Teljesen átépül az Ebes- Debrecen vasúti vonalszakasz

A beruházás eredményeképp 2019 őszétől csökken a vasúti utazási idő Ebes és Debrecen városok között, az új felüljárónak és a körforgalomnak köszönhetően gördülékenyebb lesz a közúti közlekedés a 4-es számú főúton, nő a közlekedés színvonala és az utasbiztonság, valamint csökken a környezetszennyezés és a közlekedési zaj.

A Püspökladány-Debrecen vasúti vonalszakasz felújításának első üteme két részre bontva valósul meg. Püspökladány-Ebes között 2017 nyarán kezdődtek meg a munkálatok, a kivitelezés a tervezett ütemben halad, és várhatóan 2020. szeptemberben fejeződik be.

Az Ebes-Debrecen közötti 7,65 km hosszú szakasz felújítása 2018 nyarán indult el, és jövő ősszel fejeződhet be. Ezt követően a vasúti pálya alkalmas lesz a 160 km/h sebességű közlekedésre, a kétvágányú vonal megengedett tengelyterhelése pedig 225 kN-ra nő. A 160 km/h sebesség elérésének további feltétele a biztosítóberendezés és távközlés Debrecen állomásig történő kiépítése, mely a tervek szerint egy későbbi időpontban, külön projekt keretében valósulhat meg. Ennek megteremtéséhez megvalósulnak a kapcsolódó infrastrukturális fejlesztések is. A pálya al- és felépítményét nagygépes technológiával építik át, valamint a teljes szakaszon korszerűsítik felsővezetéki rendszert, a régi csőátereszeket helyett pedig 3 új kerethíd épül. A helyi közúti közlekedés szempontjából is fontos beruházásról van szó. A Határ úton új körforgalmi csomópont, a vasútvonal és a 4-es számú főút fölött, a 4805 jelű út átvezetéséhez új közúti felüljáró, a szennyvíztelep irányába 720 m hosszú szervizút épül.

A Püspökladány – Debrecen vasútvonal korszerűsítésének célja a szolgáltatási színvonal növelése, a menetidő csökkentése, megteremtve a biztonságos és környezetbarát közlekedés, együttesen a terület fejlődésének lehetőségét.

Bodó Sándor, foglalkoztatáspolitikáért és vállalati kapcsolatokért felelős államtitkár, Hajdú-Bihar megye 5. számú választókörzetének országgyűlési képviselője elmondta: „Az 1800-as években kezdődött meg a 100-as vasútvonal kiépítése, majd az 1970-es években megvalósult a teljes vonal villamosítása. A mostani beruházás legalább ugyanekkora jelentőséggel bír, főleg a környező települések számára. A fejlesztésnek köszönhetően gyorsabbá válik a közlekedés, cél a 160 km/h elérése. A projekthez kapcsolódóan közúti közlekedés is fejlődni fog, az új csomópontoknak köszönhetően.”

Kósa Lajos, Hajdú-Bihar megye 1. sz. választókerületének országgyűlési képviselője kifejtette: „A főváros és Debrecen között telítettek az autópályák és főutak, ezért fontos a vasúti közlekedés fejlesztése, hogy levegye a terhet a közutakról, olcsóbb és biztonságosabb alternatívát nyújtva az erre közlekedőknek. A Debrecenben megnyíló BMW gyár miatt a jövőben várhatóan megnő a forgalom, ezzel egyidejűleg a közutak, és a vasút kihasználtsága is.”

Suhajda Balázs, a MÁV Zrt. pályalétesítményi osztályvezetője kiemelte: „A beruházás fontos része a kelet – nyugati vasúti közlekedés fő ütőerét képező Budapest – Cegléd – Szolnok – Debrecen – Nyíregyháza – Záhony vasútvonal rekonstrukciójának valamint egyik befejező üteme a Debrecen előtti vonalszakasz korszerűsítésének. A megvalósítást követően a MÁV Csoport célja, hogy Budapest—Debrecen között az eljutási időt jelentősen csökkentse, javítva a vasúti közösségi közlekedés versenyképességét a főváros és az ország második legnagyobb városa között, valamint az ütemes menetrendi szerkezet segítségével az Észak-Alföldi Régió egészén.”

Mayer András, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese a beruházás ütemezésével kapcsolatban elmondta: „Az előkészítő időszak után nyáron elkezdődtek a vasútvonal felújítási munkák Ebes- Debrecen között. A szakasz átépítése ún. nagygépes technológiával történik. Ennek első lépéseként egy közel 1 km hosszú, PM1000 nevű alépítményjavító géplánc dolgozik a terepen. A géplánc Debrecenből indul és onnan halad Ebes irányába.”

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában uniós és hazai forrás felhasználásával valósul meg. A kivitelezést az Ágod-völgye Konzorcium végzi nettó 13,778 milliárd forint értékben.

A beruházásról további képek a projektlapoknál a galériákban érhetőek el, az Ebes- Debrecen vasúti vonalszakasz teljes átépítését és kapcsolódó munkák megvalósítását érintően az alábbi linken:

Ebes – Debrecen vasúti vonalszakasz korszerűsítése

2018. szeptember