KÖZEL 3 HÓNAPJA LÁTVÁNYOS MUNKÁLATOKKAL MEGKEZDŐDÖTT A BÉKÉSCSABAI VASÚTÁLLOMÁS REKONSTRUKCIÓJA

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásban Békéscsaba több pontján dolgozik a fejlesztést végző Csaba-2013 Konzorcium, épül a Szerdahelyi úti aluljáró, az új 2x2 sávos ferdekábeles vasút felett átívelő híd, folynak a vágány-átalakítások a vasútállomáson, az állomás épületében pedig befejeződtek a helyreállításhoz szükséges restaurátori feltáró munkálatok.

Megszűnik a szintbeni vasúti átjárás a Szerdahelyi és Franklin utcák találkozásánál. A kivitelező az aluljáró építéséhez a belváros felőli oldalon látott hozzá, a közel 20 méteres résfal építését megelőzően szükség volt a két bal vágány elbontására, amelyek jelenleg a majdani aluljáró felett húzódtak. Ezt a folyamatot követte a munkagödör elhatárolása, azaz a résfalazás, ami az aluljáró oldalfala lesz, ezen felül pedig biztosítja a vízkizárást. A jaminai oldalon nyáron kezdődhet el az építkezés, ha az ütemterv szerinti feladatokat, köztük az új bal vágány megépítését, a vállalkozó befejezte a Szerdahelyi utca felől.

Az Orosházi úti felüljárót a hídépítésért felelős konzorciumi tag teljesen elbontotta, először a vasúti feletti felszerkezetet, majd a belváros felőli felhajtót darabolták fel és szállították el, múlt héten pedig a Jamina felőli rámpa bontási munkáival végeztek. A ferdekábeles acélszerkezetű hídon a 2×2 forgalmi sáv mellett járda és kerékpárút is lesz, a közlekedésből fakadó zajterhelés ellen átlátszó zajvédőfalat telepítünk a lakóépületek teljes hosszában.

Az állomás vágányhálózata teljes átalakuláson megy keresztül, több vágányt már elbontottak, és építik az új vágányokat. A felújítást követően megszűnnek a sebességkorlátozások, ennek köszönhetően növekszik az állomás átbocsátóképessége. A jelenleg érvényben lévő 40 km/h helyett, az átmenő vágányokon 100 km/h-val haladhatnak majd a szerelvények. A zajterhelés csökkentése érdekében több mint 2 km hosszan zajvédőfalat létesítünk.

Az állomás épületét, ahol jelenleg az utascsarnok és a vasúti üzemi feladatokat ellátó helyiségek találhatóak, elkezdték szétválasztani, hogy a korhű, eredeti állapot rekonstrukciója teljes lehessen a kivitelezést követően. A restaurátorok befejezték a falkutatást, a minták értékelése várhatóan május végére befejeződik, ezt követően újra megkezdődnek a munkák  felvételi épületben. Az állomás felújításának szükségességét indokolta, hogy naponta 7-8000 utas használja, amit az elöregedett vágányhálózat, és a korszerűtlen állomásépület nem tudott már európai színvonalon kiszolgálni.

A 4433. j. út új nyomvonalú szakaszán az útépítéshez szükséges munkakezdési engedélyt a vállalkozó megkapta, előkészítő munkálatokat valamint tereprendezést végez. 

Május 19-én reggel 7 óra és május 20-a este 7 óra között a Gyár utcában hibaelhárítási feladatokat fog ellátni az Alföldvíz Regionális Víziközmű-szolgáltató Zrt., emiatt a személyautó forgalom a Lajta utcát fogja használni, míg a tehergépjárművek terelése Békéscsaba városán kívül lesz megoldva. 

Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője elmondta: „A világítással ellátott, kész 2×1 sávos aluljáróban a sávszélesség megfelel majd a közúti előírásoknak, a biztonságos közlekedés érdekében a gyalogosok és a kerékpárosok a közúti forgalomhoz képest elkülönített szinten kelhetnek majd át Jamina és a centrum között. A felüljáró építésénél jelenleg a jaminai felőli felhajtó cölöpalapozását végezzük, illetve szintén a héten kezdett hozzá a vállalkozó a 30 méter magas pilon cölöpösszefogó gerendájának építéséhez.

A korszerűsítés az Új Széchenyi Terv részeként az Európai Unió támogatásával a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) keretén belül 34,9 milliárd Ft-ból valósul meg.

A beruházással kapcsolatos további információért kövesse a www.facebook.com/nifzrt oldalt.