Hétvégén véget ér a teljes kizárásos vágányzár a dél-balatoni vasútvonalon
A beruházás befejezéséig várhatóan már nem lesz szükség a nappali, teljes vonalat érintő kizárásra a Szántód-Kőröshegy–Balatonszentgyörgy, illetve Fonyód–Kaposvár közötti vasútvonali szakasz fejlesztésének befejező munkálatai során.
A kivitelező az ütemtervnek megfelelően halad a munkálatokkal, aminek köszönhetően 2017. december 9-én, mind a fővonalon és a mellékvonalon feloldják a vágányzárat, és a téli menetrendnek megfelelően elindul a vonatközlekedés. A téli forgalomba helyezéshez a felsővezetéket is feszültség alá helyezik már ma a teljes szakaszon. Jövőre már csak kisebb forgalomkorlátozások várhatóak, a beruházás befejező munkálatait igyekeznek a legkisebb zavartatás és a forgalom fenntartása mellett elvégezni, tervezetten már csak eseti jelleggel, elsősorban éjszaka, szüneteltetik a vonatforgalmat. A mindenkori menetrendet illetően a MÁV-csoport honlapján nyerhető bővebb felvilágosítás.
A forgalomnak visszaadott infrastruktúra a kivitelezéssel érintett szakaszon még nem teljes készültségű, de valamennyi létesítmény az utasforgalom feltételeinek megfelelő, biztonságos közlekedésre alkalmas állapotban áll majd a közlekedők rendelkezésére.
A 2017. őszi vágányzári időszakban elkészült Balatonfenyves és Balatonszentgyörgy között a teljeskörűen átépített vasúti pálya. Utolsóként Balatonfenyves alsó, Balatonmáriafürdő alsó és Balatonberény megállóhelyek peronjai is újjáépültek: 55 cm magas peronok, térkő burkolatú, esőbeállókkal ellátott létesítmények fogadják az utazókat.
Az őszi időszakban újabb közúti és gyalogos átkelővel is elkészültek a Fonyód–Balatonszentgyörgy szakaszon. A munkálatok befejezéséig, már csak az alábbi átjárók, várhatóan január közepéig tartó lezárására lehet számítani:
- Balatonszemes, Bánk bán utca új út- és gyalogosátjáró
- Fonyód, Strandfürdő gyalogos átjáró
- Fonyód, Strandfürdő – Tungsram gyalogos átjáró
- Fonyód, Bélatelep Napsugár Camping (Zichy csatorna) gyalogos átjáró
- Balatonfenyves, Pozsony u. gyalogos átjáró
- Balatonfenyves állomás, gyalogos felüljáró
- Balatonfenyves, Rigó u. gyalogos átjáró
- Balatonfenyves, Fogoly u. gyalogos átjáró
- Balatonfenyves, Fácán u. gyalogos átjáró
- Balatonfenyves, Tenkes utca gyalogos átjáró
- Balatonmáriafürdő, Sikló utca gyalogos átjáró
- Balatonmáriafürdő, Faluház u. gyalogos átjáró
- Máriahullámtelep (volt Balatonmáriafürdő alsó) megállóhely peron, Kócsag köz gyalogos átjáró
- Balatonmáriafürdő, Hóvirág utca gyalogos átjáró
- Balatonmáriafürdő, Őrház utca gyalogos átjáró
- Balatonmáriafürdő, Bernáth sétány/ Balaton u. gyalogos átjáró
- Balatonberény, Napfény utca – Nefelejcs utca gyalogos átjáró
- Balatonberény, Rozmaring utca gyalogos átjáró
- Balatonberény, Rózsa utca gyalogos átjáró
- Balatonberény, Ibolya utca – futballpálya gyalogos átjáró
- Balatonberény, Bartók Béla u. – Vitorlás sétány gyalogos átjáró
- Balatonberény, Standfürdő gyalogos átjáró
Eddig összesen mintegy 80 gyalogos és 25 közúti átjáró épült át, a beruházás későbbi fázisában további 13 gyalogos- és 1 útátjárót építenek át. A könnyebb tájékozódás érdekében a használatban lévő, és későbbiekben elkészülő átkelőket térkép jelöli, ahol bármelyik területre ráközelítve megtalálhatóak a környéken lévő átkelőhelyek.
A Kaposvár–Fonyód vasútvonalon befejezik a vágány felújítását, a menetidő 14-20 perccel javulhat vonattípustól függően, a hézag nélküli kialakítás javítja az utaskomfortot. A jövő nyári menetrendváltásra befejeződik a peronok végleges burkolása és 4 helyszínen: Kapostüskeváron, Somogyváron, Osztopánban és Lengyeltótiban a P+R és B+R parkolókat is kiépítik, valamint a menetidő további 3-6 perces javulása várható.
A dél-balatoni vasútvonal fejlesztésének eredményeként az utazók gyorsabban juthatnak el a Balatonhoz. A menetidő a főváros és Keszthely között további 10 perccel csökken, Kaposvárról Fonyódra pedig a mostani 75-80 perc helyett 55 perc lesz. Az új magasperonoknak köszönhetően kényelmesebbé, az átépülő közúti és gyalogos átkelők megépülését követően biztonságosabbá válik a közlekedés.
A kivitelezést a Déli-part 2016 Konzorcium (R-Kord Építőipari Kft., V-Híd Zrt., Swietelsky Vasúttechnika Kft.) végzi. A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában uniós és hazai forrás bevonásával valósul meg.
A beruházásról további képek a projektlapoknál folyamatosan frissülő galériákban érhetőek el, a dél-balatoni fejlesztést érintően az alábbi linken:
Szántód-Kőröshegy – Balatonszentgyörgy és Kaposvár – Fonyód vasúti vonalszakaszok rekonstrukciója