2017 elején megkezdődik az M44 építése
A 2×2 forgalmi sávos M44 megépítésével megvalósul Békéscsaba bekötése a hazai gyorsforgalmi úthálózatba. A fejlesztés költségeit teljes egészében magyar források fedezik. Az első ütemben megépülő 62 kilométeres Tiszakürt-Kondoros szakasz alapkövét Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Vantara Gyula, Békés megye fejlesztési biztosa, a térség országgyűlési képviselője, Dankó Béla, országgyűlési képviselő, Boldog István, Jász-Nagykun Szolnok megye országgyűlési képviselője, Gajda Róbert, Békés megyei kormányhivatal vezetője és Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs igazgatója tették le 2016. december 21-én, Kondoroson.
A beruházás során 3 különszintű csomópont, 49 híd, 4 vadátjáró, 5 ökológiai átjáró épül. A Körös felett a térség építészeti hagyományait megőrizve, egy 450 m hosszú acél ívhíd vezeti majd át az utat. A szakaszon két kisebb híd is épül a Dögös-Kákafoki csatorna és egy háromnyílású a Mezőtúr-Orosháza vasútvonal felett. Cserkeszőlőnél és Kondorosnál egyszerű, Szarvasnál komplex pihenőt alakítanak ki, Kardosnál üzemmérnökségi telep létesül.
Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkár köszöntőjében kiemelte: „A kormány 2022-ig 2500 milliárd forintot fordít közúti fejlesztésekre, a keretösszeg mintegy felét a hazai költségvetésből biztosítja. A kiemelt célok közé tartozik a megyei jogú városok gyorsforgalmi bekötése, az M44 megépítését a Békéscsaba önkormányzatával a Modern Városok Programban kötött megállapodás első helyen nevesíti. A Viharsarok elérhetősége vasúton is javul, folyamatosak a pályafejlesztések, eredeti szépségében újult meg idén a megyeszékhely vasútállomása.”
Vantara Gyula, Békés megye fejlesztési biztosa, a térség országgyűlési képviselője elmondta: „A beruházás megvalósításában kiemelt szerepe van az összefogásnak, hiszen az előkészítés sok éve alatt, a Kormány, a beruházó NIF Zrt., a tervezők, a hatóságok, az önkormányzatok együttműködése nélkül nem állhatnánk ma itt Kondoroson. Békés megye és Jász-Nagykun Szolnok megye déli része az út megépítésével mind gazdaságilag, mind infrastrukturálisan, mind közlekedésbiztonsági szempontból fejlődni fog, 2019 év végén e szakasz átadásával a térség számára egy új világ nyílhat.”
Dankó Béla, Békés megye országgyűlési képviselője hozzátette: „Régen várt fejlődés valósulhat Békés megyében, így most már a Békés megyeiek sem számítanak másodrendű állampolgároknak. A közlekedési infrastruktúra fejlesztés, az úthálózat korszerűsítése jelenti a megye további gazdasági fejlődésének alapját.”
Boldog István, Jász-Nagykun Szolnok megye országgyűlési képviselője beszédében említette, hogy „Jász-Nagykun Szolnok megye és a Tiszaug térésgében élők számára évtizedes álom valósul meg az út építésével. Nagyon köszönjük mindazoknak, akik segítették ezt a munkát, kiemelten a magyar kormánynak. Az infrastruktúra fejlesztés gazdasági fellendülést hozhat a megyénknek és a tiszaugianak, megyénk egyik leghátrányosabb településének.”
Gajda Róbert, Békés megyei kormányhivatal vezetője szerint: „Békés megye életében ez nem csak egy ünnepi, hanem egy történelmi pillanat is, hiszen az elmúlt évtizedekben többször ígéretet kaptak az itt élők azzal kapcsolatban, hogy az M44 2×2 sávosítása megvalósul. Örülök ennek a mai napnak, hogy itt állhatunk ma, hiszen ez az itt élők számára nagyon fontos pillanat, hogy ez a beruházás elindulhatott, megteremtve ezzel annak feltételrendszerét, hogy Békés megye gazdasága fejlődő pályára állhasson.”
Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs igazgatója a műszaki paramétereket ismertette: „A szakasz 110 km/h tervezési sebességgel épül. A gyorsforgalmi út 2019. III. negyedévi megnyitásával az utazási idő Békéscsaba és Budapest között várhatóan 45 perccel csökken. Az M44 biztosítja a tranzitforgalom jelentős részének levezetését, így tehermentesül és élhetőbbé válik Tiszakürt, Cserkeszőlő, Tiszainoka, Kunszentmárton, Békésszentandrás, Csabacsűd, Öcsöd, Szarvas, Kardos, Kondoros.”
A Tiszakürt-Kunszentmárton közötti 20,5 km hosszú szakasz kivitelezését a Duna Aszfalt Kft. – Hódút Kft. végzi 56,5 milliárd forint értékben, a Kunszentmárton-Csabacsűd közötti 20,5 km szakaszét az EuroAszfalt Építő és Szolgáltató Kft. – Swietelsky Magyarország Kft.- Soltút Kft.- A-Híd Zrt. konzorcium 43,98 milliárd forint értékben, a Csabacsűd-Kondoros közötti 20,4 km hosszú részét pedig a Duna Aszfalt Kft. – Hódút Kft. 45,2 milliárd forint értékben.