Megnyílt a teherforgalom előtt az Esztergom és Párkány között kiépült teherkomp átkelőhely

Létrejött a közvetlen észak-déli irányú teherforgalmi kapcsolat a magyar-szlovák határon, Esztergomnál. A Han Kardam teherkomp előreláthatólag napi 150-200 db kamion forgalmat bonyolíthat a szlovák és a magyar oldal között. A rendezvény védnökei: Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium gazdaságdiplomáciáért felelős államtitkára, valamint Érsek Árpád, a Szlovák Köztársaság közlekedési, építésügyi és régiófejlesztési minisztere.

A 2001-ben átadott Mária Valéria-hidat a teherforgalom súlykorlátozás miatt nem használhatja. A legközelebbi hidak – nyugati irányban a komáromi Erzsébet, keletre a budapesti Megyeri – 40-50 kilométerre fekszenek. A közúti áruszállítás eddig csak nagy kitérővel, jelentős többletköltséggel és időveszteséggel, felesleges környezetterheléssel bonyolódhatott az esztergomi, a dorogi és a párkányi térség között.

A teherkomp kikötő Esztergomtól mintegy 1,5 kilométerre nyugatra épült meg. A magyar oldalon a 11. sz. főúton egy balra kanyaródó sávos csomópont létesült, a kompkikötő irányába egy 2×1 sávos útszakasz épült, valamint a kompkikötő területének, a kompkikötőhöz tartozó irodaépületnek, a várakozóhelyeknek és a kompkikötő rámpájának kiépítése.

A szlovák oldalon átépült a kompkikötőhöz vezető út, a kikötő megközelítését és kiszolgálását biztosítva kiszolgáló utat alakítottak ki, 56  várakozóhely létesült, 1 ellenőrző fülke, 1 konténer irodaépület és 2 szaniter konténer áll a személyzet és a várakozók rendelkezésére. A teherkompot a szlovák fél üzemelteti. A Han Kardam terhelhetősége 1500 tonna, rakfelülete 1800 m2 , a szállítási kapacitás max. 25 db 40 tonnás kamion. Az átkelési időtartam mintegy 15  perc.

Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium gazdaságdiplomáciáért felelős államtitkára elmondta: „A komp átadása újabb fontos állomása Magyarország és Szlovákia stratégiai szövetségének. Mindkét kormány azon dolgozik, hogy a következő években számos hasonló eseményt érhessen el.”

Érsek Árpád, a Szlovák Köztársaság közlekedési, építésügyi és régiófejlesztési minisztere kiemelte: „Jó úton járunk. Kívánatos lenne, ha minden 20 kilométeren lenne valamilyen átkelő a két ország között, amelyek közelebb hoznák egymáshoz a szomszédos régiókat”.

Völner Pál a térség országgyűlési képviselője, Komárom-Esztergom megye fejlesztési biztosa, az Igazságügyi Minisztérium államtitkára hozzátette: „A beruházás fellendülést hoz Esztergom és Párkány térségének. Arra kérte a térség vezetőit, hogy folytassák további átkelők építését, mert ezek mindkét országnak előnyt biztosítanak.”

Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs igazgatója ismertette a műszaki paramétereket: „A kompkikötő területén 1 ellenőrző fülke, 1 iroda- és szaniterkonténer a személyzet, a várakozók részére, valamint 12 kamion és 4 személyautó várakozóhely áll rendelkezésre. A magyar-szlovák közös beruházás uniós és nemzeti forrásokból valósult meg a kivitelezés költsége magyar oldalon nettó 1. 829.146 EUR, a szlovák oldalon nettó 1.771.981 EUR.”

A Magyarország-Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködési Program keretében befejezett fejlesztés vezető partnere a NIF Zrt. volt, a projekt partner a Kolpingova rodina Śtúrovo n.o.

2016. szeptember