ÜTEMTERV SZERINT HALAD AZ M4 AUTÓPÁLYA SZAKASZAINAK ÉPÍTÉSE

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában tavaly ősszel megkezdődött a három részben épülő M4 autópálya kivitelezése. Az autópálya építési munkálatainak előrehaladásáról Szalay Ferenc, Szolnok Megyei Jogú Város polgármestere és Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője tartottak sajtótájékoztatót.

Az elmúlt időszak szokásostól eltérő csapadékmennyisége a leendő M4 autópálya nyomvonalán is megnehezítette a földmunkákat. Az első, 13,4 kilométeres szakaszon Abony és a Tisza között a főpálya humuszleszedése befejeződött és a teljes nyomvonalon megkezdődhetett a töltésépítés. Folytatódott az Eresztőhalmi csatorna korrekciós munkája, és végeztek a Berek ér mederkorrekciójával. A 13,4 km hosszú nyomvonalból 9 km a Zagyva-Tisza folyók közé esik, itt a kivitelezőnek végig ár- és NATURA 2000-es területen kell dolgoznia, a talajviszonyok az útépítés szempontjából nagyon kedvezőtlenek. Ahhoz, hogy autópályához alkalmas, azaz megfelelő teherbíró képességű altalajt lehessen előállítani, több mint 2,2 millió m3 földmunkára van szükség. Ez a mennyiség magába foglalja az árterület és a belvízi öntözőcsatornák megléte miatt szükséges talajerősítést, talajcserét, töltésalapozást és a töltésépítést is. Az úton 30 km hosszan vadvédő kerítést, 4 db ökológiai átjárót, 4,7 hektár erdőtelepítést és közel 1 km hosszan zajvédő fal építését fogja elvégezni el a vállalkozó. A 2×2 sávos és leállósávos úton 13 műtárgy, 1 db kétoldali komplex és 1 db kétoldali egyszerű autópálya-pihenő, valamint 2 csomópont és 9 különszintű keresztezés lesz.

A második szakaszon szintén speciálisak a talajviszonyok, mert a teljes 2,3 km hosszú nyomvonal a Tisza árterületén halad. Itt három műtárgy épül: a Tisza jobb partján a majdani kibővített ártéren egy 416 m hosszú ártéri híd lesz. A Tisza védvonala a későbbiekben távolabb helyezkedik majd a folyótól, ezzel is kibővítve a hullámteret, az épülő ártéri híd az új védvonalon belül lesz, így árvíz esetén a víz lefolyását biztosítani fogja. Az esetleges árvíz minél gyorsabb levezetését tovább szolgálja a 756 m hosszú híd új Tisza híd is. A Tisza bal parti kezelő útja felett pedig egy kisebb híd épül. Mindhárom híd építése folyamatban van: töltés- és pillérépítés. A Natura 2000 védett területek miatt a környezetvédelmi előírások ezen a szakaszon is nagyon szigorúak. Átlátszó zajárnyékoló falakat, 4 db denevértornyot és közel 500 madárfészket kell kihelyezni, emellett ökológiai átjárókat és 5 km vadvédő kerítést épít a kivitelező.

A harmadik, 13,2 kilométeres szakaszon megkezdik a főpályán humuszolást, a töltésépítés és a hidak kivitelezése folytatódik. A szakaszon 2 db csomópont, 11 műtárgy, 20 km földút, 5 km országos közút, 6 km zajárnyékoló fal, kétoldali tengelysúlymérő állomás épül. A Tisza és a Tisza holt ágának közelsége miatt a talajviszonyok nagyon kedvezőtlenek az útépítés szempontjából, a jelentős belvíz miatt a földmunka és a vízelvezetés valamint a víztelenítés különleges szakértelmet és technológiát igényel. Törökszentmiklós és a lakott területek közelsége miatt 6,1 km hosszan zajárnyékoló fal, valamint a természeti kincseink védelme érdekében 31 km vadvédő kerítés és 3 db ökológiai átjáró épül.

Szalay Ferenc, Szolnok Megyei Jogú Város polgármestere elmondta: „Szolnok gazdasága az utóbbi időben jó ütemben fejlődik, s ennek a fejlődésnek újabb lendületet adhat az M4 építése. A miniszterelnök keddi, szolnoki látogatásán ígéretet kaptunk arra, hogy a ciklus végéig, 2018-ig állami forrásból megépül a Budapest-Szolnok szakasz is, ami újrapozícionálja a várost és még vonzóbbá tesz azt a potenciális beruházók szemében.”

Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője hozzátette: “A 4.sz. főút az országos közúthálózat kiemelkedően balesetveszélyes elemének számít. Abony és Fegyvernek között az elmúlt öt évben 165 balesetben 311-en sérültek meg, ebből 26-an halálosan, 72-en súlyosan. Az útszakasz biztonságosabb autópályává építése a szomorú statisztikai mutatók miatt is sürgető feladat volt. A kormány prioritásként kezeli a gyorsforgalmi hálózatok fejlesztését, a közel 29 km hosszan, 2×2 sávon megépülő M4-es autópályát 2016 őszétől Abony és Fegyvernek között már használhatják a közlekedők. ”

A kivitelezés az Új Széchenyi Terv keretében, 85% uniós és 15% állami forrás biztosításával valósul meg.

További információért kövesse a www.facebook.com/nifzrt oldalt.