ÁTADTÁK A 813. SZ. FŐÚT GYŐR KELETI ELKERÜLŐ III. ÜTEMÉT
A beruházás jelentősége, hogy innentől kezdve az észak-dél irányú átmenő járműforgalom már lakott területeken kívül fog bonyolódni, csökkentve ezáltal a zaj és légszennyezést Győr városában. Az átadó ünnepségen beszédet mondott Szijjártó Péter, külgazdasági és külügyminiszter, Simon Róbert Balázs, megyei jogú városok fejlesztésének végrehajtásáért felelős államtitkára, Győr-Moson-Sopron megye 1. sz. választókerületének képviselője, a megye fejlesztési biztosa, Kara Ákos, infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár, Győr-Moson-Sopron megye 2. sz. választókerületének képviselője, Borkai Zsolt, Győr polgármestere és Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója.
A három építési ütemben megvalósuló, összesen 13,4 km hosszú új nyomvonalon Győrt keletről elkerülő út az M1 autópályát köti össze a 14. sz. főúttal. Az elkerülő út M1 autópálya és Vonal út közötti szakasza 2015 szeptemberére készült el, a Vonal út és az 1. sz. főút közötti ütemet 2016. december 22-e óta már használhatják a közlekedők. A befejező, 5,2 km hosszú harmadik ütemben új, 395 méter hosszú híd épül a Mosoni-Duna felett, Győrszentiván kertváros – Győr Bácsa között.
A Győr keleti elkerülő III. ütemében elkészül 3 felüljáró (Mosoni Duna Híd, Vízügy kezelő útja felett, Bácsai csatorna felett), 2 kerékpáros átvezetést biztosító kerethíd és 3 körforgalmi csomópont (14. sz. főút, az 1301. j. és az 1302. j. utakon). A tervezési sebesség 90 km/h.
A beruházás különlegessége a Győrszentiván kertváros – Győr Bácsa között megépült 395 méter hosszú Mosoni Duna híd. A műtárgy több részből áll: bal és jobb parti előregyártott feszített vasbeton gerenda tartós ártéri hidakból és egy kosárfüles acél ívhídból. A híd 2X1 forgalmi sávos, a bal oldalon kerékpárúttal, a jobb oldalon üzemi járdával.
A híd cölöpalapozással készül. Összes cölöphossz: 1038 fm. A bedolgozandó vasbeton mennyisége megközelíti a 4300 m3-t, 108 db (3758 fm) gerenda alkotja a felszerkezetet. Az ívhíd 2000 tonna acélból készült, a szereléshez, betoláshoz szükséges szerkezetek súlya meghaladta az 1200 tonnát.
Szijjártó Péter, külgazdasági és külügyminiszter elmondta: Ez a kapcsolat jelentősen hozzájárul a térség, ezáltal az ország gazdasági erejének megtartásához, növekedéséhez. A kormány számára kiemelt stratégiai cél volt az út megépítése, amelynek egyik előnye, hogy a termelési folyamatokhoz kapcsolódó szállítmányoknak nem kell Győr központján keresztülmenniük, miközben csökken a zaj- és légszennyezettség.
Simon Róbert Balázs, megyei jogú városok fejlesztésének végrehajtásáért felelős államtitkára, Győr-Moson-Sopron megye 1. sz. választókerületének képviselője, a megye fejlesztési biztosa azt mondta: A 13,4 kilométer hosszú út építése meghaladta a 25 milliárd forintot, amivel az elmúlt húsz év legnagyobb állami támogatású közúti beruházása valósult meg a térségben. Folyamatban van a megyeszékhelyet észak-nyugati irányból elkerülő út tervezése, amellyel a teherforgalom teljes mértékben elkerüli majd a várost.
Kara Ákos, infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár, Győr-Moson-Sopron megye 2. sz. választókerületének képviselője elmondta: Nagy öröm számomra, hogy az utóbbi időben jelentős közúti beruházások indultak el Győrben és térségében. Ezeket közös munkával hoztuk létre,. Az összefogásunk példája a Győr keleti elkerülő is, a Mosoni Duna híddal.
Borkai Zsolt, Győr polgármestere kiemelte: Győr gazdaságának dinamikus fejlődése, a lélekszám növekedése olyan jelenségekben is óhatatlanul megnyilvánul, mint a közutak zsúfoltsága. Ezért a város számára nélkülözhetetlen volt ennek az útnak a megépülése. De természetesen az is nagyon fontos, hogy hogy a jövőben teljesen összeérjen a várost körülölelő körgyűrű.
Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója elmondta: A kivitelezőnek május végéig kell befejezni a hátra lévő feladatait, úgy mind a földutak, kerékpárutak végleges kiépítését, vízépítési feladatok befejezését, növénytelepítést, tereprendezést, a rávezető illetve meglévő forgalomtechnikai táblák módosítását, valamint a mögöttünk látható Mosoni-Duna híd végleges bevonatának a felvitelét. A műtárgy festési munkálatai miatt félpályás forgalom terelésre esetleg egy-két hétvégén teljes zárásra kell még számítani május végéig az úthasználóknak.
A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. beruházásában valósul meg, magyar költségvetési forrás felhasználásával. A Győr elkerülő harmadik szakasz kivitelezését az SHS Konzorcium (tagjai: STRABAG Általános Építő Kft., Hódút Kft. és STRABAG AG) végzi, a kivitelezés nettó összege 14,85 milliárd forint.