Folyik a kivitelezés a 21. sz. főúton
A 21. sz. főút mindhárom szakaszán, közel 15 km hosszan Heves és Nógrád megyében gőzerővel folyik a munkavégzés. A korszerűsítés célja, hogy az új, 2x2 sávos úttal bekössük Salgótarjánt és Nógrád megyét az országos gyorsforgalmi úthálózatba. A kivitelezés jelenlegi munkálatairól Szabó Zsolt, a Heves megyei térség országgyűlési képviselője, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fejlesztés- és klímapolitikáért, valamint kiemelt közszolgáltatásokért felelős államtitkára és Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs igazgatója tartottak sajtótájékoztatót.
A Heves megyei szakaszon Hatvan és Lőrinci között befejeződött a lőszermentesítés és a bozótirtás, a cserjeirtás és a fakivágás folyamatban van. A kivitelező megkezdte a lehumuszolási munkákat, illetve a meglévő vízelvezetési rendszer tisztítását, feltárását. Augusztusban a szakasz elején lokális pályaszerkezet cserével, szélesítéssel, illetve a teljes szakaszon lehumuszolással, töltésalapozással, töltésépítéssel, műtárgyak építésével folytatódik a kivitelezés.
A Nógrád megyei szakaszokon 40 km/h sebességkorlátozás van érvényben a kivitelezéssel érintett területeken Szurdokpüspöki-Pásztó-Tar között. Szurdokpüspöki és Tar között jelenleg mindenhol, a csomóponti ágakon, a csatlakozó országos utakon és a főpálya bal pályáján a bevágás szedése, töltés építése zajlik. Pásztó és Tar között a mátraszőlősi csomópont környezetében épül az ideiglenes terelőút, várhatóan szeptemberben a 21-es főút forgalmát átterelik. Ezen a szakaszon is megkezdődik a hídépítési munka bontással és alapozással.
Szabó Zsolt, a térség országgyűlési képviselője elmondta: „A 21. számú főút fejlesztésével a kormány betartja az ígéretét, amely biztos munkahelyeket és megélhetést biztosít a helyiek számára, hiszen már most megjelentek a nagybefektetők Hatvan, Lőrinci és Heréd településeken. A kivitelezés befejeztével a térségben élők sokkal gyorsabban és biztonságosabban érik majd el a fővárost, valamint Salgótarján is bekapcsolódik a gyorsforgalmi úthálózatba.”
Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs igazgatója hozzátette: „A kivitelezéssel érintett teljes Heves megyei szakaszon 60km/h sebességkorlátozás van, és előzési tilalom. Ez évben várhatóan elkészül a szakasz elején a meglévő burkolat marása egy réteg aszfalttal megerősítve, illetve a szakasz jelentős részén megépül a bal pálya aszfalt kötőréteg szintig. Ezt követően év végén tervezi a kivitelező átterelni a forgalmat a részben újonnan megépült pályára, hogy a téli időszakban elbonthassa a jobb oldali meglévő 21-es főutat.”
A HEVES MEGYE I. szakasz keretében Hatvan és Lőrinci között valósul meg a négynyomósítás, 6,55 kilométer hosszan. A kivitelezést a Swietelsky Magyarország Kft. és a HE-DO Kft. által alkotott konzorcium nettó 8.497.978.613 forintért. Az új, út Lőrincinél csatlakozik majd a már elkészült 2×2 sávos szakaszhoz. A fejlesztés keretében a nagygombosi csomópont területén csökkentett paraméterű különszintű csomópontot alakítunk ki, ahol a 21 sz. főút felett vezetjük át a 24102 j. utat. A Lőrincihez tartozó Mátravidéki Erőmű lakótelepe felé vezető 24101 j. út csatlakozásánál szintbeni „T” csomópont létesül, amelyben valamennyi kanyarodási irány számára lassító, illetve becsatlakozási sávokat alakítunk ki. A 2133 j. Heréd–Lőrinci összekötő út keresztezésénél lévő szintbeni csomópont területén új különszintű csomópont épül: a 2133 j. utat a jelenlegi csomóponttól délre, a 21 sz. főút felett épülő új hídon vezetjük át.
A NÓGRÁD MEGYE II. ütemben Szurdokpüspöki és Pásztó között, 4,5 kilométeren építjük ki a 2×2 sávos utat. A kivitelezést a Colas Út Zrt., az EuroAszfalt Kft. és a Colas Hungária Zrt. által alkotott konzorcium végzi 8.037.354.089 forintért. Az építkezés során a meglévő Sertéstelep megközelítésére a jelenlegi csomópont területén csökkentett paraméterű különszintű csomópontot alakítunk ki, ahol a 21 sz. főút felett vezetjük át a sertéstelepi utat. A 2122 j. hollókői út csatlakozásánál kialakítjuk a Pásztó déli rombusz típusú csomópontot. Ide kötjük be a 2408 j., Pásztó felé, valamint a 2127 j., Csécse felé vezető utak korrekcióját, ezzel együtt a mellékutak meglévő 21 sz. főúti csatlakozását megszüntetjük. A Sertéstelep után vadátjárót építünk.
A NÓGRÁD MEGYE III. szakasz keretében Pásztó – Mátraszőlős – Tar között négynyomúsítjuk a 21. sz. főutat mintegy 3,7 kilométer hosszban. A kivitelezést a HE-DO Kft. végzi 6.349.998.876 forintért. A projekt során a Pásztó nyugati, jelenleg szintbeni csomópont helyett, attól kis mértékben dél felé eltolva, különszintű csomópontot alakítunk ki, amelyben a 21 sz. főút felett vezetjük át a pásztói Irinyi utcá. A TSZ telepre vezető út csatlakozása továbbra is megmarad, gyorsító és lassító sávok kialakításával. Mátraszőlős 21. sz. főúti csatlakozásánál turbó típusú kétsávos körforgalmi csomópontot építünk, amelyben a gyalogosok közlekedése aluljáróval lesz biztosítva a 21 sz. főút alatt.
A 21. sz. főút négynyomúsítása további Nógrád megyei szakaszok megépítésével folytatódik. A Tar-Mátraverebély és Mátraverebély-Bátonyterenye között épülő 2×2 sávos út kivitelezésére vonatkozó közbeszerzési eljárása folyamatban van. Eredményes eljárás esetén a további két szakasz kivitelezése a nyertes vállalkozónak a munkaterület átadásával és előkészítő munkálatokkal 2016 végén megkezdődhet.
A beruházás uniós és hazai forrás felhasználásával az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében (IKOP) valósul meg.