KORSZERŰ VASÚTÁLLOMÁSI ELŐTÉR KARCAGON

Magyarország legnagyobb vasúti fejlesztésének keretében, a közel 70 km hosszú Szajol-Püspökladány vasúti vonalszakasz komplex felújításának részeként megépült a vasúti pálya alatt átmenő karcagi közúti aluljáró, a Karcagi puszta felüljáró, valamint korszerűsödött a vasútállomás előtere. A beruházásról Dr. Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter, Dobos László Karcag polgármestere és Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője tartottak sajtótájékoztatót.

A Szajol–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonalszakasz a páneurópai közlekedési hálózathoz kapcsolódik. A Szajol-Püspökladány vasúti vonalszakasz felújítása a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában Szajol-Kisújszállás, Kisújszállás-Püspökladány között folyik. A fejlesztések közül a Kisújszállás-Püspökladány 32 km hosszú vasúti vonalszakaszán Karcagon épült meg az első közúti aluljáró, amit december közepe óta a közlekedők is használhatnak. A közúti aluljáró a gépjárműveken kívül a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak is külön szintben biztosítja a balesetmentes közlekedést a vasúti pálya alatt. 2013 nyarán a Karcagi pusztai felüljáró forgalomba helyezése is megtörtént. Ezáltal megvalósul a közúti közlekedés biztonságos átvezetése a felújítást követő 160km/h sebességű vasúti közlekedés felett. A felüljáró egy új csomóponttal kapcsolódik a 4.sz.főúthoz. Tavaly az állomáshoz kapcsolódó nyíltvonali szakaszok átépítése is elkészült. Karcagon 2012-ben már befejeződött az állomási vágányhálózat és a kapcsolódó berendezések teljes átépítése. Az állomás előtti tér megújult: a felvételi épület város felőli oldalán került kialakításra a P+R parkoló, amely lehetővé teszi az utasok számára, hogy gépjárműveik hátrahagyásával igénybe vegyék a felújításnak köszönhetően már 160 km/h sebességű vasúti közlekedést, emellett a peronaluljáró felől kerékpártároló került kialakításra. Az állomási előtér megvalósítása során 26 db térburkolattal és kiemelt szegéllyel ellátott személyautó parkolóhely került kialakításra, közöttük zöldfelületek létesítésével. A mozgásban korlátozott utazóközönség számára az állomás bármely pontjára történő akadálymentes közlekedés biztosítása mellett 2 db mozgáskorlátozott parkoló épült. A P+R parkolóhelyek mellett 3 db taxi várakozóhely, 2 db autóbusz egyidejű fogadására alkalmas felszálló peron, valamint 1 db autóbusz leszálló peron valósult meg.  A kiemelt peronok megkönnyítik az alacsonypadlós buszokon történő fel és leszállást. A buszok megfordulása a burkolt út végén épült buszfordulón történik. 30 férőhelyes kerékpártároló épült a peronaluljáró közelében térburkolattal ellátva, biztosítva ezzel a könnyű, illetve kulturált megközelíthetőséget csapadékos időben is. A vakok és gyengénlátók számára taktilis burkolattal ellátott vezetősáv épült a főbb közlekedési útvonalakon.

Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője elmondta: „Az Új Széchenyi Terv részeként a Közlekedés Operatív Program keretében megvalósult beruházás során komfortossá, utasbaráttá vált a karcagi állomás előtere. Fejlesztéseink során törekszünk arra, hogy minél komplexebb beruházásokat tudjunk megvalósítani. Így volt ez Karcag esetében is, hiszen nemcsak a vasúti pályát, az állomások környezetének korszerűsítését, átépítését végezzük el, hanem a kapcsolódó ráhordási feltételeknek, valamint a megközelíthetőség javítását, az akadálymentes, biztonságos közlekedés megteremtését, a közúti alul-és felüljárók, gyalogos átkelők, útszakaszok bővítését, felújítását is.”

A vasúti fejlesztések révén a pályaszakasz alkalmas lesz az óránként 160 kilométer/órás sebességű közlekedésre és a 225 kN tengelyterhelésű szerelvények közlekedtetésére is. A korszerűsített pályán, valamint az új biztosítóberendezések telepítésével 2015 év végén már két óra alatt elérhető lesz Budapest.