Megkezdődtek a munkálatok az M44 Kondoros-Békéscsaba közötti szakaszán
Az M44 megépítésével jelentősen csökken majd Békéscsaba megközelítési ideje. A Kondoros-Békéscsaba szakasz munkálatainak indító ünnepségén beszédet mondott Tóth Andor Nándor, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkára, Vantara Gyula, Békés megye 1. sz. választókerületének képviselője, a megye fejlesztési biztosa, Dr. Rákóczi Attila, a Békés Megyei Kormányhivatal főigazgatójaés Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója.
Az M44 Kondoros- Békéscsaba szakasz 17,6 km hosszú, 2×2 sávos gyorsforgalmi útként épül, 110 km/h tervezési sebességgel.
A projekt három részre osztva épül. A főpálya első 1 km-es része az „A” szakasz, mely a megelőző Tiszakürt-Kondoros szakasz 44. számú főútra történő visszakötése miatt rövidebb határidővel valósul meg a teljes szakasznál, várhatóan 2019. IV. negyedévéig befejeződnek a munkálatok. Ezzel együtt megtörténik a 44.sz. főút korrekciója 1,5 km hosszon, az M44 felett különszintű átvezetéssel. Ezen felül 1,4 km párhuzamos földút épül, és sor kerül a hírközlési hálózat és elektromos légvezeték kiváltására is.
A „B” szakasz a főpálya további 16,6 km-es új nyomvonalon vezetett 2×2 sávos része. A fejlesztés részeként megvalósul a 4644. j. út korrekciója az M44 felett különszintű átvezetéssel 1 km hosszon; a 44. és 47. sz. főutak közös szakaszának korrekciója, körforgalmú csomópont építésével; 4 földút átvezetése az M44 felett felüljáróval, 1,7 km hosszban; a Csabai-csatorna keresztezése felüljáróval, Békéscsaba térségében; és 24 párhuzamos földút szakasz építése, összesen mintegy 12 km hosszban. Ezen kívül Kétsoprony térségében egy pár egyszerű pihenő is létesül, valamint sor kerül az ivóvízvezeték, gázvezeték, kis-, közép-, nagyfeszültségű légvezeték, hírközlési hálózatok kiváltására és védelembe helyezésére. A szakasz várható befejezése 2020. II. negyedév.
A „C” szakaszban a Fürjesi különszintű csomópont kialakítása történik meg a 44. sz. főúthoz egy körforgalmú csomóponttal kapcsolódva. A felhajtó ág az M44 felett lesz átvezetve. Ezeknek a munkálatoknak és ezzel együtt a teljes Kondoros-Békéscsaba szakasz a várható befejezése 2021 I. negyedév.
Tóth Andor Nándor, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkára elmondta: „A kormány 2500 millió forintot fordít közútfejlesztésre, nagyobb részben hazai költségvetési forrásból. 2024-re a gyorsforgalmi úthálózat hossza Magyarországon eléri a 2000 kilométert, ezzel felzárkózunk az európai élmezőnyhöz. Kiemelten fontos a biztonságos közlekedés megteremtése, mivel a gyorsforgalmi utakon más úttípusokhoz képest jelentősen kevesebb baleset történik. Az M44-es út kiépítése fontos mérföldkő a kelet-nyugat irányú, Budapestet elkerülő gyorsforgalmi összeköttetés megvalósításában is.”
Vantara Gyula, Békés megye 1. sz. választókerületének képviselője, a megye fejlesztési biztosa az útügyi inspector XVIII. századi könyvéből idézett, miszerint: „Egy ország úthálózata az emberi érhálózattal hasonlítható össze. Ki kell használni a gyorsforgalmi út adta lehetőségeket. Az M44-es út megvalósulásával Békéscsaba bekapcsolódik az ország vérkeringésébe, a beruházásnak köszönhetően 45 perccel csökken a Budapest-Békéscsaba közötti menetidő.”
Dr. Rákóczi Attila, a Békés Megyei Kormányhivatal főigazgatója hozzátette: „Az M44-es szakaszindító a modern Békéscsaba létrejöttének is a kezdő lépése. Hosszú távú megoldást jelenthet az elvándorlásra és a foglalkoztatás növelésére. A Hivatal eddig is és a jövőben is mindent megtesz azért, hogy a folyamatban lévő eljárások a lehető leggyorsabb idő alatt lezáruljanak ezzel is hozzájárulva a beruházás sikeréhez.”
Pántya József, a NIF Zrt. úrfejlesztési igazgatója a beruházás jelenlegi állását ismertette: „Jelenleg, lőszermentesítési munkák vannak folyamatban, valamint a szállítóutak és a felvonulási területek kialakítása folyik. A napokban megkezdődnek a régészeti feltárások, valamint a műtárgyaknál a próbacölöpözési munkák. A nagytömegű földmunkák, az időjárás függvényében várhatóan néhány héten belül megkezdődhetnek.”
A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. beruházásában hazai forrásból valósul meg. A kivitelezés nyertese a Duna Aszfalt Kft. A kivitelezés nettó összege: 41,39 milliárd forint.