ELKEZDŐDIK AZ M30 AUTÓPÁLYA MISKOLC – TORNYOSNÉMETI KÖZÖTTI SZAKASZÁNAK ÉPÍTÉSE
Az M30 autópálya teljes hosszban elkészül, az országhatár és a Felvidék elérhetősége jelentősen javul a Miskolc–Tornyosnémeti szakasz kivitelezésének 2021 második felére tervezett befejezésével. A beruházás alapkövét Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Csöbör Katalin, Borsod-Abaúj-Zemplén megye 1. sz. választókerületének képviselője, Hörcsik Richárd, Borsod-Abaúj-Zemplén megye 5. sz. választókerületének képviselője és Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója tették le 2018. március 12-én.
Az országhatárt Miskolctól eddig egy jelentős szakaszon a 3-as sz. főúton lehetett megközelíteni, aminek az utóbbi években jelentősen megnövekedett a forgalma. Időközben Kassa és Miglécnémeti között elkészült az R4 gyorsforgalmi út a határ túloldalán, ennek folytatásaként januárban adták át az M30 Tornyosnémeti-országhatár szakaszt, amely további forgalomvonzó hatással van a térségre.
Az összesen 56,75 km szakaszon 2×2 sávos autópálya épül, burkolt leállósávval, fizikai elválasztással. A tervezési sebesség 130 km/h lesz. A fejlesztés során 6 különszintű és 7 szintbeni csomópont, 25 felüljáró és 17 aluljáró épül. Arnótnál 1 pár tengelysúlymérő állomás, Csobád és Ináncs határán 1 pár komplex pihenő, Méra és Szalaszend határán, valamint Hidasnémetinél 2 pár egyszerű pihenőhely, Encsnél autópálya mérnökség létesül.
A mintegy nettó 179 milliárd forint forrásból, uniós társfinanszírozással megvalósuló beruházás várható befejezési határideje 2021 III. negyedév. Az M30 Miskolc – Tornyosnémeti közötti szakasz megépítésével és a korábban átadott Tornyosnémeti – országhatár közötti szakasszal válik teljessé a gyorsforgalmi útkapcsolat Miskolc és Kassa között. A fejlesztésnek köszönhetően javul az országhatár elérése.
Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kifejtette: A hazai közúthálózat fejlesztése a következő években összesen mintegy 2500 milliárd forintos ráfordítással kap új lendületet. A kormány közel 1000 kilométernyi új gyorsforgalmi vagy kiemelt főúti szakasz megvalósításáról döntött 2022-ig. Kiemelt közlekedésfejlesztési törekvés az autópályák, autóutak országhatárokig tartó szakaszainak kiépítése. A már zajló vagy előkészítés alatt álló beruházásokkal belátható időn belül hat magas szintű közút kapcsolja majd össze Magyarországot és Szlovákiát.
Csöbör Katalin, Borsod-Abaúj-Zemplén megye 1. sz. választókerületének képviselője elmondta: Büszkeséggel tölt el, hogy itt lehetek a mai alapkőletételi ünnepségen. Magyarország legnagyobb infrastrukturális beruházása indul ezzel. A fejlesztésnek köszönhetően nem csak az infrastruktúra fejlődik, hanem a gazdaság is. Magyarország és a térség gazdasági vérkeringésébe ennek az útnak köszönhetően bekapcsolódik Szlovákia és Lengyelország is. Borsod- Abaúj- Zemplén megye ezzel erősödik. A cél az, hogy mindél több vidéki város legyen, amely húzza a gazdaságot. Ezzel a beruházással mi is lehetőséget kaptunk.
Hörcsik Richárd, Borsod-Abaúj-Zemplén megye 5. sz. választókerületének képviselője azt mondta: Pár éve elmondhatjuk, hogy nemcsak elérte a régiót az autópálya, hanem annak szerves részét képezi, tehermentesítve a hármas út forgalmától a Hernád-völgyben élőket, emelve ezzel az Abaújban élők életminőségét is. Az M30-as befejezését követően megvalósul a térség összeköttetése a fővárossal és megvalósul a Miskolc- Kassa összeköttetés is.
Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója kiemelte: A Miskolc- Tornyosnémeti projekt három szakaszra bontva épül. A Miskolc – Szikszó közötti szakasz 10,4 km hosszúságú. A nyertes kivitelező a STR 30 Konzorcium. A kivitelezés nettó összege: 39 944 503 947 Ft. A Szikszó – Encs közötti, 24,2 km-es szakasz kivitelezője a Colas Út Zrt. és a Colas Hungária Zrt.. A kivitelezés nettó összege: 75 394 388 971 Ft. Az Encs – Tornyosnémeti közötti szakasz 22,15 km hosszú szakasz vállalkozója a Hódút Kft. és a Duna Aszfalt Kft. A kivitelezés nettó összege: 63 981 148 520 Ft.
A beruházás a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában uniós forrásból valósul meg.