Az enyhe téli időjárás mellett folytatódhatott a miskolci elkerülő építése

Az Új Széchenyi Terv forrásaiból új nyomvonalon épülő 5,8 kilométeres, 2x1 sávos elkerülő szakaszt várhatóan 2015 késő tavaszán használhatják majd a közlekedők. A munkálatokról Demeter Ervin Borsod-Abaúj Zemplén megye kormánymegbízottja, Csöbör Katalin országgyűlési képviselő és Loppert Dániel tartottak sajtótájékoztatót.

A miskolci elkerülő észak-északkelet irányban kerüli meg a megyeszékhelyet az M30 autópálya megépült csomópontja és a Miskolc Zsigmond utca csomópontja között haladva. Az úton egy Sajó-híd és négy vasbeton híd épül. Az elkerülő elsőfokú árvízvédelmi gátként szolgál majd, teljes mértékű védelmet biztosít Arnót és Felsőzsolca részére is. A Kis-Sajó keleti oldalán, Arnót körül gátrendszer létesül. A Csorba tó északi sarkától egészen a Sajóig egy 4500 m hosszú, 120-160 m széles árvízlevezető, mély árok (vápa) épül, amely elősegíti a kialakuló árvizek levezetését a folyóba. Külön töltés védi majd a legmélyebb területet, az M30 alatti körforgalmat is, ezzel a 26. sz. főút által bekerített terület teljes mértékben árvízmentes lesz.

Demeter Ervin, Borsod-Abaúj Zemplén megye kormánymegbízottja elmondta: „A 2010. évi Sajó völgyi rendkívüli árvizeket követően a kormány döntésére Felsőzsolca és térsége árvízi biztonságának megteremtésére, 2011-ben megvalósult:  3 db települési körtöltés (Felsőzsolca, Nagycsécs, Ónod),  7 db Bódva-völgyi tározó és Sajó-Bódva-Hernád folyók mentén kotrások.  A térség hosszú távú közlekedésfejlesztési-gazdasági-társadalmi- szempontjából fontos, Miskolc városát elkerülő 5,8 kilométer hosszúságú, kétszer egy sávos M30-26-os út megépítése a közlekedési problémák megoldása mellett árvízvédelmi funkciókat is betölt egyben. A beruházás befejezését követően Miskolc, Felsőzsolca és Arnót több mint tízezer lakosa élhet nagyobb biztonságban.”

Csöbör Katalin, a térség országgyűlési képviselője hozzáfűzte:”A Miskolc északi elkerülő út II. ütemének alapkőletétele tavaly november 13-án volt. Az 5814 m hosszú úthoz tartozó Sajó-híd, az arnóti körtöltés, és a vízelvezető vápa építési munkálatai nagy ütemben folynak, és most erről szeretnénk mi magunk is meggyőződni egy bejáráson, és számot adni róla a miskolci közönségnek. Az északi elkerülő út legfontosabb feladata Miskolc város átmenőforgalmának csökkentése lesz, amivel városunk környezeti terhelését szeretnénk jelentősen csökkenteni. Ehhez járul hozzá a 2010-es árvíz óta égetően szükségessé vált árvizvédelmi funkció.” 

Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője kiemelte: “A szeptemberben megkezdődött munkálatok az enyhe időjárásnak köszönhetően téli csökkentett üzemmódban, de folytatódhatnak. A kivitelezési munkálatok több helyen zajlanak. A 3200 m hosszú arnóti körgát kiépítése jelenleg 70%-os, tavaszra az esetleges árvíz idejére már kész lesz, biztosítva a térség védelmét. A Sajó híd építése ütemterv szerint halad, a többi négy hídnál is földmunka és a próbacölöpözés van. Forgalomkorlátozás több ütemben tavasztól várható.”

A beruházás eredményeképpen a térség komplex árvízvédelme megoldottá válik, Miskolc belvárosa felszabadul a 26-os sz. főútról érkező jelentős forgalom alól. A kivitelezést a KCC 2013 Konzorcium végzi nettó 13,9 milliárd forint értékben.