Befejeződött Székesfehérvár vasútállomásának teljeskörű felújítása

A komplex átépítés befejezésével lezárult a Budapest-Kelenföld–Székesfehérvár vonalkorszerűsítése, egységesen a teljes vonalszakaszon magasperonok, perontetők, liftek találhatók, biztosítva az akadálymentes közlekedést, az új elektronikus biztosítóberendezés kiépítésével létrejött a 160 km/h-s pályasebesség feltételrendszere. Az ünnepélyes átadáson jelen volt dr. Cser-Palkovics András Székefehérvár polgármestere, Vargha Tamás, a térség országgyűlési képviselője, Pál László, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese és Somodi László, a NIF Zrt. vasútfejlesztési koordinációs igazgatója.

A székesfehérvári vasúti csomópont legutóbbi korszerűsítése 1954-ben volt, az eltelt évtizedekben a vágányhálózat és a biztosítóberendezés is teljesen elöregedett. A beruházás célja a vasúti csomópont elavult vasúti pályának, a villamos felsővezetéknek, a műtárgyaknak, és a régi biztosítóberendezések lebontása, új műtárgyak építése, illetve a meglévők felújítása volt.

A fejlesztés keretében 19 km hosszan vágányátépítés történt, 9 személypályaudvari vágány korszerűsítése történt meg, 4 magasperon és 3 szigetperon, perontetők, 3 peronlift épült, új térvilágítás, korszerű utastájékoztató és vagyonvédelmi térfigyelő rendszer van az állomás egész területén. A műemlék állomási épület részlegesen megújult, 8 m széles, új utasaluljárót és 2 csarnokliftet alakítottunk ki. A csarnokliftek az akadálymentes közlekedést biztosítják a csarnok és az aluljáró között, illetve egy lift a galéria szinten építendő kormányablakot is ki fogja szolgálni. A galériaszinten előkészítettük a kormányablak létesítéséhez szükséges területet. Az állomási parkot felújítottuk, a vasúti zajhatás csökkentésére zajvédőfal épült a Mártírok úton. Új felsővezetéki hálózatot létesítettünk. Az állomáson új tengelyszámlálós vonatérzékelésű elektronikus állomási biztosítóberendezés létesült 89 központi állítású váltóval, Moha és Börgönd felé pedig új, tengelyszámlálós, ellenmenet- és vonatutolérést kizáró berendezést telepítettek.

dr. Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere kiemelte: „Városunk akkor tudja kiemelt szerepét továbbra is megtartani, ha mint közlekedési csomópont is fejlődik. Az országosan is jelentős ipari központ fejlődése pedig nemcsak a helyiek, hanem a nemzetgazdaság szempontjából is fontos. Székesfehérváron a Kormány döntése alapján a jövőben intermodális közösségi közlekedési központ is létesül a vasútállomás mellett, valamint parkolókat is kialakítunk.”

Vargha Tamás, a térség országgyűlési képviselője, a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára köszöntőjében hozzátette: „Székesfehérvár Európai léptékkel is jelentős utak csomópontjában fekszik. A most átadott új vasúti pálya és a XXI. századi biztosítóberendezés összehangolja a vonatok közlekedését és ezáltal biztonságosabbá is teszi a forgalmat.”

Pál László, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese elmondta: „A  székesfehérvári vasúti csomópontot legutóbb 60 évvel ezelőtt korszerűsítették, azóta elöregedett a vágányhálózat és a biztosítóberendezések is. A fejlesztésnek köszönhetően az átmenő fővágányokon 100 óránkénti kilométerre emelkedett a megengedett sebesség.”

Somodi László, a NIF Zrt. vasútfejlesztési koordinációs igazgatója a műszaki paramétereket ismertette: „.A vasútállomás környezetében a Széchenyi úti közúti aluljárót és a Hosszúsétatéri gyalogos aluljárót felújítottuk. A vasúti pálya felújítását az SDD Konzorcium (Subterra a.s. (Bezová), Dömper Kft., Pannon-Doprastav Kft.) nettó 24.899.345.489 forint értékben, míg az új biztosítóberendezés kiépítését a Thales Austria GmbH és a Dunántúli Távközlési és Biztosítóberendezési Építő Kft. végezte nettó 8.503.259.100 forint értékben.”

A beruházás a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. beruházásban uniós és hazai források felhasználásával valósult meg.

2016. december