Koronaélen belül használható a győri keleti elkerülő út

A Győrt keletről elkerülő 4,4 km-es út megépítésével a győri ipari park megközelítése az M1 autópályáról könnyebbé és gyorsabbá vált. A Vonal útig tartó szakasz folytatásaként jövő tavasszal megkezdődik az 1. sz. főútig tartó, 3,8 km hosszú II. ütem kivitelezése is. A teljes elkerülő szakasz 2017 év végére készül el, megvalósítva ezzel az M1 autópálya és a 14. sz. főút összekötését egy új Mosoni-Duna híd létesítésével.

A Győrt keletről elkerülő út három ütemben épül. Az első szakasz az M1-es autópályától a Győr ipartelepi út déli csomópontjáig, a Vonal útig tart. A 4,4 km hosszú útnak az építése 2014 novemberében kezdődött és a szerződés szerinti határidőre elkészült, így koronaélen belül szeptember 8-tól már használhatják a közlekedők. A kivitelező jelenleg a befejező munkálatokat végzi a szakaszon a gáz- és vízkiváltást, a tereprendezést illetve a növénytelepítést. A munkálatok miatt időszakosan rövid idejű sebesség- és forgalomkorlátozás még várható a szakaszon. A munkálatok teljes körű befejezése 2015. október 9-e.

Szijjártó Péter külügy és külgazdasági miniszter kiemelte: „Ezermilliárd forintot szán a kormány közlekedésfejlesztésre 2020-ig, 515 kilométernyi gyorsforgalmi út épülhet, közútfejlesztésre pedig 460 milliárd forintot fordíthatnak. A kormány célja, hogy 2018-ra minden autópálya elérje az országhatárt. A kormány döntése értelmében a Győrt keletről elkerülő, 813-as út 2017 év végéig elkészül, így az M1-es autópálya eléri a 14-es utat, és megteremtődik az összeköttetés a győri és a pozsonyi ipari parkok között, amely újabb beruházásokat vonz majd a térségbe. A közlekedésfejlesztésen túl a városnak szakképzett munkaerővel is rendelkeznie kell, hogy megőrizze versenyképességét. Ennek érdekében a kormány, a város, az Audi Hungaria Motor Kft. és a Széchenyi István Egyetem között létrejött egy megállapodás, hogy a megyeszékhelyen megalakuljon egy Közép-Európában egyedülálló felsőoktatási ipari centrum.”

Kara Ákos győri országgyűlési képviselő, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára hozzátette: „A példaértékű előkészítésnek és a kivitelezésnek köszönhetően az elkerülő út határidőre elkészült.”

Simon Róbert Balázs a megyei fejlesztések miniszteri biztosa, Győr országgyűlési képviselője elmondta: „A keleti elkerülő építését megelőzően az utolsó nagyobb útfejlesztés a térségben húsz éve történt: 1995-ben adták át az M1-es autópálya Győrt délről elkerülő szakaszát. Az elkerülő út építése teljeskörűen 13,4 km hosszan egészen a 14. sz. főútig 2017 év végére valósul meg, ekkortól az észak-déli irányú járműforgalom már lakott területen kívül fog bonyolódni, csökkentve ezáltal a zaj- és légszennyezést Győr városában.”

Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs igazgatója ismertette a szakasz főbb műszaki paramétereit: „A 2×1 sávos elkerülő út kivitelezése során átépítettük az M1 autópálya 112-es km szelvényénél lévő csomópontot, két új felüljárót létesítettünk a Váci Mihály út és a MÁV 1. sz. Budapest – Hegyeshalom vasútvonal felett, valamint négy új körforgalmi csomópontot alakítottunk ki. A Szentiváni főcsatorna és a Vonal út között zajárnyékoló falat, a Vonal úti körforgalomtól a Tibormajori útig 1,5 km hosszan kerékpárutat építettünk.”

A kivitelezést az S-K 813. Konzorcium (Közgép Zrt. és a Strabag Kft.) végezte nettó 4.665.273.131 forint értékben. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. beruházásában a fejlesztés 85 % uniós és 15% hazai forrás felhasználásával valósult meg.

2015. szeptember