Egyszerre három gépóriás dolgozik a dél-balatoni vasútvonalon

Szántód-Kőröshegy – Balatonszentgyörgy, illetve Fonyód – Kaposvár közötti szakaszon is nagygépek dolgoznak a vasútvonal fejlesztésén. A kivitelezés aktuális helyzetéről és a jelenleg is folyó munkálatokról sajtótájékoztatón számolt be, Gelencsér Attila, Somogy megye 1. sz. választókerületének országgyűlési képviselője, Witzmann Mihály, Somogy megye 4. sz. választókerületének országgyűlési képviselője, Völgyesi Zsolt, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. ügyvezető igazgatója, Dobos Attila, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. műszaki projektvezető helyettese és Somodi László, a NIF Zrt. vasútfejlesztési koordinációs igazgatója.

Európai színvonalú vasúthálózati fejlesztés zajlik a Dél-Balatonon. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megbízásából 2016 tavaszán kezdődtek a munkák az érintett szakaszokon. A beruházás jelenlegi szakaszában egyszerre dolgoznak a PM 1000 alépítményjavító, az RM 85 ágyazatrostáló és az SMD 80 vágányátépítő csúcstechnológiás nagygépek. A jelenlegi ütemterv szerint, a Balaton déli partján, 2017 nyarán a menetrend szerinti vasúti közlekedés elindulhat. A beruházás a nyári szezon végeztével, 2017 őszén újabb vágányzárral folytatódik, mely terv szerint 2017 decemberéig tart. A projekt befejezése 2018 őszén várható.

Gelencsér Attila, Somogy megye 1. sz. választókerületének országgyűlési képviselője elmondta: „Régi adósságot törlesztünk az itteniek felé, ennek a vasútvonalnak a fejlesztésével, hiszen az érintett települések lakóinak és az itt nyaralóknak is fontos, hogy gyorsabban biztonságosabban és kényelmes körülmények között juthassanak el a Balatonra.”

Witzmann Mihály, Somogy megye 4. sz. választókerületének országgyűlési képviselője hozzátette: „Jelenleg olyan kormányunk van, akinek fontos a balatoni régió, és ebben a fejlesztésben is partnernek tekinti a helyi önkormányzatokat, vállalkozásokat és az itt élőket is. Most a térségnek egy régóta várt jogos igénye válik valóra az 1861 óta létező vasútvonal fejlesztésével, hiszen több mint 50 éve volt itt utoljára korszerűsítés, most pedig 21. századi technológiával dolgoznak.”

Völgyesi Zsolt, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. ügyvezető igazgatója kihangsúlyozta: „30 km-es körzeten belül jelenleg 3 gépóriás dolgozik, ami Európában is ritkaságnak számít. Várdán az ágyazatrostáló gép, a dél-balatoni szakaszon az al- és felépítményjavító gépek dolgoznak, ez utóbbi két gép 9 nap alatt, 4 km hosszú szakaszt épít át teljeskörűen. Ennek a technológiának nagy előnye amellett, hogy rendkívül gyors, hogy környezetbarát módon is működik.”

Somodi László, a NIF Zrt. vasútfejlesztési koordinációs igazgatója a kivitelezés jelenlegi állását ismertette: „A tavaszi időszakban a nagygépes munkákon túl több gyalogos és közúti átjáró befejező útépítési-, Balatonfenyvesen az állomásnál vasútépítési, felsővezeték építési munkálatok zajlanak, Balatonmáriafürdőn az alsópályás gerinclemezes acélhidat, Fonyód és Bélatelep között új hullámtörőt építenek. A vonattal közlekedők ütemterv szerint 2017 nyarán Szántód-Kőröshegytől Balatonfenyvesig már az új, jelenlegi projektünk keretében átépült vasúti pályán utazhatnak.”

Dobos Attila, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. műszaki projektvezető-helyettese a nagygépes technológia sajátosságait mutatta be, melyről bővebben a csatolt dokumentumban olvashat.

Nagygépes tájékoztató_0329

A kivitelezést a Déli-part 2016 Konzorcium (R-Kord Építőipari Kft., V-Híd Zrt., Swietelsky Vasúttechnika Kft.) végzi. A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában uniós és hazai forrás bevonásával valósul meg.

2017. március