Megkezdődött a villamosítás a Rákosrendező és Esztergom közötti 2-es vasúti vonalon

A villamosítás, az ütemes menetrend és a korszerű FLIRT motorvonatok forgalomba állításával várhatóan további 10 perccel csökkenhet a szakaszon a menetidő.

A beruházás keretében 51 km hosszan végzendő villamosítás mellett, Angyalföld-Újpest között új, második vágány épül, megújul Esztergom, Dorog és Klotildliget felvételi épülete, átépül Esztergom és Angyalföld állomás vágányhálózata, autóbuszállomás, illetve autóbuszforduló létesül Esztergom és Dorog állomásokon.

Angyalföld állomáson széles utasperonokat, lépcsőket, új gyalogos aluljárót alakít ki a kivitelező, a Béke úti villamosmegálló és az utasperonok összekötése céljából. Újpest megállóhelyen peron és perontető átépítés lesz, zajvédő fal épül, két lift telepítésével biztosítva lesz az akadálymentes közlekedés a metró és a peronok között, a Balzsam utca és Névtelen utca csomópontja átépül.

Dorogon összekötő út épül a Hantken Miksa u. és az esztergomi út (111-es főút) között, a bejáró út és a buszmegállók kiépítése, új, második vágány lesz a Mészkőhegyi elágazás közelében.

Esztergomban a felvételi épület és az állomás előtti tér felújítása mellett, egy 12 állásos buszpályaudvar épül, a vasútállomás közelében 2 körforgalom és 3 jelzőlámpás csomópont létesül, megvalósul a peronok és vágányhálózat teljeskörű átépítése, új perontetők, új biztosítóberendezési üzemi épület, új Volán forgalmi épület lesz.

Az ünnepélyes nyitórendezvényen Dr. Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára elmondta: „Soha ekkora mértékű vasútépítés nem volt, mint ami az elkövetkezendő években várható Magyarországon.  Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) forrásának felhasználásával folytatódik többek között a 100-as vonal fejlesztése Püspökladány és Debrecen között, valamint megújul a Hatvanra és Pusztaszabolcsra vezető elővárosi vonal is. Az esztergomi vonal villamosításával pedig egy komplex elővárosi vasúti fejlesztés jön létre.”

Dr. Völner Pál, a térség országgyűlési képviselője, Komárom-Esztergom megye fejlesztési biztosa hozzátette: „A térségben lakók számára az egyik legfontosabb fejlesztés fejeződik be, a villamosítással. A beruházás eredményeképpen komfortosan, a legmodernebb Flirt szerelvényekkel lehet majd közlekedni Esztergom és Budapest között.”

Romanek Etelka, Esztergom polgármestere szerint: „Nagy örömmel üdvözlöm a beruházás indulását mind az önkormányzat, mind az itt lakók nevében. Mindamellett, hogy a lakosság hétköznapi életét is jelentősen megkönnyíti majd a vasútállomás és környékének átépítése, a beruházásnak gazdaságélénkítő hatása is lesz, valamint bízom benne, hogy a turizmus fejlődését is tovább segíti a modern, villamosított vasúti vonal.”

Tokaji Róbert, a MÁV Zrt. műszaki igazgatója hangsúlyozta: „A budapesti elővárosi szegmens fejlesztése a MÁV-csoport egyik stratégiai célja. A 2-es vonalon közlekedő utasokat olyan magas színvonalú szolgáltatással szeretné kiszolgálni a vasúttársaság, amely versenyképes az egyéni közlekedési lehetőségekkel. A járatok gyakoriságán, az eljutási időn és a komfortfokozaton múlik szinte minden. A most megvalósuló fejlesztés mindezt egyszerre támogatja.”

Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs igazgatója kiemelte: „Az elmúlt években több ütemben felújított vasúti pálya mellett, P+R parkolókat és B+R tárolókat építettünk, hogy az elővárosi vonatközlekedéshez szükséges korszerű, modern feltételeket kialakítsuk. Ennek eredményeképpen a felújítás előtti adatokhoz viszonyítva az utasforgalom mintegy 30%-kal nőtt. Az ürömi körforgalom átadásával és az új nyomvonalon kiépült 10-es főúti elkerülő megnyitásával csökkent a 10-es úton a reggeli és a délutáni torlódás. A villamosítást és a további átalakításokat követően pedig hazánk egyik legkorszerűbb és legmodernebb pályaszakasza várja majd az utazóközönséget a 2-es vasúti vonalon.”

A NIF Zrt. kérésére a kivitelezési munkálatok ideje alatt vágányzár csak az esti órákban, illetve hétvégén lesz. Az első folyamatos, teljes vágányzár 2016. szeptember 23. (péntek) 20:40-től 2016. szeptember 26. (hétfő) 1:30-ig lép hatályba Rákosrendező és Esztergom között.

A beruházás keretében 2017 első felére várhatóan elkészül az Angyalföld – Újpest közötti új, 2. vágány, illetve a Béke útra vezető gyalogos aluljáró. Esztergom állomás felvételi épülete 2017. szeptember végéig, Dorogon és Klotildligeten a felvételi épület felújítási munkálatai várhatóan 2018. szeptember végéig befejeződnek. A pályaszakasz 2017 év végére alkalmassá válik a villamosított közlekedésre.

A kivitelezést Strabag Vasútépítő Kft. vezette konzorcium (MVM OVIT Országos Villamostávvezeték Zrt.; TRSZ Kft.) végzi nettó 33.697.563.411 forintért. A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a NIF Zrt. beruházásában, hazai és uniós forrás felhasználásával valósul meg.

2016. július