ÜTEMTERV SZERINT HALAD A 21. SZ. FŐÚT NÓGRÁD ÉS HEVES MEGYEI SZAKASZAINAK FEJLESZTÉSE
A 21. sz. főút mindhárom szakaszán, közel 15 km hosszan Heves és Nógrád megyében folyik a munkavégzés. A korszerűsítés célja, hogy az új, 2x2 sávos úttal bekössük Salgótarjánt és Nógrád megyét az országos gyorsforgalmi úthálózatba. A kivitelezés jelenlegi munkálatairól Becsó Zsolt a Nógrád megyei térség országgyűlési képviselője és Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs igazgatója tartottak sajtótájékoztatót.
A Heves megyei szakaszon Hatvan és Lőrinci között a kivitelezéssel érintett szakaszon 60km/h sebességkorlátozás van, és előzési tilalom. Ez évben várhatóan elkészül a szakasz elején a meglévő burkolat marása egy réteg aszfalttal megerősítve, illetve a szakasz jelentős részén megépül a bal pálya aszfalt kötőréteg szintig. Ezt követően várhatóan év végén a kivitelező áttereli a forgalmat a részben újonnan megépült pályára, hogy a téli időszakban elbonthassa a jobb oldali meglévő 21-es főutat.
A kivitelezéssel érintett területeken a Nógrád megyei szakaszon Szurdokpüspöki és Pásztó között 60 km/h, Pásztó és Tar között 40 km/h sebességkorlátozás van érvényben. Szurdokpüspöki és Tar között jelenleg mindenhol, a csomóponti ágakon, a csatlakozó országos utakon és a főpálya bal pályáján a bevágás szedése, a töltés építése zajlik.
Pásztó és Tar között a mátraszőlősi csomópont környezetében épülő ideiglenes terelőútra várhatóan szeptember első felében átterelik a 21-es főút forgalmát. A pásztói nyugati csomópont és a mátraszőlősi leendő turbó körforgalom között a bal oldali pálya kiépítése aszfalt kötőréteg szintig a forgalom átterelésével várhatóan decemberben ideiglenes jelleggel megtörténhet, ezt követően megkezdik a régi jobb pálya bontását.
Becsó Zsolt, a térség országgyűlési képviselője elmondta: „A beruházásnak köszönhetően a térség bekerül az ország gazdasági körforgásába és ezáltal felértékelődik Nógrád megye is. A közlekedési infrastruktúra fejlesztésével egyre inkább nő a befektetői érdeklődés, új munkahelyek jöhetnek létre. Ennek segítségével egy dinamikusabb fejlődés válik lehetővé, melynek azonban a 21-es főút négynyomúsítása alapvető feltétele.”
Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs igazgatója hozzátette: „Itt a hollókői csomópontnál zajlik a töltésépítés és a védőréteg építése, a hét második felében pedig indul a főpálya bal oldalán a beton alapréteg építése, majd az aszfalt és kötőrétegépítés. A Hollókő irányába vezető terelőutat a vállalkozó most alakítja ki, várhatóan szeptember közepén a forgalom már ezen az ideiglenes úton fog bonyolódni. A tegnapi napon a Csécse felé vezető 2127. j. úton megtörtént az első aszfaltos próbabeépítés, szeptember elején megkezdődik az aszfaltozás. Várhatóan 2016 év végén, 2017 elején terelik rá a forgalmat az elkészült bal pályára, majd megkezdik a főút jobb pályájának elbontását és az új pálya megépítését.”
A 21. sz. főút négynyomúsítása további Nógrád megyei szakaszok megépítésével folytatódik. A Tar-Mátraverebély és Mátraverebély-Bátonyterenye között épülő 2×2 sávos út kivitelezésére vonatkozó közbeszerzési eljárása folyamatban van. Eredményes eljárás esetén a további két szakasz kivitelezése a nyertes vállalkozónak a munkaterület átadásával 2016 végén megkezdődhet.
A beruházás uniós és hazai forrás felhasználásával az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében (IKOP) valósul meg.
Heves megye:
- Hatvan és Lőrinci között valósul meg a négynyomósítás, 6,55 kilométer hosszan. A kivitelezést a Swietelsky Magyarország Kft. és a HE-DO Kft. által alkotott konzorcium nettó 8.497.978.613 forintért. Az új, út Lőrincinél csatlakozik majd a már elkészült 2×2 sávos szakaszhoz. A fejlesztés keretében a nagygombosi csomópont területén csökkentett paraméterű különszintű csomópontot alakítunk ki, ahol a 21 sz. főút felett vezetjük át a 24102 j. utat. A Lőrincihez tartozó Mátravidéki Erőmű lakótelepe felé vezető 24101 j. út csatlakozásánál szintbeni „T” csomópont létesül, amelyben valamennyi kanyarodási irány számára lassító, illetve becsatlakozási sávokat alakítunk ki. A 2133 j. Heréd–Lőrinci összekötő út keresztezésénél lévő szintbeni csomópont területén új különszintű csomópont épül: a 2133 j. utat a jelenlegi csomóponttól délre, a 21 sz. főút felett épülő új hídon vezetjük át.
Nógrád megye:
- Szurdokpüspöki és Pásztó között, 4,5 kilométeren építjük ki a 2×2 sávos utat. A kivitelezést a Colas Út Zrt., az EuroAszfalt Kft. és a Colas Hungária Zrt. által alkotott konzorcium végzi 8.037.354.089 forintért. Az építkezés során a meglévő Sertéstelep megközelítésére a jelenlegi csomópont területén csökkentett paraméterű különszintű csomópontot alakítunk ki, ahol a 21 sz. főút felett vezetjük át a sertéstelepi utat. A 2122 j. hollókői út csatlakozásánál kialakítjuk a Pásztó déli rombusz típusú csomópontot. Ide kötjük be a 2408 j., Pásztó felé, valamint a 2127 j., Csécse felé vezető utak korrekcióját, ezzel együtt a mellékutak meglévő 21 sz. főúti csatlakozását megszüntetjük. A Sertéstelep után vadátjárót építünk.
- Pásztó – Mátraszőlős – Tar között négynyomúsítjuk a 21. sz. főutat mintegy 3,7 kilométer hosszban. A kivitelezést a HE-DO Kft. végzi 6.349.998.876 forintért. A projekt során a Pásztó nyugati, jelenleg szintbeni csomópont helyett, attól kis mértékben dél felé eltolva, különszintű csomópontot alakítunk ki, amelyben a 21 sz. főút felett vezetjük át a pásztói Irinyi utcát. A TSZ telepre vezető út csatlakozása továbbra is megmarad, gyorsító és lassító sávok kialakításával. Mátraszőlős 21. sz. főúti csatlakozásánál turbó típusú kétsávos körforgalmi csomópontot építünk, amelyben a gyalogosok közlekedése aluljáróval lesz biztosítva a 21 sz. főút alatt.