A miskolci elkerülő építése fontos mozzanatához érkezett: helyére tolják az új Sajó-hidat
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg a Miskolc északi elkerülő építése, amely észak-északkelet irányban kerüli el a várost, az M30 autópálya megépült csomópontja és a Miskolc Zsigmond utca csomópontja között. Az elkerülő elsőfokú árvízvédelmi gátként szolgál majd, teljes mértékben biztosítva a térség településeinek árvíz problémáját. A közlekedők az 5.8 km hosszú, 2x1 sávos utat 2015 késő tavaszán vehetik birtokba. A Sajó-híd betolásáról és a munkálatok előrehaladásáról Csöbör Katalin, országgyűlési képviselő és Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője tartottak sajtótájékoztatót.
A tavaly ősszel kezdődött elkerülő út teljes nyomvonalán befejeződött a humuszolás, a töltésépítés is hamarosan a végéhez közeledik.
Az M30-as autópályán és a 3-as számú főúton Miskolcnál, Felsőzsolca térségében ideiglenes terelés múlt hét óta érvényben van, a korlátozás ideje alatt zajlik a végcsomópont kialakítása, azaz az autópálya 26-os főútig történő meghosszabbítása. Továbbra is kérjük a déli irányból érkezőket, hogy lehetőség szerint hagyják el az autópályát már a Miskolc déli csomópontnál és a 304-es út igénybevételével haladjanak tovább. A Sajó híd előtt a Budapestről tartók átterelődnek a jobb oldali sávba és a Shell benzinkút előtti felhajtónál megépített új lehajtón tudják megközelíteni Miskolcot. A 3. sz. főúti csomópontnál csak jobb oldali irány megengedett a Miskolcra tartók az M30 alatti körforgalomban tudnak megfordulni. A korlátozás várhatóan november elejéig lesz érvényben, addig 2×2 sáv helyett, 2×1 sáv áll a közlekedők rendelkezésére.
Az árvízvédelmet biztosító arnóti körtöltés földmunkáit a kivitelező befejezte, jelenleg a zúzalékos út építését végzi. Az összegyűlt árvizet egy 4,5 km hosszú 120-160 m széles vápa fogja elvezetni a Sajóba. A vápa teljes szakaszán a humuszolással a vállalkozó itt is elkészült már, közel 800.000 m3 földet kitermeltek.
Csöbör Katalin, a térség országgyűlési képviselője elmondta: „A miskolci elkerülő út építésével kapcsolatban rendszeresen végzünk bejárásokat. Az építkezés a terveknek megfelelően folyik. Most az egyik nélkülözhetetlen elemének, a 104m hosszú Sajó-hídnak a helyére emelése, szó szerint betolása zajlik. A látványos művelettel jövő keddre végeznek a szakemberek. Az építkezés bizonyára okoz kellemetlenségeket a környék autósainak, akiktől ezúton is megértést kérünk. Az elkerülő út 2015 késő tavaszi átadása után mindannyian még nagyobb biztonságban tudunk majd autózni, annak tudatában, hogy a környék településeit megvédtük a pusztító árvizektől.”
Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője hozzáfűzte: „A 104 m hosszú öszvérhíd felszerkezetét a Sajó mellett kialakított munkaterületen, a helyszínen szerelték össze. Ezt a technológiát ritkán alkalmazzák, de a Sajó árvízveszélye miatt szükséges volt a helyszíni szerelőtér kialakítása, hiszen csak így oldható meg, hogy a szerkezetet, amit egyéb esetben a vízben szerelnek össze az esetleges árvíz ne veszélyeztesse. A pályalemezzel együtt a híd mozgatott össztömege 1084 tonna, melyet 117 méter hosszan két db, kettős működésű hidraulikus sajtóval, ezeken átfűzött feszítő rudakkal, szerelőcsőrök segítségével tolnak, folyamatos számítógépes ellenőrzés mellett. A híd végső munkálatait az aszfaltozást és a szigetelést már betolt állapotban fogják elvégezni.”
A miskolci elkerülő megépítésével a térség komplex árvízvédelme megoldottá válik, Miskolc belvárosa felszabadul a 26. sz. főútról érkező jelentős forgalom alól. A kivitelezést a KCC 2013 Konzorcium végzi, nettó 13.9 milliárd forint értékben az Új Széchenyi Terv forrásaiból.