Átépül az M15 autóút M1 – Rajka országhatár közötti szakasza
A jelenleg 2x1 sávos kialakítású út 2x2 sávos autópályává bővül, és megvalósul a határátkelő akadálymentesítése. A fejlesztésnek köszönhetően biztonságosabbá és gyorsabbá válik az áthaladás ezen a szakaszon. Az alapkőletételi ünnepségen jelen volt Nagy István, a Földművelésügyi Minisztérium parlamenti államtitkára, a térség országgyűlési képviselője, Széles Sándor, Győr-Moson-Sopron megye kormánymegbízottja, Kiss Vince, Rajka polgármestere és Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója
A beruházás keretében összesen 14,5 km hosszúságú szakasz épül át a 2020 tavaszáig, aminek köszönhetően 130 km/h lesz a megengedett haladási sebesség, így csökken a menetidő Rajka határátkelőtől az M1 autópályáig. A határátkelő akadálymentesítésével az ország területére való beérkezés biztonságosabbá és gyorsabbá válik.
A Mosonmagyaróvár-Rajka útszakasz a keleti mediterrán folyosón fekszik, amely része az Európai Unió kiemelt központi úthálózatának. Az M15 autóút D2 jelű autópályaként fut tovább Szlovákiában Pozsony irányába.
A projekt során a hiányzó jobb pálya, valamint 7 új műtárgy épül meg, többek között a MÁV Budapest – Hegyeshalom , illetve a GySEV Hegyeshalom Rajka vasútvonal felett, valamint a Lajta folyó fölé is új híd épül, 19 meglévő műtárgyat újítanak fel és 2 különszintű csomópontot építenek át Hegyeshalom és Rajka térségében, valamint megtörténik a rajkai határátkelőhely akadálymentesítése.
A vállalkozó jelenleg a kiviteli tervek készítését, és azok engedélyeztetését végzi. A nagytömegű töltésépítési munkálatok is megkezdődtek a szakaszon.
Nagy István, a Földművelésügyi Minisztérium parlamenti államtitkára, a térség országgyűlési képviselője kiemelte: „Létkérdés a térségben élők számára ennek az autópályának a megépítése, a gazdaság növekedése szükségessé teszi ezt a bővítést. Olyan ez a régiónak, mint a hajózási és a vasútvonal fejlesztése volt. Az autópálya fejlesztés mindig gazdaság élénkítő, és öröm számunkra, hogy a kelet-nyugati irány mellett az észak-déli irány is fejlődik.”
Széles Sándor, Győr-Moson-Sopron megye kormánymegbízottja hozzátette: „Néhány héttel ezelőtt egy olyan átadón voltunk jelen, ami a megye versenyképességet szolgálta, a mai alapkőletétel pedig a közlekedők biztonsága miatt kiemelten fontos. A kormányhivatal most is mindet megtesz azért, hogy engedélyezési folyamatok itt is gördülékenyen történjenek.”
Kiss Vince, Rajka polgármestere hangsúlyozta: „Ünnep ez térségünknek, mert egy olyan építkezés kezdődik meg, ahol megvalósul Rajka és a Felső Szigetköz további fejlődését biztosító csatlakozási pont, amely lehetőséget ad a Németjárfalura vezető út kiépítésére, ezáltal teret adva ezen területekkel a gazdasági és társadalmi kapcsolatok tovább javítására.”
Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója a megyét érintő beruházásokról elmondta: „A 2015-2020-2022 évek közötti programozási időszakban további jelentős közútfejlesztési beruházások valósultak illetőleg valósulnak meg a térségben. Összesen mintegy 201 km hosszban valósul meg közútfejlesztés, a tervezett ráfordítás eléri a bruttó 612 Mrd Ft-t. Ennek a része az M15 M1 – Rajka országhatár közötti szakaszának fejlesztése is.”
A kivitelezési munkálatokat az S+S M15 Konzorcium (Strabag Építő Kft., Strabag AG) végzi nettó 19.508.777.267 milliárd forint értékben. A beruházás uniós és hazai forrás felhasználásával, a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) támogatásával a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg.
A beruházásról további képek a projektlapoknál a galériákban érhetőek el, az M15 – M1 – Rajka országhatár közötti szakasz bővítését érintően az alábbi linken: