Célegyenesben a 47. Sz. Főút Hódmezővásárhely elkerülő szakaszának építése

A befejező munkálatok megkezdésével októbertől célegyenesbe fordul a 47 sz. főút Hódmezővásárhely elkerülő szakaszának – 2016 novembere óta tartó – építése. A munkák aktuális állásáról Hegedűs Zoltán, Hódmezővásárhely alpolgármestere és Kiss Boglárka, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szóvivője tartott sajtótájékoztatót.

A téli időszak után az útépítés a földmunkákkal idén február közepén indult újra. A nagytömegben történt humusz leszedés, talajkezelés, töltésalapozás, töltésépítés naponta 12-14 ezer m3 föld megmozgatását jelentette. A nyár elejére a magas töltések, nagytömegű földmű építések nagyrészt elkészültek, ezen kívül a főpálya alatti átereszek építése, gáz- hírközlési- és elektromos közműkiváltási munkák és a régészeti feltárások is lezárultak.

Júliusban indultak az aszfaltozási munkák, melyek a főpályán – a csomópontokat és hidakat leszámítva – októberre lezárulnak. Időközben a magas töltések süllyedése lezajlott, így e szakaszokon is megkezdődhet a pályaszerkezeti rétegek építése.

Folyamatos a rézsűs felületeken a humuszterítés, és megkezdődtek a padka feltöltési munkák is. Ezek után októbertől szakaszosan elindulnak a növénytelepítési- és a forgalomtechnikai munkálatok. A teljes beruházásban összesen 440.000 m2-en füvesítenek, 820 fát és 130.000 cserjét ültetnek.

A forgalomtechnikai munkálatokhoz 8600 m2 burkolati jelet festenek fel, 100 db útburkolati prizmát, 460 db KRESZ táblát, és több mint 24 km szalagkorlátot telepítenek.

Megkezdődik a közvilágítás kiépítése is: a Rárósi úti, a Mártélyi úti, a Bodzási úti csomópontnál, a kerékpáros alujárónál és a körhídnál összesen 161 kandelábert helyeznek el.

A beruházás keretében három helyen épül zajárnyékoló fal – a Cigány-ér és a Körtvélyesi út környezetében, valamint a körhíd Hódmezővásárhely felöli lehajtójánál – összesen 276 m hosszban.

A körhídnál a fel- és lehajtó ágakon szegélyek építése, vasszerelése, zsaluzása, betonozása, a szegélyek alatti szigetelés, a támfalak között a cementstabilizációs útalap építése, pályalemez építése folyik. A körhídon a jövő héten befejeződik a felszerkezet építése, itt az aszfaltozás novemberre várható.

A Körtvélyesi útnál épülő kerékpáros aluljárónál a falak külső szigetelése van folyamatban. A 130 sz. vasútvonal felett épülő hídnál is októberben már aszfaltozni fognak.

Hegedűs Zoltán, alpolgármester elmondta: „Hódmezővásárhelynek kiemelkedően fontos az elkerülő út megépítése, hiszen naponta mintegy 18 ezer gépjármű halad át a városon, a 47-es főút belvárosi szakaszán keresztül. Ettől szeretnénk tehermentesíteni Hódmezővásárhelyt. A környezet- és zajszennyezettségtől is szeretnénk megóvni a hódmezővásárhelyieket.”

Kiss Boglárka, a NIF Zrt. szóvivője azt hangsúlyozta: „A következő időszakban nagyobb változás a 45 sz. főúti csomópontnál épülő hídnál várható. A hídfők teljes befejezése, a pályalemez szigetelése és szegélyépítés gyors ütemben zajlik, hiszen ahhoz, hogy a híd alatt is be lehessen fejezni az elkerülő út építését, ahhoz el kell bontani a jelenleg a forgalom által használt ideiglenes terelő utat, ehhez viszont a forgalmat novemberben már át kell terelni az új hídra.”

A beruházás a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. beruházásában uniós és hazai források felhasználásával valósul meg. A kivitelezést a Colas Út Zrt., a Délút Kft., a Colas Hungária Zrt. és Colas Közlekedésépítő Kft. által alkotott konzorcium végzi, a kivitelezés nettó összege 27,9 milliárd forint. 2018 tavaszán az átmenő forgalomban közlekedők már biztonságosan elkerülhetik Hódmezővásárhely városát.

2017. szeptember