ÜTEMTERV SZERINT HALAD A SZOLNOK-SZAJOL VASÚTI VONALSZAKASZ FELÚJÍTÁSA

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. beruházásában valósul meg a 6,4 km hosszú vasúti pálya felújítása. A fejlesztés tavaly év elején indult, 85%-os uniós és 15% hazai forrás felhasználásával. A kivitelezés előrehaladásáról Szalay Ferenc Szolnok polgármestere és Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója tartottak sajtótájékoztatót. 

A 6,4 km hosszú Szolnok- Szajol állomásköz az egyik legfrekventáltabb és egyben a legleterheltebb vasúti vonalszakasz hazánkban, ami azt jelenti, hogy megközelítőleg egy nap 200 szerelvény halad itt át. Kiemelt szerepe van a hazai vasúti forgalomban, hiszen ez a szakasz köti össze a tiszántúli területek nagy részét a fővárossal. A szakaszt a Tisza és a Zagyva folyók keresztezik. A két folyami acélszerkezetű vasúti híd közül a szolnoki Tisza-híd Magyarország egyik legnagyobb közel 200 m hosszú kétvágányú vasúti hídja.  A vonalszakasz az árvizek által jelentősen veszélyeztetett területen halad, ezért már a tervezés során kiemelten figyelembe vettük az árvízvédelmi szempontokat. Szajolnál a pálya mindkét oldalán új árvízvédelmi földgátat építünk 450 m hosszan. Ezzel a megoldással a Tisza felől érkező árvíz Szajol állomásra történő bejutását megakadályozzuk és elősegítjük a folyamatos vasúti közlekedés fenntarthatóságát.

Az új 200 m hosszú Tisza meder hidakat a helyszínen kialakított szerelőtéren szerelték össze, majd 2014. október 5-11. között mindössze 7 alatt a régi híd kitolását és az új mederhíd betolását elvégezték. A déli mederhidat pedig 2014. november 29-én tolták a helyére. A csatlakozó ártéri hidak felújítása befejeződött. A 40 méteres új ártéri híd forgalomba helyezése is megvalósult, ami segíti a gyakran megjelenő árvizek biztonságosabb és gyorsabb lefolyását, így jelentős szerepet kap az árvízi védekezésben. Tavaly ősszel a Millér-Szajol bal pálya, majd év elejére a jobb vágány is átépült. 2015. március 9-én vágányzár mellett megkezdődött a Szolnok – Millér bal vágány átépítése és a Zagyva-híd felújítása. A bal vágány felújítása június végén befejeződik, júliustól a jobb vágány korszerűsítését végzi a vállalkozó októberig. A besenyszögi útátjáró acélszerkezetét új, korszerű vasbetonszerkezetre cserélik, a bal oldal elkészült, a próbeterhelés sikeres volt. A kivitelezés a jobb oldalon októberben fejeződik be, ezt követően a magasságkorlátozás az átjáróban megszűnik.

Szalay Ferenc Szolnok polgármestere elmondta: „A megyeszékhely számára kiemelt fontossággal bír a beruházás, hiszen a térség legnagyobb pályaudvaraként jelentős vasúti forgalom halad át a városon. A korszerűsítést követően a megújult pályaszakaszon gyorsabban és biztonságosabban közlekedhetnek a szerelvények, a Tallinn városrészben élők számára pedig a megépülő zajvédő fal jelent pozitív változást, hiszen így lecsökken a Zagyva vasúti hídján a napi mintegy 200 áthaladó szerelvény okozta zaj nagysága.”

Loppert Dániel a NIF Zrt., kommunikációs igazgatója hozzátette: „A Zagyva híd felújítjuk a hídfőket, kicseréljük az acél főtartókat és a pályatartókat. Az acélszerkezeten teljeskörű korrózióvédelmet végzünk. Új, zajcsökkentett vasúti pályát alakítunk ki, Edilon-rendszerű sínleerősítéssel és Green Bridge lemez beépítésével tovább csökkentve a vasúti forgalom által okozott zajszennyezést. A passzív zajvédelem mellett, 8605 nm zajárnyékoló falat is építünk, a milléri sporttelep környezetében a zajfalat már kialakították, jelenleg a vállalkozó Tallinban a vasúti pálya mindkét oldalán végzi az 532 m hosszú zajfal építését.”

A beruházás 2015 év végére készül el. A vasúti pálya a felújítása, és az ETCS 2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése után a pályasebesség 160 km/h-ra történő megemelése lehetővé válik és az átépítést követően a tengelyterhelés 225 kN-ra növelhető.