ÁTADTÁK AZ M30 TORNYOSNÉMETI – ORSZÁGHATÁR KÖZÖTTI SZAKASZÁT

A mai naptól a magyar oldalról érkező autósok közvetlenül az R4-es autópályán haladhatnak tovább Kassa felé. Az M30 Tornyosnémeti-országhatár szakasz átadásával a két éve elkészült szlovák oldali gyorsforgalmi út kerülő nélkül kapcsolódik be a 3. sz. főútba.

A projekt megvalósítása során 1,7 km hosszon, 2×2 sávos autóút épült leállósávval, középső elválasztó sávval. Az autósok innentől 110 km/h sebességgel haladhatnak a szakaszon.

Tornyosnémetitől nyugatra egy külön szintű csomópont épült, amely kapcsolatot biztosít a meglévő 3. sz. főúttal. A település, valamint az autóút felhajtó- és lehajtó ágainak balesetmentes megközelítését két körforgalmi csomópont segíti, amelyek összekötésére egy öttámaszú, 4 nyílású híd is létesült. A Tornyosnémeti mellett található mezőgazdasági területeket szintén a felüljárón keresztül lehet elérni.

Megújult a 20 éve épült tengelysúlymérő állomás is, a kijelölt gépjárművek ellenőrzésére és kiterelésére automata, előszűrő, rendszámfelismerő és kijelző rendszer létesült változtatható jelzésképű táblákkal. A szakasz téli üzemeltetését egy kálciumklorid oldat tároló és sósiló biztosítja.

Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára a projekt folytatásáról beszélt: „A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2017 decemberére már megkötötte a kivitelezési szerződéseket a Miskolcig tartó folytatásra is. A munkálatok a következő hónapokban megkezdődhetnek a borsodi megyeszékhelyig még hiányzó közel 60 kilométeren. A jelenlegi ütemtervek szerint az M30 autóút 2022-ben teljes hosszban elkészül. A beruházásokkal az egymilliós lélekszámú Kassa-Miskolc eurorégió közlekedési helyzete, a térségben lakók életminősége és életlehetőségei jelentős mértékben javulnak.”

Viktor Stromček, a szlovák Közlekedési és Építésügyi Minisztérium államtitkára kiemelte: „Nagyon örülök annak, hogy a mai nap után további kilométerekkel gyarapodott az a fontos közúti folyosó, amely összeköti Szlovákiát Magyarországgal és Lengyelországgal. Jelenleg is folynak a munkálatok Kassa és Eperjes város körgyűrűjénél, valamint befejezés előtt állnak azoknak a projekteknek az előkészítő fázisai is, amelyek által kompletté válik a Magyarországról vezető autópálya Eperjes városáig 2022-ben.”

Hörcsik Richárd, a térség országgyűlési képviselője hangsúlyozta: „Mai napon nem valaminek a befejezését, hanem a kezdetét ünnepeljük. Ezzel a kicsiny, ámde fontos szakasszal végre kézzelfogható jeleit is láthatjuk a VIA Carpatia Hernád-völgyben fekvő szakaszának, mely szorosabbra fűzheti majd a kapcsolatot a visegrádi négyekkel. A mostani beruházással továbbá nem csak egy utat építettek meg, hanem nehéz sorsú térségek helyzetét jobbítja ennek a munkának eredménye.”

Demeter Ervin, Borsod-Abaúj-Zemplén megye kormánymegbízottja hozzátette: „A Borsod-Abaúj -Zemplén megyei kormányhivatalnak az volt a dolga, hogy az elkészült szakasz hozzá tartozó hatósági eljárásit minél gördülékenyebben lebonyolítsa. Ezt a projektet sikeresen zártuk, de hasonló munka vár ránk az Miskolc-Tornyosnémeti szakasz esetében is.”

Kondrik Kornél, a NIF Zrt. gazdasági vezérigazgató-helyettese elmondta: „A mostani beruházás jelentőségét mutatják a következő számok is: 3,4 km vadvédő kerítést építettünk, 1 hektár új erdőt telepítettünk. A földmunkák során megmozgattunk 30 000 m3 humuszt, 130 000 m3 földművet és 10 000 m3 pályaszerkezeti réteget építettünk. Az M30 autópálya építése itt nem áll meg. A tavasszal megkezdődő Miskolc – Tornyosnémeti közötti szakasz építésének köszönhetően gyorsforgalmi kapcsolat jön létre M3-Miskolc-országhatár között.”

A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában uniós forrás felhasználásával valósult meg. A kivitelezést az Euroaszfalt Kft. végezte el nettó 4,37 milliárd forintból.

A beruházásról további képek a projektlapoknál a galériákban érhetőek el, az M30 autóút Tornyosnémeti – országhatár közötti szakaszát érintően az alábbi linken:

M30 autóút Tornyosnémeti – országhatár közötti szakasz megvalósítása

 

2018. január