Már haladhat a forgalom a Hódmezővásárhely elkerülő új hídján
A 47 sz. főút Hódmezővásárhely elkerülő út különszintű csomóponttal keresztezi a - Szentes felé vezető - 45 sz. főutat, ami egy híddal vezet át az elkerülőn. Hegedűs Zoltán, Hódmezővásárhely alpolgármestere és Kiss Boglárka, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szóvivője ma egy sajtótájékoztató keretében átadta a műtárgyat a forgalomnak.
A Hódmezővásárhelyet északról új nyomvonalon elkerülő 12,7 kilométeres, 2×1 sávos kialakítású főutat keresztező legnagyobb forgalmú út, a Szentes felé vezető 45 sz. főút. A két út találkozásánál különszintű csomópont épül, ugyanis ez a csomóponttípus képes a legnagyobb forgalmat elvezetni. A le- és felhajtó ágak körforgalmakkal csatlakoznak a 45 sz. főútba, így nem szükséges a hídon balra sávokat is építeni, ezáltal csökkenthető a műtárgy szélessége, amely gazdaságosabb megoldást eredményez. A csomópont előnye még, hogy mivel a le- és felhajtó ágak a keleti oldalon épülnek meg, a szentesi út nyugati oldalán vezető kerékpárút nem keresztezi őket. Ez a forgalombiztonság szempontjából kedvezőbb.
Ez a híd és a hozzá tartozó útpálya kerül a mai napon forgalomba helyezésre. A híd egynyílású szerkezet, hossza 35,7 m. A műtárgyat úgy tervezték, hogy alatta az elkerülő út később bővíthető legyen 2X2 sávra.
A forgalom átterelésére azért volt szükség, hogy a 45 sz. főúttal párhuzamosan épült ideiglenes terelő utat elbonthassák, és ezután megépülhessen az elkerülő út híd alatti része is.
Az északi elkerülő építésénél november elejére befejeződnek a nagytömegű aszfaltozások és megkezdődnek a befejező munkálatok, azaz a humuszterítés, padka feltöltés, árkok kialakítása, ill. a növénytelepítési- és a forgalomtechnikai munkálatok.
A teljes beruházásban összesen 440.000 m2-en füvesítenek, 820 fát és 130.000 cserjét ültetnek. A forgalomtechnikai munkálatokhoz 8600 m2 burkolati jelet festenek fel, 100 db útburkolati prizmát, 460 db KRESZ táblát, és több mint 24 km szalagkorlátot telepítenek.
Ezekkel párhuzamosan megkezdődik a közvilágítás kiépítése is: a Rárósi úti, a Mártélyi úti, a Bodzási úti csomópontnál, a kerékpáros alujárónál és a körhídnál összesen 161 kandelábert helyeznek el.
A beruházás keretében három helyen épül zajárnyékoló fal – a Cigány-ér és a Körtvélyesi út környezetében, valamint a körhíd Hódmezővásárhely felöli lehajtójánál – összesen 276 m hosszban.
Hegedűs Zoltán, alpolgármester hangsúlyozta: „Hosszú évek óta vár Hódmezővásárhely arra, hogy az elkerülő út megépüljön. Az első mérföldkőhöz érkeztünk azzal, hogy megnyílt a Szentes felé vezető 45-ös főút hídja a forgalom előtt. November elején befejeződnek az aszfaltozási munkálatok, március végén, április elején pedig az elkerülő utat is átadhatjuk.”
Kiss Boglárka, a NIF Zrt. szóvivője elmondta: „A csomópont teljes területe továbbra is munkaterület, az átadott szakaszon 40 km/h-ás sebességkorlátozás van életben, ill. hogy a kerékpáros forgalom – kerékpárút elkészültéig – továbbra is az úton bonyolódik. A közlekedőktől továbbra is fokozott figyelmet kérünk a szakaszon!”
A beruházás a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. beruházásában uniós és hazai források felhasználásával valósul meg. A kivitelezést a Colas Út Zrt., a Délút Kft., a Colas Hungária Zrt. és Colas Közlekedésépítő Kft. által alkotott konzorcium végzi, a kivitelezés nettó összege 27,9 milliárd forint. 2018 tavaszán az átmenő forgalomban közlekedők már biztonságosan elkerülhetik Hódmezővásárhely városát.