Novemberben megkezdődik az M4 autópálya építése Abony-Fegyvernek között

A 29 kilométeres autópálya három részben épül: az első az Abony és a Tisza közötti 13,4 kilométeres, a második a Tisza-hidat magába foglaló 2,3 kilométeres, a harmadik pedig a Fegyvernekig tartó mintegy 13,2 kilométeres szakasz. A 13, 4 km hosszú szakasz nyertes kivitelezője a CHSM Konzorcium (Colas Hungária Zrt. és SWIETELSKY Magyarország Kft.), a kivitelezés nettó összege 46.705.740.976 forint, a második szakasz nyertese az Acél-Híd Konzorcium, a kivitelezés összege nettó 32.590.246.347 forint, a Fegyvernekig tartó 13,2 km-es szakasz építtetője a STRABAG Általános Építő Kft., a kivitelezés nettó összege 31.500.496.581 forint.

Az Abony és a Tisza közötti 13,4 km hosszú, 2×2 sávos és leállósávos úton 13 műtárgy, 1 db kétoldali komplex és 1 db kétoldali egyszerű autópálya-pihenő, valamint 2 csomópont és 9 különszintű keresztezés lesz. A 13,4 km hosszú munkaterületből 9 km a Zagyva-Tisza folyók közé esik, itt a kivitelezőnek végig ár- és NATURA 2000-es területen kell dolgoznia, a talajviszonyok az útépítés szempontjából nagyon kedvezőtlenek. Ahhoz, hogy autópályához alkalmas, azaz megfelelő teherbíró képességű altalajt lehessen előállítani, több mint 2,2 millió m3 földmunkára van szükség, melynek kivitelezési költsége közel 12,5 milliárd forint.  

A második szakasz 1 db 416 m hosszú ártéri hidat, egy 756 m hosszú új Tisza hidat és egy kisebb pályahidat tartalmaz. A talajviszonyok itt is nagyon speciálisak, mert a nyomvonal a Tisza árterületén halad. Ebből kifolyólag töltésalapozást kell végezni, amely szükséges a kellő teherbírású altalajhoz. A három híd költsége nettó 22,3 milliárd forint.

A Tiszától Fegyvernekig tartó szakasz hossza 13,2 km. Az út kétszer kétsávos lesz, elválasztó sávval, leállósávval. A szakaszon 2db csomópont, 11 műtárgy, 20 km földút, 5 km országos közút, 6 km zajárnyékoló fal, kétoldali tengelysúlymérő hely épül. A Tisza és a Tisza holt ágának közelsége miatt a talajviszonyok nagyon kedvezőtlenek az útépítés szempontjából, a jelentős belvíz miatt a földmunka és a vízelvezetés valamint a víztelenítés a kivitelezési költség harmadát teszi ki, azaz közel 10 milliárd forintot.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. október 22-én átadta mindhárom munkaterületet a nyertes vállalkozóknak. Jelenleg a kivitelezés megkezdéséhez szükséges előkészítő munkák folynak: építési ütemterv készítése, a szállítóútvonalak állapotfelmerése, előzetes környezetvédelmi monitoring stb. Ezt követően várhatóan novemberben mindhárom szakaszon megindulhat a műtárgyak próbacölöpözése, valamint az előkészítő munkálatok (cserje- és bozótirtás, humuszolás, lőszermentesítés).

A beruházás az Új Széchenyi Terv, Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretében valósul meg, uniós források felhasználásával.