PRÓBATERHELÉS A 47 SZ. FŐÚT HÓDMEZŐVÁSÁRHELY ELKERÜLŐ SZAKASZ KÖRHÍDJÁN

A műszaki átadás- átvétel megkezdése előtti befejező munkálatok zajlanak a 47 sz. főút Hódmezővásárhely elkerülő szakaszán. Ennek részeként 2018. február 9-én és 10-én a Szeged felőli végcsomópontban épülő körhíd próbaterhelése történik. Az eseményről Lázár János, Miniszterelnökséget vezető miniszter, Hegedűs Zoltán, Hódmezővásárhely alpolgármestere és Kiss Boglárka, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szóvivője tartott sajtótájékoztatót.

A hídépítést engedélyező hatóság előírhatja, hogy bizonyos műtárgyaknál a használatbavétel engedélyezése előtt próbaterhelést kell tartani. Ez így történt hazánk második körhídja esetében is.

A próbaterhelés a körhíd teherbírási ellenőrzését jelenti helyszíni méréssel, melyhez 6 db egyenként 40 tonna össztömegű tehergépjárművet alkalmaznak.

A próbaterhelés során statikus- és dinamikus terhelési sorozatot végeznek. A méréssorozat célja a lehajlások és a terhelések hatására kialakuló feszültségek meghatározása. A próbaterhelést a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Hidak és Szerkezet Tanszéke végzi.

Az északi elkerülő építésénél a tavalyi év végére befejeződtek a nagytömegű aszfaltozások és megkezdődtek a befejező munkálatok, azaz a humuszterítés, padka feltöltés, árkok kialakítása, növénytelepítési- és a forgalomtechnikai munkálatok, zajvédőfalak és a közvilágítás kiépítése.

Lázár János, Miniszterelnökéget vezető miniszter elmondta: Az útépítési program kiemelt célterülete a dél-alföldi régiót. A 47-es és a 45-ös Magyarország két kiemelt főútja, amelyek nagy tranzitforgalmat bonyolítanak le. Hódmezővásárhelyen naponta mintegy 20 ezer jármű halad át. A város 20 évet küzdött azért, hogy az út kezelője, az állam elterelje a forgalmat Vásárhely belterületéről. Március végén a több mint 12 kilométeres elkerülő utat átadjuk a forgalomnak. A kormány további célja, hogy a 2020-as évek elejére Szegedet és Debrecent négysávos út kösse össze – mondta, és megemlítette, hogy emellett zajlik a Kecskemét-Békéscsaba autóút építése is.

Hegedűs Zoltán, alpolgármester elmondta: Az útépítés a város számára kiemelkedően fontos beruházás, hiszen naponta mintegy 18-20 ezer gépjármű halad át a településen, a 47-es főút belvárosi szakaszán keresztül. Az elkerülő út tehermentesíti a város központját, és megóvja a hódmezővásárhelyieket a környezet- és zajszennyezéstől.

Kiss Boglárka, a NIF Zrt. szóvivője azt hangsúlyozta: „A próbaterhelés eredményei várhatóan három héten belül elkészülnek, márciusban pedig elindítjuk a főpálya műszaki átadás- távételi eljárását. A célunk az, hogy március végére a főpálya koronaélen belül forgalom alá kerüljön.”

A beruházás a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. beruházásában uniós és hazai források felhasználásával valósul meg. A kivitelezést a Colas Út Zrt., a Délút Kft., a Colas Hungária Zrt. és Colas Közlekedésépítő Kft. által alkotott konzorcium végzi, a kivitelezés nettó összege 27,9 milliárd forint. 2018 tavaszán az átmenő forgalomban közlekedők már biztonságosan elkerülhetik Hódmezővásárhely városát.

 

2018. február