyszíni beemelése is. Az acél szerkezetű műtárgyak gyártása is folyamatban van.
A Nagycenken épülő üzemmérnökség esetében az előkészítő és földmunkákat követően megkezdődtek az épületek alapozási munkálatai is.
A folyamatban lévő beruházás eredményeként 2020 végére 110 km/h sebességgel közlekedhetnek az autósok az M85-ön egészen Győrtől a Sopron-Fertőrákos csomópontig.
Az M85-ös a Fertőrákos csomóponttól tovább épül az országhatárig.
A 780 m hosszú alagutat is tartalmazó M85 autóút Fertőrákos csomópont – Sopron országhatár szakasz (3,95 km) a 8647 j. Sopron Északnyugati elkerülő úttal projektrész kiviteli terveinek elkészítésére és a kivitelezési feladatainak elvégzésére vonatkozó közbeszerzési eljárás lezárult. A megkötött és hatályba is lépett szerződés alapján megkezdődtek a kiviteli tervek készítéséhez szükséges előzetes munkálatok (mérések, egyeztetések). Az építéssel érintett területek kisajátítása folyamatban van, a munkaterületen jelenleg a megelőző régészeti feltárások zajlanak. A kivitelezés befejezése 2024 nyarára várható.
Az M85 új szakaszainak megépítésével megvalósul Sopron gyorsforgalmi bekötése, a város nyugati részének tehermentesítése, és a közeli osztrák határszakasz elérhetősége magas színvonalú közúton. A teljes hosszban elkészülő M85 autóút az M1-es autópálya mellett új lehetőséget teremt Ausztria megközelítésére is.
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. beruházásában, hazai forrásból valósul meg.