Októberben kezdődik az M4-es autópálya építése Abony és Fegyvernek között

Kihirdették az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszára kiírt kivitelezési pályázat győzteseit, így az építés már októberben megkezdődik és a tervek szerint 2016 végére be is fejeződik.

Az Abony–Fegyvernek szakasz a 32-es főúti csomópont előtt mintegy két  kilométerrel kezdődik, és Törökszentmiklós keleti csomópontjáig épül. A 29 kilométeres útszakasz építésére három nyílt közbeszerzési pályázatot írtak ki, ugyanis három részre osztották a kivitelezést. Az első kiírás az Abony és a Tisza közötti 13,4 kilométeres, a második a Tisza-hidat magában foglaló 2,3 kilométeres, a harmadik pedig a Fegyvernekig tartó mintegy 13,2 kilométeres részről szól.

Az első szakasz kivitelezését a Colas Hungária Zrt. és a SWIETELSKY Magyarország Kft. nyerte CHSM Konzorcium néven. A kivitelezés eredetileg becsült költsége 38,7 milliárd forint volt, a nyertes – mint a legolcsóbb ajánlattevő – 46,7 milliárd forintért végzi el a munkát.

A második építési szakasz egy Szolnoktól északra épülő új Tisza-híd kivitelezési munkáit és kiegészítő tervezési feladatait tartalmazza, különös tekintettel a Tisza jobb parti ártere és a folyó feletti híd kiviteli terveire. A munkát 32,6 milliárd forintért a Közgép Zrt. és az A-Híd Építő Zrt. alkotta konzorcium végezheti el.

A harmadik szakasz kivitelezését a STRABAG Általános Építő Kft. által vezetett SSD M4-I konzorcium nyerte, amelynek tagjai a cseh Subterra a.s. és a lábatlani székhelyű Dömper Kft. A konzorcium nettó 31,5 milliárd forintos ajánlattal kapta meg a kivitelezési munkát.

Az Abony és a Tisza közötti kétszer két sávos, leállósávos úton tizenhárom műtárgy, egy kétoldali komplex és egy kétoldali egyszerű autópálya-pihenő, továbbá két csomópont és kilenc külön szintű kereszteződés lesz. A tizenhárom műtárgy összesen 11,3 milliárd forintba kerül.

A Zagyva feletti 168 méter hosszú, a Millér-ér feletti 110 méter hosszú és a Újszász–Szolnok vasútvonal feletti 63 méteres pályahíd együttes kivitelezési költsége 8,4 milliárd forint. Mivel pályahidakról van szó, mindkét forgalmi irányba külön kell egy-egy hidat megépíteni.

Az M4-es Fegyvernekig tartó harmadik szakasza is kétszer két sávos lesz, elválasztó és leállósávval. A szakaszon két csomópont, tizenegy műtárgy, 20 kilométer földút, 5 kilométer országos közút, 6 kilométer zajárnyékoló fal, továbbá kétoldali tengelysúlymérő hely épül.

Az első és a harmadik építési szakaszon is nehezek a talajviszonyok. Az első szakasz esetében ahhoz, hogy autópályához alkalmas, megfelelő teherbíró képességű altalajt lehessen előállítani, több mint 2,2 millió köbméter föld megmozgatására van szükség. A földmunka kivitelezési költsége az összköltség mintegy negyede, csaknem 12,5 milliárd forint. Ez magába foglalja az árterület és a belvízi öntözőcsatornák megléte miatt szükséges talajerősítést, talajcserét, töltésalapozást és töltésépítést is.

A harmadik szakasznál is hasonló a helyzet: a Tisza és a Tisza holtágának közelsége miatt a talajviszonyok nagyon kedvezőtlenek az útépítéshez. A jelentős belvíz miatt a földmunka, illetve a vízelvezetés és víztelenítés a kivitelezési költség harmadát teszi ki, csaknem tízmilliárd forintra rúg.

A beruházás az Új Széchenyi Terv Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretében valósul meg, uniós források felhasználásával.