MINDEN ELEMÉBEN MEGÚJULT A VÁCI VASÚTÁLLOMÁS
Régi fényében tündököl a felvételi épület, felújított vasúti pályával, modern utastájékoztatási rendszerrel, akadálymentes liftekkel gyarapodott Vác vasútállomása.
A beruházást Becsey Zsolt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkár, Pál László, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese, Fördős Attila, Vác polgármestere, és Mosóczi László, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója adták át 2015. december 1-jén, Vácott.
A projekt keretében felújították a felvételi épületet, a vasúti pályát, és új üzemi épületeket építettek. Az utasforgalmi csarnokot kibővítették, az utasoknak új szociális helyiséget emeltek. A vasúton közlekedők eligazodását korszerű vizuális utastájékoztatási rendszer segíti. A megújult, tetővel védett magasperonokat a korábbi, rendkívül balesetveszélyes szintbeni átjárás helyett tágas, lifttel felszerelt gyalogos aluljárókon lehet megközelíteni. A Deákvár és a városközpont közötti kapcsolat javítása érdekében a Naszály úti aluljáró mellett új gyalogos és kerékpáros aluljáró létesült. Megújult a Kosdi úti közúti és gyalogos-kerékpáros, valamint a Pacsirta utcai gyalogos aluljáró.
Az állomás megközelíthetőségének javítása érdekében közel 353 P+R és 3 K+R parkolót alakítottak ki, 70 kerékpártárolót telepítettek. A zajvédelemről 7 ezer négyzetméternyi zajárnyékoló fal gondoskodik. Vác állomáson új elektronikus biztosító berendezést építettek ki, 41 vezérelt váltóval. A beruházás keretében kiemelt figyelmet fordítottunk a környezetvédelemre: közel 300 darab fát és 3000 darab cserjét ültettek, 8 ezer négyzetméteren füvesítettek.
Becsey Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium helyettes államtitkára elmondta: „A váci a mai Magyarország első vasútvonalaként meghatározó része a magyar közlekedéstörténetnek. Bő tíz éve ismét úttörő szerepet vállalt a honi vasúti közlekedésben: elsőként is vezették be az integrált ütemes menetrendet. A Budapest – Vác ma az ország egyik legfontosabb elővárosi vasúti vonalcsoportja, amely nemzetközi személyforgalmat és jelentős teherforgalmat is bonyolít. A MÁV-START Zrt. a következő években beszerezni tervezett 300-600 férőhelyes motorvonatait a szolgáltatási színvonal további növelése érdekében más vonalak mellett a vácin közlekedteti majd.”
Pál László a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese kiemelte: „A Budapest–Vác–Szob vasútvonal jelentőségét mutatja, hogy bár 64 kilométeres hosszával a MÁV telhálózatának csupán 0,8 százalékát teszi ki, itt utazik a MÁV-START fizető utasainak kilenc százaléka. A vasúttársaság 2004-ben ezeken a vonalakon vezette be az integrált ütemes menetrendet és a zónázó közlekedést, amely utasaink számára egyszerűen megjegyezhető, egyenletes indulási időpontokat és rövidebb menetidőket biztosít. A december 13-án életbe lépő 2015/2016-os menetrend továbbra is ütemesen közlekedő járatokat biztosít a Budapest és Vác között utazók számára.”
Fördős Attila, Vác polgármestere elmondta: „Ilyen jelentős beruházás, amely 6000 ingázót érint, 50 évenként történik egy ekkora település életében. Köszönöm a résztvevőknek a fejlesztést és a váciaknak a türelmet.”
Mosóczi László, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója hozzáfűzte: „A történelmi vasútvonal fejlesztése fontos állomása volt a hazai vasút fejlesztésnek. Az elmúlt uniós költségvetési időszakban 540 kilométer vasútvonal újult meg, a 2020-ig tartó időszak támogatásából pedig jövőre elkezdődik 130 kilométer további felújítás.”
A vasúti pálya és a kapcsolódó létesítmények fejlesztése a Kőkapu 2012 Konzorcium kivitelezésében, 14,8 milliárd forintból, a biztosító berendezés és a távközlés korszerűsítése a Thales Austria Gmbh, Thales Rail Solutions Kft. és Dunántúli Kft. kivitelezésében, 4,9 milliárd forintból valósult meg, 85 százalék uniós és 15 százalék hazai forrásból.