Megnyílt az M86 Hegyfalu és Csorna közötti szakasza
Befejeződött Magyarország legnagyobb gyorsforgalmi beruházásának kivitelezése. A 91,7 km hosszan kiépült M85-M86 gyorsforgalmi útszakasz befejező eleme, a Hegyfalu és Csorna közötti, 33,4 km hosszú, 2x2 forgalmi sávos autóút megnyitásával a menetidő 50-60 percre csökkent Szombathely és az M1 autópálya-Győr között, a környező települések tehermentesültek az átmenő, főleg a nehézgépjámű forgalom alól.
Az M85-M86 gyorsforgalmi út Győr-Szombathely közötti szakaszai kilenc ütemben épültek meg. A fejlesztés a 4,6 km hosszú Vát elkerülő átadásával kezdődött 2009-ben, 2010 és 2016 között 87,1 km gyorsforgalmi út épült ki. Győr és Szombathely közötti M85-M86 gyorsforgalmi út építésénél közel 80 km hosszan, időnként párhuzamosan 6 szakaszon is folyt kivitelezés. A teljes 91,7 km beruházás keretben 96 híd, 13 különszintű csomópont, 13 új körforgalom, 4 vadátjáró, 3 hüllőátjáró épült. A korábbi 85. és 86. sz. főúton tizenkét település: Vát, Szeleste, Pósfa, Hegyfalu, Vasegerszeg, Vámoscsalád, Répcelak, Páli, Szil, Szilsárkány, Csorna, Enese mentesült az átmenő gépjárműforgalom alól.
„Valóra vált a szombathelyiek egyik álma, mert az M86-os gyorsforgalmi út Hegyfalu és Csorna közötti szakaszának megépítésével már autóúton is megközelíthető a vasi megyeszékhely. A 85-ös és a 86-os út a legveszélyesebbek közé tartozott. A vidéken élők visszanyerték jogukat a nyugodt, zaj- és pormentes élethez. A 33,4 kilométer hosszú út része lesz az úgynevezett 65-ös európai közlekedési folyosónak, amely a Balti-tengert köti össze Rijekával” – mondta Áder János, Magyarország köztársasági elnöke.
Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára szerint: „Magyarország az előttünk álló időszakban a gazdasági növekedés felpörgetése érdekében szintet lép a gyorsforgalmi hálózat sűrűségében. A következő években a kormány összesen 2500 milliárd forintot fordít a közúthálózat fejlesztésére, e keretösszeg mintegy felét hazai költségvetési forrás fedezi. A tervbe vett 615 kilométernyi autópálya, autóút és gyorsút elkészültével 5-6 éven belül bőven 2000 kilométer fölé nő a hazai gyorsforgalmi hálózat teljes hossza. Az előttünk álló időszakban több kilométer sztráda épül majd, mint amennyivel az ezredfordulóig Magyarország összesen rendelkezett, vagy amennyi a 2007-2013-as uniós ciklusban a tavalyi év végéig elkészült. Belátható időn belül 200 kilométeren kezdődhet meg új gyorsforgalmi útszakaszok építése. Az M86 most Szombathelyig épült ki, de a kormány már a folytatást is tervezi. A jövő év elején megkezdődik a 86-os főút Szombathely-Egyházasdaróc szakasz négysávúsításának előkészítése.”
Hende Csaba, országgyűlési képviselő beszédében elmondta: „áldás az elkészült út mindenkinek, aki közlekedik rajta, hiszen biztonságban, gyorsan és kényelmesen és kevesebb üzemanyagot fogyasztva juthat el rajta a céljához. 2010-ben az előző szocialista kormányzat által is megígért útból mindössze 3,5 kilométer volt kész, a folytatáshoz pedig sem az anyagi források, sem a szükséges engedélyek, a területek kisajátítása nem voltak meg. A jelenlegi kormányzat viszont nemcsak megígérte, de meg is építtette az utat, végrehajtva a régióban az elmúlt évtizedek legnagyobb közúti közlekedési beruházását.”
Ágh Péter, országgyűlési képviselő kiemelte: „Az átadott útszakasz okozta változás Vasegerszeg, Vámoscsalád és Répcelak 3400 lakójának életében lesz a legszembetűnőbb, otthonaikba a kamiondübörgés helyett a megnyugtató csend és harmónia költözik”.
Gyopáros Alpár, országgyűlési képviselő hozzáfűzte: „A 2002 és 2010 között Győr-Moson-Sopron megyében nem sikerült egyetlen egy gyorsforgalmi utat sem átadni. Ehhez képest 2010 óta a megyében közel 54 utat helyeztünk forgalomba. Megyünk tovább, hiszen épül az M85 Csorna elkerülő második üteme és folyik az előkészítő munka az országhatárig történő kiépítéshez. Az M85 és a 83. sz. főút fejlesztéseinek köszönhetően közel 90 km új, 2×2 sávos utat fogunk majd átadni.”
Nagy Róbert, a NIF Zrt. vezérigazgatója ismertette a beruházás műszaki paramétereit: „Az M86 Hegyfalu-Csorna közötti szakaszának átadásával befejeződött hazánk legnagyobb értékű és leghosszabb gyorsforgalmi útszakaszának kiépítése az M1 autópályától Szombathelyig. A 33,4 km hosszú szakaszon 31 híd, 3 különszintű csomópont és 2 vadátjáró épült Vasegerszeg és Vámoscsalád, valamint Magyarkeresztúr térségében. A menetidő Szombathely és az M1 autópálya-Győr között 50-60 percre csökkent, Budapest pedig 2 órán belül gyorsforgalmi úton elérhetővé vált.”
A 33,4 km hosszú gyorsforgalmi útszakasz kiépítése Hegyfalu és Csorna között 65,99 milliárd forint értékben, 85% uniós és 15% hazai fejlesztési forrás felhasználásával valósult meg, a KS-M86 II Konzorcium (Közgép Zrt., Strabag Kft.) kivitelezésében.