Letették az M85 autóút Csorna II. – Sopron-kelet – Fertőrákos csomópont közötti szakasz alapkövét

2020 év végére 110 km/h sebességgel közlekedhetnek az autósok az M85-ön Győrtől egészen Sopron-Fertőrákos csomópontig. Az alapkőletételi ünnepségen beszédet mondott Firtl Mátyás, Győr-Moson-Sopron megye 4. sz. választókerületének képviselője, Fodor Tamás, Sopron polgármestere, Barcza Attila, Sopron Megyei Jogú Város fejlesztési tanácsnoka, Hámori György, Kapuvár polgármestere és Mayer András, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese.

A megépülő 2×2 sávos út jelentősége, hogy a Farádig elkészült M85-öst meghosszabbítva biztosítja a térség és Sopron elérhetőségét gyorsforgalmi úton. A fejlesztés illeszkedik a KÖZOP időszak azon céljához is, mely tovább fejleszti a Sopron és Győr közötti közlekedési kapcsolatot.

Sopron városát eddig a jelentős forgalmat bonyolító 85-ös és 84-es számú főúton keresztül lehetett megközelíteni. A nagy forgalom mellett sok volt a baleset, így emiatt is szükségessé vált egy 2×2 sávos út megépítése.

A 171 milliárd forintos beruházás egyike azon fejlesztéseknek, amely tejes egészében hazai forrásból valósul meg. Az 57,45 km hosszú szakaszon 7 különszintű csomópont, 45 hídműtárgy, két az autóutat és a vasutat egyszerre keresztező vadátjáró épül, valamint egy pár komplex és két pár egyszerű pihenő létesül Babótnál, Fertőszentmiklósnál és Kópházánál. Nagycenken új üzemmérnökségi telep is épül. A beruházás során 16,89 km országos közúti korrekció és új nyomvonalon vezetett út, illetve 134,5 km vadvédő kerítés létesül. A környéken élők komfortérzetének javítása céljából 3 km-en zajvédő fal kerül kiépítésre.

A beruházásnak köszönhetően nő a régió versenyképessége, javulnak az infrastrukturális feltételek. A nyomvonallal érintett további 17 település tehermentesül az átmenő forgalomtól, valamint nő a közlekedés színvonala és biztonsága.

A teljes szakasz négy részre bontva épül meg. Csorna II. – Fertőd-Endrédmajor csomópont közötti szakasz 20,05 km hosszú, a nyertes kivitelező a Strabag Építő Kft., Starbag AG. és a Belfry PE Kft. alkotta STR-B M85 Konzorcium, a kivitelezés nettó összege: 51.970.713.530 forint.

A Fertőd-Endrédmajor csomópont – Nagylózs közötti szakasz 15,6 km hosszú, a kivitelezést az EuroAszfalt Kft., a SWIETELSKY Magyarország Kft. és Betonútépítő Zrt. közös ajánlattevők végzik nettó 48.149.456.893 forintért.

Nagylózs – Sopron-kelet szakasz 15,4 km hosszú, ezen belül épül meg a Nagycenki Üzemmérnökség is, a kivitelezés nettó költsége 53.093.049.033 forint, a nyertes vállalkozó a Dömper Kft. és a Subterra Raab Kft. által alkotott DS Konzorcium.

Szintén a DS Konzorcium végzi a 6,4 km hosszú Sopron-kelet – Fertőrákos csomópont közötti szakasz kivitelezését nettó 17.782.774.797 forintért.

Firtl Mátyás, Győr-Moson-Sopron megye 4. sz. választókerületének képviselője az 1937-es Sopron vármegyei újság sorait idézve kezdte beszédét: „Sopron számára létérdeket jelentő ügy az autosztráda tervbe vett építése.” – kiemelte – „Sopron és a környék történelme egyik legjelentősebb fordulata következett be ma.”

Fodor Tamás, Sopron polgármestere hangsúlyozta: „A város fejlődéséhez elengedhetetlen ennek az útnak a megépítése. A beruházás legnagyobb jelentősége, hogy a Győr és Sopron közötti túlzsúfolt közlekedés a már Csornától Sopronig megépült új szakasznak és a most épülő útnak köszönhetően csökken. A tranzitforgalom így nem a várost érintve fog lebonyolódni, így csökken a város közlekedési terhelése, gazdaságilag és turisztikailag viszont kinyitja a lehetőségeket.”

Barcza Attila, Sopron Megyei Jogú Város fejlesztési tanácsnoka elmondta: „Ezzel a fejlesztéssel Sopron bekapcsolódik a hazai és nemzetközi autópálya hálózatba, gyorsabb és biztonságosabb közlekedési körülményeket biztosítva minden erre közlekedő számára. A fejlesztés új lehetőségeket, új távlatokat nyit meg a város és térsége számára.”

Hámori György, Kapuvár polgármestere kiemelte: „Nálunk a Rábaközben nem azt mondjuk, hogy most kezdődik az beruházás, hanem hogy tovább folytatódik a korábban megépült szakasz építése. Ez nem csak infrastrukturális és gazdasági szempontból fontos, hanem lakosság megtartó ereje is van, mert a környező nagy városok így rövidebb időn belül elérhetőek a munkavállalók számára.”

Mayer Andrást, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese a fejlesztés további szakaszairól is beszámolt: „Az M85-ösnek azonban nincs vége a Fertőrákos csomópontnál. Tovább halad az országhatárig. A Fertőrákos csomópont – Sopron országhatár szakasz és 8647 j. Sopron Északnyugati elkerülő út engedélyezési tervei rendelkezésre állnak. Jelenleg a kiviteli tervek elkészítésére vonatkozó közbeszerzési eljárás kiírásának előkészítése zajlik. Ezzel a szakasszal valósul majd meg az új gyorsfogalmi kapcsolat Ausztria és Magyarország között.”

 

2018. március