AZ R11-ES GYORSÚT ZSÁMBÉKOT KELETRŐL ELKERÜLŐ NYOMVONALA AZ ÁTMENŐ FORGALOM MEGSZÜNTETÉSÉVEL JÓVAL ELŐNYÖSEBB A ZSÁMBÉKIAKNAK

Az R11-es gyorsút mintegy 32 km hosszan közvetlen kapcsolatot teremt Esztergom és az M1 autópálya között. 2015. évben 2x1 sávos, 2x2 sávos főúttá bővíthető kiemelt főút tervezése során két nyomvonalváltozat készült, a Zsámbékot keletről és a Zsámbékot nyugatról elkerülő változattal. Az engedélyeztetés során a környezetvédelmi hatóság a Zsámbékot keletről elkerülő nyomvonalváltozat megvalósítását és tovább tervezését javasolta. A NIF Zrt. a tervezést végző Zsámbék Konzorciummal (Trenecon Kft., Via Futura Kft., Partner Kft.) forgalombecslés vizsgálatát kérte mindkét nyomvonalváltozat esetében.

A forgalmi becslést bemutató ábrák is jelzik, hogy a két nyomvonal közül a keleti az, amely 760 egységjárműre csökkentené a napi forgalmat 2031-re a Zsámbék, Tök, Perbál átmenő szakaszon, míg ez a nyugati változat megvalósulása esetén közel nyolcszoros lenne, naponta 5900 egységjárművel. A keleti változat esetében Tinnye elkerülő út megvalósításával a Tinnyén átmenő forgalom is elvezethető lenne, így mindössze napi 1100 egységjármű forgalomra csökkenne a forgalom, ami a nyugati változat esetében 10.700 egységjármű lenne naponta. A keleti nyomvonal, azért is előnyösebb, mert több meglévő bekötőút csatlakozna rá, így az agglomerációs települések egymás közötti belső forgalma és a Budapestre irányuló ingázó forgalom is átterelődne az elkerülő útra, tizedére csökkentve a belterületi szakaszok forgalmát. Képzeljük el mi lenne, ha az elkerülő hiányában a mostani átmenő forgalomhoz képest 2031-re megduplázódna az áthaladó autók száma Zsámbék, Tök, Perbál és akár Tinnye főutcáján. A keleti elkerülő a korábbi tervekhez képest 450 méter helyett 880 méter távolságra fog haladni a településtől, a zajcsökkentés mérséklésére és a környezetvédelemi szempontokra tekintettel 30 méter széles, 3 szintes véderdő sávot is kialakítunk. A zajterhelés nappal és éjjel 7-8 dB-lel csökken Zsámbék, Tök, Perbál és Tinnye települések belterületén.

A nyugati elkerülő megvalósítása ezzel szemben nem tehermentesíti Zsámbék, Tök, Perbál és Tinnye települések átkelési szakaszait, így továbbra is a megengedett határérték feletti, jelentős környezeti zaj-, rezgés- és káros anyag terhelés várható és nem oldja meg a 102. számú főút mellett lakók meglévő problémáit, nem javítana az életkörülményeiken.

2016. szeptember