MODERN, BIZTONSÁGOSABB ÉS EURÓPAI SZÍNVONALÚ VASÚTÁLLOMÁS LESZ VÁCON

A váci vasútállomás korszerűsítési munkálatai augusztusban ütemterv szerint megkezdődtek. A nyertes Kőkapu-2012 Konzorcium megkezdte a fakivágást, bozótirtást az érintett területeken, vasúti vágányok és váltók elbontását, a felsővezeték oszlopok állítását. A pályarekonstrukcióval párhuzamosan ősszel elkezdődik Vác vasútállomás új elektronikus biztosítóberendezésének kiépítése is.

A projekt keretében felújítjuk a meglevő felvételi épületet, a vasúti pályát és új üzemi épületet építünk. Az utasforgalmi csarnok bővítésével új szociális helyiségeket alakítunk ki, a beruházás befejeztével egy kormányablak nyílik. Négy új modern, perontetővel ellátott, esélyegyenlőséget biztosító magasperon épül, melyeket liftekkel ellátott akadálymentesített gyalogos peronaluljáró köt össze az állomásépülettel és az állomás másik oldalával. Két új aluljáró épül, egy, a peronokat összekötő, vasútállomást keresztező gyalogos peronaluljáró, valamint egy új gyalogos-kerékpáros aluljáró a Naszály (Temető) úton. A Naszály úti közúti, a Kosdi úti közúti és gyalogos aluljáró, valamint a Pacsirta utcai gyalogos aluljáró is megújul. A felvételi épület előtt új előteret alakítunk ki és parkosítunk. Térvilágítást telepítünk az állomáson, a peronokon, a rakterületen, a P+R parkolókban, és az aluljárókban.
Az állomás megközelíthetőségének javítása érdekében az állomáson mintegy 350 P+R parkoló létesül mind a deákvári, mind a Duna felőli oldalon, emellett 66 db kerékpártárolót is kialakítunk. A zajvédelemről mintegy 6000 m2 zajárnyékoló fal gondoskodik majd. A beruházás keretében kiemelt figyelmet fordítunk a környezetvédelemre, 279 db fát, 3294 db cserjét ültetünk, valamint 8.188 m2-en füvesítünk.

A pályarekonstrukcióval párhuzamosan elkezdődik Vác vasútállomás új elektronikus biztosítóberendezésének kiépítése is. A kivitelező idén márciusban már elkezdte a projekthez tartozó üzemi épület építési munkáit. A beruházás keretében új elektronikus állomási biztosítóberendezés épül ki Vácon. Az állomás megfelel majd az interoperabilitási (nemzetközi átjárhatóság) követelményének, azaz technikailag alkalmas lesz Európa többi részén már közlekedő nagyobb sebességű vonatok fogadására is, a további távlati fejlesztéseket követően pedig kiegészül az ETCS 2 rendszerrel (Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer). A pályaudvaron új vasúti távközlési rendszer épül, megtörténik az állomási órahálózat, távközlő-, térfigyelő- valamint egyesített hangos és vizuális utas-tájékoztató rendszer kiépítése.
Loppert Dániel, kommunikációs vezető, Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.: „A fejlesztés eredményeképpen a korszerűbb technológia egyszerűsíti, biztonságosabbá teszi a vasútüzemet, gyorsítja és pontosítja a menetrendet, valamint csökkentheti a késéseket.”

Az idei évben a kivitelezés során forgalomkorlátozásra kell számítani a MÁV Telep utcánál augusztus végétől, várhatóan november közepéig, valamint az Ambró Ferenc utcában szeptembertől várhatóan év végéig. A vasúti pályafelújítás miatt várhatóan Kisvác és Vác-Alsóváros között 2013. szeptember elejétől december elejéig autóbuszos vonatpótlás lesz. A Kodály Zoltán úti útátjáró várhatóan 2013.12.02 – 2014.04.30 között lesz részlegesen, eseti jelleggel lezárva.

A fejlesztés az Új Széchenyi Terv keretében uniós források segítségével valósul meg. A vasútállomás és a vasúti pálya korszerűsítése várhatóan 2015 nyarán zárul, az új elektronikus biztosítóberendezés kiépítése 2015 év végén fejeződik be.