TÖBB MINT 1200 TONNÁS PRÓBATERHELÉS AZ ÚJ HÁROSI DUNA-HÍDON

Az utolsó mérföldkövéhez érkezett az M0 déli szektor bővítéséhez kapcsolódóan az új hárosi Duna-híd építése. A 770 m hosszú híd statikus és a dinamikus terhelését végezték a mederhídon és az ártéri hidakon. Az M0 útgyűrű M6 autópálya és az 51. számú főút közötti szakaszt, amelynek része az új hárosi Duna-híd is, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. várhatóan 2013. június végén adja át a forgalomnak.

Az 1990. november 16-án átadott, jelenleg üzemelő régi Deák Ferenc híd, illetve az M0 útgyűrű M6 autópálya és az 51. számú főút közötti szakasz jelenleg több mint 70.000 egységjármű/nap forgalmat bonyolít. A szakasz hossza 11 km, melyből az épülő új hárosi Duna-híd 770 m hosszú, az úgynevezett mederhíd része 326,5 m hosszú, szélessége 21 m. A híd szerkezete 9 nyílású gerendahíd.

A próbaterhelések során azt vizsgálják, hogyan viselkedik a szerkezet terhelés és mozgás hatására, és azt is megfigyelik, milyen a lehajlása, milyen feszültségek keletkeznek a szerkezet bizonyos pontjain. A mederhíd esetén a statikus terhelés során 28, egyenként 44 tonna összsúlyú teherautót, vagyis több mint 1200 tonnányi súlyt használnak, és összesen 12 különböző teherállásban elemzik a híd szerkezetének viselkedését. Megmérik a híd önrezgésszámát is. Ezután a dinamikus többletteher-mérés következik, ehhez két, illetve három teherautó halad végig a hídon változó 5, 30 illetve 60 km/óra sebességgel. Az eredményeket a BME Hidak és Szerkezetek Tanszéke értékeli ki, a híd sikeres próbaterhelését követően pedig megkezdődik a műszaki átadás-átvételi, majd a forgalomba helyezési eljárás.

A szakasz kivitelezője a M-0 déli ág II. Konzorcium (tagjai az A-Híd Építő Zrt., a KÖZGÉP Építő és Fémszerkezetgyártó Zrt., a STRABAG-MML Kft., a Magyar Aszfalt Kft. és a COLAS Hungária Kft.), a híd alépítményét az A-Híd Zrt. készítette, a felszerkezet gyártását és szerelését a KÖZGÉP Zrt. végezte. Tervezője a Pont-TERV Zrt., a mérnöki feladatokat az M0 Déli Szektor Mérnöki Konzorcium (Utiber Kft., Metróber Kft.) látja el.

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg, a híd kivitelezési költsége nettó 11,8 milliárd forint.

2013. június